Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Idag på föräldragruppen kom vi in på det där med sjal, eftersom jag självklart hade Linnéa i sjalen som vanligt. Nästan alla andra i gruppen hade en Babybjörn och två av dem hade även provat sjal. Den ena hade en ringsjal och den andra en kortsjal. Det är ju inte så konstigt att man tycker att det är krångligt med sjal om den första man provar är en ringsjal eller kortsjal. De är ju de svåraste att få till tycker jag, eller jag har inte provat kortsjal men ringsjal var ju lite bökigt i början med en liten bebis och kortsjal är väl ganska likt ringsjal. Nu när Linnéa är lite stadigare funkar ringsjalen, men då har ju jag burit i trikåsjal varje dag sen hon föddes också, så hon är ju van att bli buren. Det är så synd att folk inte får bättre råd när de köper sjal, eller så kanske de köper på nätet och inte vet vad som är bäst att börja med. Man önskar ju att alla gjorde som jag och läste här innan de köpte sin första sjal. Trist också att de avfärdar hela grejen med sjal bara för att den första de provat inte funkar. Jag har nämligen alltid undrat hur man inte kan få till det med sjal eftersom jag tyckte det var ganska lätt att få till trikåsjalen. Många verkar tro att ringsjal är det lättaste, kanske för att de inte behöver knytas.
Användarens profilbild
Av sanna73
Tror du har helt rätt och jag instämmer i att det är synd att man pga dåliga eller inga råd hamnar fel i sjaldjungeln och inte ens inser att det finns annat att välja på som funkar bättre.
Jag har flera gånger sett ringsjal saluföras för nyfödda just med motiveringen att den är så lätt för att den inte behöver knytas. Trist.
Tror till viss del att dessa problem kunde ändras om de stora babyaffärerna tog in sjalar och hade personal som var kunnig i området.
Användarens profilbild
Av Helen
( elin J) Det är så synd att folk inte får bättre råd när de köper sjal, eller så kanske de köper på nätet och inte vet vad som är bäst att börja med

Många är rädda för de långa sjalarna. sen kan en ringsjal mycket väl fungera om du får till den bra med ett litet barn, men det är större chans att lyckas med en långsjal säger min erfarenhet i alla fall. ( för första gångs sjalar gäller detta)
( sanna 73) Tror till viss del att dessa problem kunde ändras om de stora babyaffärerna tog in sjalar och hade personal som var kunnig i området.
Tyvärr så är det inte många av de som säljer sjalar i butik som själva burit sitt barn. Det är nog endast ett fåtal av oss faktiskt.

Att ha personal som visar ordentligt kostar för mycket. Det är enklare att säga " instruktioner medföljer" En anledning är att försäljning inte får ta tid.
En försäljning i butik hos mig tar ofta 25-45 min, det är inte många som är villiga att lägga ner den tiden för en försäljning för 500-1000kr.
Av MammaTess
Att bära i ringsjal ser så lätt ur..tro mig, jag gick i fällan... :D men den blev snabbt såld och jag satsade på långsjal istället..betydligt lätttare...
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
... och sen iom att ringsjal/kortsjal ju inte funkade med pyttebäbis så kan det ju omöjligt funka med en sexmånaders, eller en ettåring... för då är ju barnet för stort för att bäras, eller nåt sånt... :wink:
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Mamasamueli skrev:Sen finns det ju inga vävda långsjalar att köpa i butikerna heller.
Numer har det faktiskt bärjat göra det på vissa butiker - iaf BB-slen! :D

(Men sen om personalen har koll på hur man knyter och så - det är väl en senare fråga... vet att jag frågade för ett drygt år sedan om de inte hade några andra färger hemma av bb-slen, och blev hänvisad till BäraBarn-sjalen som hängde bredvid, för det var ju samma sak... :hmm: )
Användarens profilbild
Av Helena
Kosmos skrev:Jag håller med.
Men sen kan jag själv säga att hade jag inte bestämt mig för att använda sjal innan så hade jag nog inte fortsatt efter första gången jag provade för det var ju riktigt krångligt. :wink: Men övning ger färdighet :D . Men som nyförlöst första gångsmamma är inte 5 m tyg jätte enkelt att handskas med, för allt är ju rätt förvirrat ändå :wink: :D
Men jag är superglad att jag fortsatte. :D :D
Jag tyckte också det var svårt i början. Jag är inte så händig med tyg heller. Min syster som är lite pillig visade mig lite, fastän hon inte har barn själv.
Men sen blev det antingen för löst och sedan för hårt. Fastän ingen annan knyter för hårt med trikåsjalar tydligen, så gjorde jag det och fick dunderont i nacken och axlarna. Men då frågade jag på Bärsjalslistan och då gick det bättre. Men jag hade jätte mycket problem med sjalen i början.

