Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Behöver lite feedback!

Jag har mest burit gossen på magen o än så länge tycker jag att det är det allra bekvämaste men han börjar ju bli lite stor, närmare året nu, o jag vill lära mej att bära honom på ryggen på ett bra sätt för jag har hört att det ska avlasta bättre. Men jag tycker att magknyt avlastar så grymmt mkt bättre!

Då känns det som jag kan gå jättelänge( el nåja ett bra tag) innan det blir tugnt men när jag har honom på ryggen måste jag gå mkt saktare, blir fort trött o det börjar rätt så fort tynga i ryggen o på axlarna på ett obekvämt sätt. Varför? Vi har provat ryggsäck o omslutet o med makens hjälp har knytningarna blivit bra, så inget konstigt där vad jag vet, o han har hamnat lagom högt upp på ryggen (vet att det kan tynga om han kommer för långt ner). Jag kan ine ha en knut över el under bröstet för det trycker alldeles för mkt, så vi har provat med banden i kors istället.

Är det bara annorlunda muskler som jobbar vid ryggbärande o att kroppen livit så van vid magbärande att det bara krävs tålamod o övning? Krävs det alltid en inkörsperiod innan det känns bekvämt. På magen kändes det bekvämt från början, tyckte det avlastade super från allra första början ju!

Ahh vill ju kunna bära honom på ryggen o att det känns bra, o nu bär jag såå mkt hellre på magen.

Anna.
Användarens profilbild
Av Maerion
Jag tror att det är ovana muskler. Jag tycker precis som du att det är skönare att bära långt på magen, men jag tror att det är bra för min hållning och för mina ryggmuskler att bära på ryggen. Så jag tänkte bli bra på det nu i sommar när det inte behövs så mycket bylsiga kläder! Antar att det blir bättre ju mer man bär.
Av FiaLisa
Om jag bär på ryggen så bär jag i omslutet kryss. Om dottern sitter för högt upp blir det jobbigt tycker jag. Jag sätter henne ganska långt ner, strax ovanför mina höfter. Högre upp och längre ner känns tungt.
Användarens profilbild
Av anna_eh
Ja jag hoppas också köra mkt rygg nu när det blir varmare! Lite dumt bara att jag måste vänta med att öva knytningar till maken kommer hem, för än så länge behövs vi två på det, gossen slingrar sig som en hal ål o vägrar sitta still på min rygg o då är det inte lätt om man inte är van vid ryggknytningar, samt att mamsans hår är jättekul o dra i:)

Fler som tyckt att det varit så att musklerna o ryggen måste vänja sig vid ryggbärning? O en annan sak: det blir lätt att man går lite lätt framåtböjd tycker jag (o det kan ju inte va så bra)
Av Tyche
Jag tror det är musklerna och det hade nog blivit på liknande sätt även med magbärandet om du inte burit så förut.
Att bära en liten bebis på drygt 4 kg på magen är inte så tungt och sen vänjer man sig ju sakta allt eftersom barnet går upp i vikt. Hade man satt ett tex 10 kg barn på en gång hade man INTE tyckt att det var så lätt - tror jag.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Jag tror också det är frågan om ovana muskler. Nu är jag så lat att jag mest har Ergon på ryggen, men jag kommer ihåg att jag tyckte att det var tungt på ryggen redan i somras när Thea bara vägde ca 6 kg :roll: Nu har jag nog sakta övet upp mig och bättre ska det bli :wink:
Användarens profilbild
Av Maerion
anna_eh skrev:Ja jag hoppas också köra mkt rygg nu när det blir varmare! Lite dumt bara att jag måste vänta med att öva knytningar till maken kommer hem, för än så länge behövs vi två på det, gossen slingrar sig som en hal ål o vägrar sitta still på min rygg o då är det inte lätt om man inte är van vid ryggknytningar, samt att mamsans hår är jättekul o dra i:)

Fler som tyckt att det varit så att musklerna o ryggen måste vänja sig vid ryggbärning? O en annan sak: det blir lätt att man går lite lätt framåtböjd tycker jag (o det kan ju inte va så bra)
Om du går framåtböjd så känns det ju som att du inte känner dig helt säker med knytningen? Eller att den är lite lös så att man inte vill att barnet ska hänga bak?

Har du möjlighet att testa en MT eller en sele kanske? På så sätt kan man ju bli van med själva ryggbärandet, då blir även sonen van och kanske mer villig att ligga still ;) När jag bär med min Ergo på rygg får man ju dels till det varje gång, det går fort upp och det känns väldigt stablit sen när vi går omkring.
Användarens profilbild
Av anna_eh
Vad skönt o få lite feedback från er!

Malin&Isaac: du har nog rätt i att magbärarmusklerna har fått vänja sig lite mer successivt.

Ska ta en allvarlig funderare på MT el Ergo, vet inte om jag kan lägga pengar på en dyr ergo, men MT brukar väl vara lite billigare. Avlastar MT bra på en 10 kg unge eller är det avlastningsmässigt sämre än sjal? (ergon är väl allra bäst kan jag tänka mej)
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
anna_eh skrev: Ska ta en allvarlig funderare på MT el Ergo, vet inte om jag kan lägga pengar på en dyr ergo, men MT brukar väl vara lite billigare. Avlastar MT bra på en 10 kg unge eller är det avlastningsmässigt sämre än sjal? (ergon är väl allra bäst kan jag tänka mej)
En "köpes-MT", typ Babyhawk avlastar, enligt vad jag tycker i alla fall, betydligt sämre på ryggen än en sjal. En MT sydd av en sjal däremot är ungefär likvärdig :wink:
Användarens profilbild
Av anna_eh
Maerion: Jag hoppades ju att eftersom sonen var van vid att åka på magen så skulle han ligga still på ryggen medan jag övade på knytningarna hehe, men eftersom han inte gör det så övar jag inte så mkt, o resultatet blir att jag bär nästan bara på magen. Så det skulle nog vara en bra idé att vänja honom först vid MT el Ergo.
Användarens profilbild
Av anna_eh
Kajsa Kavat: Ok för det känns ju inte som man vill lägga pengar på ngt som avlastar sämre än en sjal. Men ska man satsa på an MT som är sydd av en privatperson då el? Hur vet jag om en MT är sydd av en sjal?
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
anna_eh skrev:Kajsa Kavat: Ok för det känns ju inte som man vill lägga pengar på ngt som avlastar sämre än en sjal. Men ska man satsa på an MT som är sydd av en privatperson då el? Hur vet jag om en MT är sydd av en sjal?
Ja det vet du för att försäljaren talar om det alt. att du beställer en sådan av någon som syr upp en åt dig :wink:
Men om jag ska vara ärlig så blir det nog ingen större prisskillnad på en MT av sjal och en Ergo... :roll: Och ska du bara ha den till att bära på ryggen skulle jag nästan satsa på en Ergo i såna fall 8)
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Fast nu kommer jag här med en avvikande åsikt! Nu har jag iofs inte provat ergo, men väl patapum, och vid ryggbärande så väljer jag hellre MT än patapum, och då har jag en MT sydd av sats från BäraNära, så den är väl mera likvärdig en "köpt" MT, än en som är sydd av en sjal.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?