Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

mjau-mjau skrev:Kan ni kanske hjälpa en nybörjare att tolka mönster?

Innan har jag bara gjort långa rätstickade halsdukar och ett par tumvantar och nu försöker jag göra en kofta till bäbisen: http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... rn_content

Problemet är följande:
"Nu sätts de yttersta 41-45-52 (60-65) m mot nederkanten på 1 tråd (= sidan) och det läggs upp 36-42-46 (60-70) nya m i början på v till ärm innan det fortsätts så här."

Jag fattar inte ens vad de menar. Skall jag sätta maskorna på en tråd? Vad då för tråd i sådana fall? Eller menar de att jag skall sticka dessa maskor och sedan lägga upp nya maskor?

:oops: :mitvit:
Har bara tittat snabbt, men vad jag kan läsa ut så ska du sätta undan de yttersta maskorna (som du sedan behöver igen) på en tråd, eller om du har, en maskhållare, så att du inte behöver ha dem på stickorna just nu, men kan föra tillbaka dem senare. Sedan ska du lägga upp ny maskor i början av varvet för att kunna sticka ärmen. När ärmen sedan är färdigstickad, maskar du av ärmmaskorna och för tillbaka de maskor (som du har på en tråd/maskhållare) på stickorna så du kan fortsätta sticka sidan och bakstycket. När du sedan kommer till andra ärmen så kommer du göra samma procedur igen.
Lyckas jag få fram hur jag tänker?

Om du trär en grov stoppnål på biten med tråd du ska föra över maskorna på så är det enklare att trä upp dem, bara sticka in nålen i maskorna allteftersom och dra över dem på tråden. Sedan kan det vara bra att göra en lös knut av trådändarna så att maskorna inte riskerar att glida av tråden medan du jobbar med ärmen.
Tack för svar! :vågen:

Maskhållare har jag aldrig hört talas om. Jag googlade och hittade bilder, en sådan verkade ju onekligen himla praktisk att ha, sedan hamnade jag på en sida om hur en kan tillverka en egen vilket jag gjorde. :wink:

Och nu sitter mina maskor på denna mojäng och jag är på väg mot nästa steg:
"och det läggs upp 36-42-46 (60-70) nya m i början på v till ärm"
Känner mig bara trög. :roll:

Alltså. Antingen har jag gjort fel eller så kan jag helt enkelt inte se för mitt inre hur det skall vara.

Mina trådar är ju i fel ände? Eller skall jag ta trådar från andra nystan? Önskar att jag kunde ta bilder och lägga in här utan krångel för att visa ... hm ... får förklara så gott jag kan.

Maskorna som är kvar på stickan är dem från halsen och en bit ner. Maskorna på maskhållaren är dem andra som slutar i nederkanten. Och där i nederkanten sitter trådarna.

Hur skall jag då kunna lägga upp nya maskor här uppe? För det här blir ju början på armen?

:Hahaa:
mjau-mjau skrev:Känner mig bara trög. :roll:

Alltså. Antingen har jag gjort fel eller så kan jag helt enkelt inte se för mitt inre hur det skall vara.

Mina trådar är ju i fel ände? Eller skall jag ta trådar från andra nystan? Önskar att jag kunde ta bilder och lägga in här utan krångel för att visa ... hm ... får förklara så gott jag kan.

Maskorna som är kvar på stickan är dem från halsen och en bit ner. Maskorna på maskhållaren är dem andra som slutar i nederkanten. Och där i nederkanten sitter trådarna.

Hur skall jag då kunna lägga upp nya maskor här uppe? För det här blir ju början på armen?

:Hahaa:
Nu har jag inte tagit fram beskrivningen igen, men jag hade helt enkelt gjort så att jag hade tagit tillbaka alla maskorna på stickan, sedan hade jag stickat alla maskorna som ska sättas på hållaren, sedan satt dem på hållaren och därefter lagt upp nya maskor.
Eller så kan du göra det ännu enklare för dig och sticka upp till halskanten, vända och sticka tillbaka ner till de maskor som ska på hållaren. Föra över dem till hållaren utan att sticka dem. Därefter lägga upp nya maskor.
Jag avskyr lösa trådar och hålla på med extra nystan när det inte behövs.
Alternativet som jag skrev som nr 2. ger nog en snyggast övergång.

Edit: Nu har jag tagit fram mönstret och ser att koftan stickas i två färger, du får ju inte med dig båda färgerna upp till halsen om du gör som jag skriver ovan.
Gör som så att du klipper av trådarna där nere (lämna så pass att du har att sy ihop sidan när du ska montera koftan, så slipper du en massa extra trådar att fästa.) och lägg sedan upp maskorna till ärmen.
CAKirre skrev: Edit: Nu har jag tagit fram mönstret och ser att koftan stickas i två färger, du får ju inte med dig båda färgerna upp till halsen om du gör som jag skriver ovan.
Gör som så att du klipper av trådarna där nere (lämna så pass att du har att sy ihop sidan när du ska montera koftan, så slipper du en massa extra trådar att fästa.) och lägg sedan upp maskorna till ärmen.
Okej. Tack för utförligt svar! Nu hoppas jag att jag har fattat - känns ju så nu åtminstone. :wink: Tack igen!
CAKirre skrev:
Edit: Nu har jag tagit fram mönstret och ser att koftan stickas i två färger, du får ju inte med dig båda färgerna upp till halsen om du gör som jag skriver ovan.
Eftersom de här maskorna plockas upp igen så sys inte sidan ihop. Jag skulle inte tagit av tråden där utan använt ett annat nystan, om jag haft, till ärmen. Annars får du fästa två trådar i onödan.

