Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
Av 140 gram entrådigt garn från Färgkraft har jag stickat en tröja. Tyvärr är de fantastiska färgerna svårfångade.

Bild

Bild
Av Ponyo
Fryle skrev:
Fryle skrev:
Ponyo skrev:
Fryle skrev:
Ponyo skrev:
Fryle skrev:Jag ska sticka en kofta åt en vän. Den får absolut inte klia och hon är bergsäker på att all ull kliar :wink: . Helst vill hon ändå ha naturmaterial. Jag har funderat på bambu, men det står på alla garner att de är svala och hon tänker sig nog en varmare kofta. Jag undrar också om bambu blir lika tungt som bomull? Eller är det lättare. Helst vill hon ha lite grövre struktur, tex stickor 4-6.

Annars funderar jag på ull/bomull-blandning, inte kliar det?
Eller så slänger du över en härva Dandelion till henne, som hon får hålla mot halsen.

Silke är annars varmt, och totalt okliigt.
Vad lustigt, alldeles nyss i bilen på vägen hem tänkte jag på att Dandelion kunde vara ett alternativ! Eftersom det ska vara en present kan jag inte fråga mottagerskan själv, men enligt hennes fru är ull ok om det inte är kliigt och Dandelion kliar verkligen inte!
Nej, det känns nästan som bomull. Men med värmande egenskaper.
Jag vet, jag har tre härvor här som jag tyvärr inte gjort något av ännu, de har liksom inte kommit fram i kön... :oops:
Nu är det på gång! :vågen:

http://www.ravelry.com/projects/Fryle/m ... sover-vest
Woop woop! Kul!
Användarens profilbild
Av Fryle
Amaltea skrev:Jag behöver bli bättre på att blocka, hur gör ni? Det är främst sjalar jag tycker är svårt, har liksom ingen bra utrustning när strykbrädan inte räcker till :hmm:
Jag är inte särskilt renlärig och jag stickar inte så mycket sjalar. Men jag brukar bre ut en stor bordsfilt på matbordet och lägga det blöta plagget där, forma det och låta torka.
Användarens profilbild
Av isbl
Fryle skrev:
Amaltea skrev:Jag behöver bli bättre på att blocka, hur gör ni? Det är främst sjalar jag tycker är svårt, har liksom ingen bra utrustning när strykbrädan inte räcker till :hmm:
Jag är inte särskilt renlärig och jag stickar inte så mycket sjalar. Men jag brukar bre ut en stor bordsfilt på matbordet och lägga det blöta plagget där, forma det och låta torka.
Pusselmattor från tex Biltema är ju rätt smidigt att använda till sjalar. Innan vi flyttade hade vi en bäddsoffa som jag brukade använda för att spänna ut sjalar på också. Har ni någon extrasäng som står i ngt rum? Tror jag hört om ngn som brukade blocka på själva resårbotten och sen bara lägga bäddmadrassen över. Vet dock inte om jag skulle känna mig så bekväm att sova där...
Alltså.....jag ägnade en timme åt att leta efter en förlorad stickpinne till mitt vantprojekt, flyttade saker, dammsög mm. Hittade den! :vågen: Och började på tummen på lillan vantar. Nu när jag kommer in i vardagsrummet sitter lillan och tuggar på två av de fem pinnarna :whut: Och en är borta igen!!! :siishah: :purskis:

Suck, jag son trodde att jag sjulle kunna få sitta i lugn och ro och sticka klart vanten och kurera min snuva...men tji fick jag. :roll: Alltså tvååringar är väääldigt söta :loving: men också väääldigt kreativa när det kliar i tänderna. :heart:

Jag: Vet du var den sista pinnen är?
Lillan: borta!
jag letar lite...
Lillan: Sticka vante!
Jag: Men jag kan inte det för en pinne är borta och jag behöver den.
Lillan: Ta annan pinne!
Smäläält! :loving: :lol:
Vad jag egentligen skulle fråga är: vad är den stora skillnaden på Lovikkagarn och annat tjockare fluffigt garn som Eskimo? Kan jag sticka liknande vantar av tex Eskimo och rugga upp dem på samma sätt?

Jag stickar Lovikkavantar för första gången så har googlat mig till det mesta, men det verkar vara lite olika skolor om vantarna ska vara blöta, såpade eller torra när man borstar dem. :hmm: Blir ett par till mig i en härlig ljungfärg (ett garn som jag fått i ett byte här för många år sedan och som har legat och glänst i skåpet tills jag nu har bemästrat strumpstickor. :tumup: Och ett par röda till lillan. Men maken vill också ha, och garnet räcker inte till hans just nu så funderar på att testa i ett annat garn så länge. Vad tror ni?
Användarens profilbild
Av Teusa
Amaltea skrev:Jag skulle nog trä en tråd genom maskorna på ett varv, sedan klippa lite nedanför och repa upp till det säkrade varvet. Därefter plocka upp varvets maskor på stickor och maska av (eller virka en kant i öglorna om det är mer "din grej").
Det lät ju bra! Fast när jag letade i socklådan fanns det inga med långa skaft. När jag kom på idéen var det årets sockor jag såg. De har lite längre skaft. Så nu virkar jag egna istället.
Försökte att få ihop mina första strumpor med kitchener stitch. Försökte, repade, försökte om och om igen fick liksom inte till det oavsett hur många videor jag såg på.
Till slut gav jag upp det höll ju ihop isf så drog igenom tråden för att fästa. Då insåg jag att min kitcheners var perfekt. Snygg, jämn och samma maskstorlek som resten av strumpan fast jag har gjort den på avigsidan istället.
Vad gjorde jag för fel tro? :hmm:
Oh, måste googla dessa kitcheners, har aldrig hört om dem innan! (Och jag är lite strumpstickarrädd, men snart ska jag börja, när vantarna är färdiga...)
Nu vill jag ta hjälp av er stickkunniga för att vara på den säkra sidan!
Jag stickar en tröja efter detta mönster:
http://www.garnstudio.com/includes/patt ... 037&cid=12
Jag har gjort framstycket och håller på med bakstycket. Visst ska jag göra som med framstycket, dvs maska av 1 maska 2 varv för att markera ärmhål? Borde vara så om jag räknat maskorna rätt, men här chansas inte! Den här jäkla tröjan SKA verkligen bli en tröja också. Inte halvfärdiga delar till en...
BaraSara skrev:Nu vill jag ta hjälp av er stickkunniga för att vara på den säkra sidan!
Jag stickar en tröja efter detta mönster:
http://www.garnstudio.com/includes/patt ... 037&cid=12
Jag har gjort framstycket och håller på med bakstycket. Visst ska jag göra som med framstycket, dvs maska av 1 maska 2 varv för att markera ärmhål? Borde vara så om jag räknat maskorna rätt, men här chansas inte! Den här jäkla tröjan SKA verkligen bli en tröja också. Inte halvfärdiga delar till en...
Svar; Ja. Så tolkar jag det. Enkel, men söt modell. Håller tummarna för att den blir klar! :tumup:
  • 1
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 162
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?