Men sen är det ju inte alltid sjalen heller som är problemet, barnet kan ju vara ovilligt också. Kanske inte trivas i sjalen i början, så man får nog vara lite envis och det kanske inte alla är när det gäller sjalar.
Senast redigerad av Helena den fre nov 23, 2007 05:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Helena
Mamasamueli skrev:Sen finns det ju inga vävda långsjalar att köpa i butikerna heller. Och trikåsjalarna kan man bara använda i början, så de lbir ju väldigt dyra. Smartare då med en ringsjal som kan användas tills barnet är fyra år.... :roll:
Och jag köpte Babybundler för förr i tiden marknadsfördes den som "sjalen man kunde använda upp till tre års ålder" :D :D :D
Användarens profilbild
Av Helen
[quote="Helena]

Och jag köpte Babybundler för förr i tiden marknadsfördes den som "sjalen man kunde använda upp till tre års ålder" :D :D :D[/quote]
Jag tycker att många tillverkare är lite väl generösa när det står upp till 15 kg ( eller liknande) på sjalarna.
Jag skulle inte få för mig att traska runt med min 3,5 åring i en trikåsjal.

Enligt erfarenhet här så kommer föräldrarna när barnen är ca 6 mån ( 4-8 men oftast 6-8) och vill ha en vävd sjal eller en sele. Trikåsjalen funkar utmärkt som myssjal hemma långt upp i åren, men de ger inte avlastning nog för att traska runt med ute.
Att sitta i soffan och mysa i sjalen när man inte kan sova funkar de bra till.

Det är naturligtvis skillnad på hur mycket en sjal tål och vad som ger bra avlastning.
Användarens profilbild
Av Sami
när man tittar på det här med att bära barn ute i världen så är det ju så att det är något man får lära sig antingen från det att man är liten då man tidigt börjar bära sina mindre syskon och om man inte gör det så får man lära sig det av någon som kan... det krävs erfarenhet och medkänsla för att föra "traditionen" vidare...

Det är väl bara i västvärlden där vi står ensamma och ska försöka få rätt på det... Det ju så mycket roligare om man är några stycken...

Jag som då har 3 barn som är lite äldre kan ju se att de hanterar 5 meter tyg som ingenting för de har ju sett det hemma och själva burits när de var små... När de själva får barn en dag tror jag att i deras värld kan man inte vara utan en sjal... (min 22 åriga dotter har redan sett ut ett tyg som hon vill ha till sitt barn:shock: jaja när du är 45 då säger jag för jag vill INTE bli mormor ännu!! lillasyster får ju bli 5 år iallafall innan hon blir moster!!!)

Så jag tror att det är avgörande om man ska få till det och få en positiv upplevelse av att hantera en sjal så behöver man ha en erfaren sjalare till sitt förfogande...

Att bära i sjal är för många en livsstil.. inte så självklart längre att det är så eftersom det är lite trendigt att bära i sjal, så att det är inte bara vegetarianer och velourputtar och annat som vanligen har klumpats ihop som användare av sjal...

trots detta så behövs det en annan människas erfarenhet för att få till det lite snabbare om inte annat..

