- sön dec 14, 2014 09:06
Lyckas jag få fram hur jag tänker?
Om du trär en grov stoppnål på biten med tråd du ska föra över maskorna på så är det enklare att trä upp dem, bara sticka in nålen i maskorna allteftersom och dra över dem på tråden. Sedan kan det vara bra att göra en lös knut av trådändarna så att maskorna inte riskerar att glida av tråden medan du jobbar med ärmen.
mjau-mjau skrev:Kan ni kanske hjälpa en nybörjare att tolka mönster?Har bara tittat snabbt, men vad jag kan läsa ut så ska du sätta undan de yttersta maskorna (som du sedan behöver igen) på en tråd, eller om du har, en maskhållare, så att du inte behöver ha dem på stickorna just nu, men kan föra tillbaka dem senare. Sedan ska du lägga upp ny maskor i början av varvet för att kunna sticka ärmen. När ärmen sedan är färdigstickad, maskar du av ärmmaskorna och för tillbaka de maskor (som du har på en tråd/maskhållare) på stickorna så du kan fortsätta sticka sidan och bakstycket. När du sedan kommer till andra ärmen så kommer du göra samma procedur igen.
Innan har jag bara gjort långa rätstickade halsdukar och ett par tumvantar och nu försöker jag göra en kofta till bäbisen: http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... rn_content
Problemet är följande:
"Nu sätts de yttersta 41-45-52 (60-65) m mot nederkanten på 1 tråd (= sidan) och det läggs upp 36-42-46 (60-70) nya m i början på v till ärm innan det fortsätts så här."
Jag fattar inte ens vad de menar. Skall jag sätta maskorna på en tråd? Vad då för tråd i sådana fall? Eller menar de att jag skall sticka dessa maskor och sedan lägga upp nya maskor?
![]()
Lyckas jag få fram hur jag tänker?
Om du trär en grov stoppnål på biten med tråd du ska föra över maskorna på så är det enklare att trä upp dem, bara sticka in nålen i maskorna allteftersom och dra över dem på tråden. Sedan kan det vara bra att göra en lös knut av trådändarna så att maskorna inte riskerar att glida av tråden medan du jobbar med ärmen.
Mamma till Tösen född feb -15
Kaninerna Salma dec -10 till juli -19 och August juni -11 till jan -19
Jag vill helst inte bli citerad.
Kaninerna Salma dec -10 till juli -19 och August juni -11 till jan -19

Jag vill helst inte bli citerad.