Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Fast nu kommer jag här med en avvikande åsikt! Nu har jag iofs inte provat ergo, men väl patapum, och vid ryggbärande så väljer jag hellre MT än patapum, och då har jag en MT sydd av sats från BäraNära, så den är väl mera likvärdig en "köpt" MT, än en som är sydd av en sjal.
Användarens profilbild
Av Summer
Jag gillar ergo på ryggen. Har svårt för att bära med sjalen korsad fram (funkar bättre om jag drar rakt bak). Vet inte varför men det är väldigt jobbigt jämfört med att bära i ergon.
Av ninen
Det kan vara så att du spänner dej när du bär på ryggen, för att det känns lite ovant. Så var det för mej, både på mage och rygg.
Användarens profilbild
Av exiteme
Jag får ont i axlarna av att bära på ryggen, i sjal. Bär i ryggsäck, med midjeavslut och ibland tibetansk. Har tränat i två år, men vägrar ge upp. SKA lära mig någon gång!!! :roll: :D
Användarens profilbild
Av thanisa
Nu har jag övat en del på ryggen och till en början kändes det som om armarna domnande lite grann. Tror också att otränade muskler hade en bidragande orsak. Har burit på magen i över 4 års tid och har nu börjat se en del av ryggens fördelar. Man blir friare med att bära på ryggen. Själv har jag testat många olika varianter och på mig passar ryggsäcksknutning utan att korsa banden framtill bäst. Omslutet gör att jag blir trött i ryggen, barnet kommer för långt ner och det gör faktiskt ont på mig. Min dotter kan jag dock bära i omslutet då hon kommer långt ner även i ryggsäcksknutning och det känns stabilare med omslutet på ett stort barn. *(Fast henne föredrar jag att bära på magen i ett kryss, då hon vill bli buren är det närheten hon vill åt och då är inte ryggen lika bra.) Det var dock bra att ha henne att öva på då hon låg still och gjorde som jag bad henne om. Ett tips är att försöka vara så upprätt som möjligt när man knyter annars försöker bebisen sätta sig upp på ryggen och det är inte alltid så lyckat.

Något som jag upptäckte var att det finns många fler varianter på ryggknytningarna än vad ajg trodde. omslutet och ryggsäck och dem i många olika sätt dels hur man avslutar och hur man drar sjalen runt sig. Många vill ha korsat framtill men för mig som är kort med stor byst känns det helt fel. Det klämmer lätt åt så ser man mig framifrån när jag bär på ryggen så ser det ut som om jag har en ryggsäck på mig. Två band runt armarna och sen knuten runt magen, inget korsar längre upp än magen då blir det tilll att skava på mig.

MT har jag provat men jag tyckte det var krångligare än sjal då det nästan är lika mycket tyg som sjalen men fördelat på ett jobbigare sätt. Ergo eller annan sele har jag inte prövat tycker det räcker att använda sjalar. (Har dock funderat på att kpa en ergo enbart för att en del BB-mammor som klagar på att det gör ont ska få ett alternativ.
Av Sia
anna_eh skrev:Vad skönt o få lite feedback från er!

Malin&Isaac: du har nog rätt i att magbärarmusklerna har fått vänja sig lite mer successivt.

Ska ta en allvarlig funderare på MT el Ergo, vet inte om jag kan lägga pengar på en dyr ergo, men MT brukar väl vara lite billigare. Avlastar MT bra på en 10 kg unge eller är det avlastningsmässigt sämre än sjal? (ergon är väl allra bäst kan jag tänka mej)
Jag har en tio kilos unge och jag bär med sjal på ryggen inomhus och Ergo på magen utomhus.
när jag började knyta sjal på ryggen så gick jag som en gammal kutryggig gumma, men det tog inte lång tid innan jag hade vant mig och gick som folk igen, jag hasar ner honom så att han nästan sitter i svanken, det tycker jag är bekvämast.
Ergon rekommenderar jag varmt, den är helt klart värd pengarna men jag hade precis lika gärna kunnat andvända en patapum, provade en kompis och den är nästan lika bra, dessutom har den tunnare och smidigare sittdel (fast utan fickan..) och avtagbart huvudstöd vilket jag saknar på ergon, Patapum har något tunnare axelband, men det tror jag inte gör nån skillnad.
Ergon andvänder jag mest när jag är ner på stan, för den är så snabb och smidig att ta på och av, och när jag är ute och går med hundarna för den känns mer som ett ytterplagg än sjalen. Till sommaren kommer jag nog att bära ergon på ryggen mer när man inte behöver jacka.
Är du tveksam för pga. priset köp beg. eller patapum.
Du kommer att kunna andvända selen ganska länge och sen har den ett bra andrahandsvärde.
Användarens profilbild
Av anna_eh
Tack än en gång för alla svar, lite olika bud blir det ju, men vi har ju olika erfarenheter och preferenser, men det är bra för då kan jag fundera över alternativ o prova mig fram. Är rätt mycket inne på att kanske sälja min stork ulli för att finansiera en begagnad ergo.

Anna.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?