Sidmaskorna som det står att du ska ha på tråd kan hänga kvar om du använder en lång rundsticka, det tyckte jag var mycket smidigare.
hörnsten skrev:
CAKirre skrev:
Eftersom de här maskorna plockas upp igen så sys inte sidan ihop. Jag skulle inte tagit av tråden där utan använt ett annat nystan, om jag haft, till ärmen. Annars får du fästa två trådar i onödan.

Sidmaskorna som det står att du ska ha på tråd kan hänga kvar om du använder en lång rundsticka, det tyckte jag var mycket smidigare.
Ah, så långt tänkte inte jag... Man ska inte ge råd när man är gravidsnurrig... :duh:
CAKirre skrev:
hörnsten skrev:
CAKirre skrev:

Ah, så långt tänkte inte jag... Man ska inte ge råd när man är gravidsnurrig... :duh:
:lol: Ingen fara! Har inte satt igång än. Men jag har fler nystan så jag kör på det. :D
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag håller på att att avsluta en tröja jag stickat av garnet jag köpte i Estland i våras. Snart ska jag åka till London och undrar om någon har koll på bra garnställen där.
Av Ponyo
Fryle skrev:Jag håller på att att avsluta en tröja jag stickat av garnet jag köpte i Estland i våras. Snart ska jag åka till London och undrar om någon har koll på bra garnställen där.
Loop är min drömaffär att åka till. :love:
Har shoppat lite via webbshoppen ibland, och deras garn är ljuvliga.
Användarens profilbild
Av Fryle
Ponyo skrev:
Fryle skrev:Jag håller på att att avsluta en tröja jag stickat av garnet jag köpte i Estland i våras. Snart ska jag åka till London och undrar om någon har koll på bra garnställen där.
Loop är min drömaffär att åka till. :love:
Har shoppat lite via webbshoppen ibland, och deras garn är ljuvliga.
:notes: Loop
rithelo skrev:
hörnsten skrev:Det fixar du, den är inte svår. Gjorde en förra året. :tumup:
Toppen! :tumup:
Ponyo skrev:
rithelo skrev:
hörnsten skrev:
rithelo skrev:
isbl skrev:
rithelo skrev:Hjälp....! :shock:
Jag ska sticka.
Jag har ett engelskt mönster :purskis:
Vad menas med det här?
NOTE: If a dash (" - ") appears in place of a number for your size, omit this line of instruction.

- See more at: http://www.purlbee.com/2014/01/23/laura ... gw0hA.dpuf
Storlekarna står ju angivna på rad inom parentes, och om det istället för ett maskantal/mått står ett - på den plats där den storlek du stickar efter, ska du bara hoppa över just den angivelsen. Vet inte om det blev klarare?
Jo, tack! Då menar du att jag ska hoppa över den raden, och då blir alltså stickningen en rad kortare egentligen? :hmm:
Japp! Det är ganska logiskt att barnmössor behöver mindre öronlappar än mössorna i vuxenstorlek. :D
:lol: Jo, det är väl så.... :mrgreen:
Jag har inte haft tid att sätta mig med mössan igen ännu, men kanske ikväll.
Och jo, det är Ponyo som tipsat mig om mössan, jag tänker att jag försöker en vända till innan jag slänger mig om halsen på henne och bönar och ber om personlig hjälp... :purskis:
:fnissa:
Jag ska försöka hjälpa.
Är bara så slut pga både bihåleinflammation och öroninflammation.
:lol: Ta det lugnt och krya på dig ordentligt, jag är nöjd bara över att du tipsade mig om mössan! :D
Dessutom - jag har inte satt mig ikväll heller och i helgen har vi besök, så tidigast nästa vecka kommer jag ge mig på den igen. Men två varv är gjorda redan i alla fall :vågen:
Nu har jag startat om två ggr, en gång för att jag inte kom ihåg vart jag var och en gång till för att jag gjort fel...
Nu ber jag om hjälp; vad betyder egentligen
Next Row (right side): Knit to 7 (8, 9, 10, 11, 12) stitches before second marker, wrp-T
Ska jag sticka tills åtta maskor innan markeringen och sen vända, eller ska jag sticka åtta maskor och sen vända?! :siishah:
rithelo skrev: Nu ber jag om hjälp; vad betyder egentligen
Next Row (right side): Knit to 7 (8, 9, 10, 11, 12) stitches before second marker, wrp-T
Ska jag sticka tills åtta maskor innan markeringen och sen vända, eller ska jag sticka åtta maskor och sen vända?! :siishah:
Det första du skrev, så att åtta maskor finns kvar på stickan med markeringen, innan du gör wrap and turn. :)
sannasol_83 skrev:
rithelo skrev: Nu ber jag om hjälp; vad betyder egentligen
Det första du skrev, så att åtta maskor finns kvar på stickan med markeringen, innan du gör wrap and turn. :)
:tackar:

Men känns det inte lite bakvänt, den som skrivit mönstret vet ju hur många maskor som ska stickas, varför inte bara skriva det då?! :hopmad:
  • 1
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?