för vår del som säljer sjalar... är det ju av vikt att våra kunder blir nöjda med sin sjal... så de som behöver hjälp får man ju hjälpa så att de känner sig nöjda med sitt köp... det tar tid, men det är det värt att se någon bära sitt barn som förnöjt ligger i sjalen och njuta av närheten...
Användarens profilbild
Av Maria22
Jag har burit min pojke i sjal sedan har föddes i stort sett, han är snart 6 månader gammal.
Innan jag fick honom läste jag så mycket det gick om förlossning och spädbarn och jag vet inte exakt var, men någonstans dök informationen om sjal upp. Jag läste om bebisarna som blir burna i Afrika, att det är det mest naturliga och att problem som kolik är sällsynt där.
Jag köpte en trikåsjal LOOMA sino, och tur var väl det för det visade sig att min pojke ville bli buren och vara nära 24 timmar om dygnet! La jag ner honom någonstans så skrek han, bar jag honom så var han nöjd och eftersom en nöjd bebis ger en nöjd mamma (och tvärtom :wink: ) så bar jag honom hela tiden!
Den senaste månaden har Kevin åkt lite i sin vagn, mest pga att han blivit så tung och sinon avlastar därför inte lika bra längre (jag är på jakt efter ettnytt bärredskap :) ) Men i allafall så hade jag honom i vagnen när jag gick till BVC för att väga, och BVC sköterskan säger då något i stil med att "vad bra att han kan åka i vagnen för tänk vad kallt det blir när det är 15 minus ute och man inte kan bädda ner barnet". Jag svarade med tt det finns ju bärskydd, bärjackor m.m...
Jag tycker att det är konstigt att BVC som ska vara experter på spädbarn inte har mer kunskap om sjalbärande!
Användarens profilbild
Av sparkler
Helena skrev: Men sen är det ju inte alltid sjalen heller som är problemet, barnet kan ju vara ovilligt också. Kanske inte trivas i sjalen i början, så man får nog vara lite envis och det kanske inte alla är när det gäller sjalar.
Hade precis ett sånt barn (hade - för nu älskar han sjalar :D ). Men vad jag inte fattar är att BB-barn vänjer sig vid selen, och kanske tom snabbare än vad många sjalbarn vänjer sig vid sjalen. BB verkar ju så obekväm som små bebisar hänger.
Användarens profilbild
Av Elinea
Maria22 skrev:Jag har burit min pojke i sjal sedan har föddes i stort sett, han är snart 6 månader gammal.
Innan jag fick honom läste jag så mycket det gick om förlossning och spädbarn och jag vet inte exakt var, men någonstans dök informationen om sjal upp. Jag läste om bebisarna som blir burna i Afrika, att det är det mest naturliga och att problem som kolik är sällsynt där.
Jag köpte en trikåsjal LOOMA sino, och tur var väl det för det visade sig att min pojke ville bli buren och vara nära 24 timmar om dygnet! La jag ner honom någonstans så skrek han, bar jag honom så var han nöjd och eftersom en nöjd bebis ger en nöjd mamma (och tvärtom :wink: ) så bar jag honom hela tiden!
Den senaste månaden har Kevin åkt lite i sin vagn, mest pga att han blivit så tung och sinon avlastar därför inte lika bra längre (jag är på jakt efter ettnytt bärredskap :) ) Men i allafall så hade jag honom i vagnen när jag gick till BVC för att väga, och BVC sköterskan säger då något i stil med att "vad bra att han kan åka i vagnen för tänk vad kallt det blir när det är 15 minus ute och man inte kan bädda ner barnet". Jag svarade med tt det finns ju bärskydd, bärjackor m.m...
Jag tycker att det är konstigt att BVC som ska vara experter på spädbarn inte har mer kunskap om sjalbärande!
Trist inställning. På mitt BVC är de väldigt sjalvänliga. I somras träffade vi nog alla sköterskor som jobbar där eftersom vår ordinarie hade semester. Alla var väldigt positiva till att jag bär i sjal. En av dem bar i sjal själv och sa att hon hade en liggandes på BVC som hon brukade ta fram och visa för föräldrarna. Min ordinarie sköterska har frågat om var man kan köpa sjalar för att kunna tipsa andra föräldrar. :-)
Användarens profilbild
Av Auroratiger
sparkler skrev:
Helena skrev: Men sen är det ju inte alltid sjalen heller som är problemet, barnet kan ju vara ovilligt också. Kanske inte trivas i sjalen i början, så man får nog vara lite envis och det kanske inte alla är när det gäller sjalar.
Hade precis ett sånt barn (hade - för nu älskar han sjalar :D ). Men vad jag inte fattar är att BB-barn vänjer sig vid selen, och kanske tom snabbare än vad många sjalbarn vänjer sig vid sjalen. BB verkar ju så obekväm som små bebisar hänger.
Tänk om den inte är så obekväm som vi tycker det verkar... (hemska tanke!)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?