Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av isbl
rithelo skrev:
isbl skrev:
rithelo skrev:Hjälp....! :shock:
Jag ska sticka.
Jag har ett engelskt mönster :purskis:
Vad menas med det här?
NOTE: If a dash (" - ") appears in place of a number for your size, omit this line of instruction.

- See more at: http://www.purlbee.com/2014/01/23/laura ... gw0hA.dpuf
Storlekarna står ju angivna på rad inom parentes, och om det istället för ett maskantal/mått står ett - på den plats där den storlek du stickar efter, ska du bara hoppa över just den angivelsen. Vet inte om det blev klarare?
Jo, tack! Då menar du att jag ska hoppa över den raden, och då blir alltså stickningen en rad kortare egentligen? :hmm:
Ja, eller att du liksom inte behöver göra just det momentet. Tror inte du ska hänga upp dig så mkt vid det :wink: Men det borde väl vara någon härifrån som stickat den där mössan, tycker jag sett den här och var på bloggar och på instagram. Poooonyo, var är duuu?
rithelo skrev:
isbl skrev:
Jag ska sticka.
Vad menas med det här?
NOTE: If a dash (" - ") appears in place of a number for your size, omit this line of instruction.

Storlekarna står ju angivna på rad inom parentes, och om det istället för ett maskantal/mått står ett - på den plats där den storlek du stickar efter, ska du bara hoppa över just den angivelsen. Vet inte om det blev klarare?
Jo, tack! Då menar du att jag ska hoppa över den raden, och då blir alltså stickningen en rad kortare egentligen? :hmm:
Japp! Det är ganska logiskt att barnmössor behöver mindre öronlappar än mössorna i vuxenstorlek. :D
hörnsten skrev:
rithelo skrev:
isbl skrev:
Jag ska sticka.
Vad menas med det här?

Japp! Det är ganska logiskt att barnmössor behöver mindre öronlappar än mössorna i vuxenstorlek. :D
:lol: Jo, det är väl så.... :mrgreen:
Jag har inte haft tid att sätta mig med mössan igen ännu, men kanske ikväll.
Och jo, det är Ponyo som tipsat mig om mössan, jag tänker att jag försöker en vända till innan jag slänger mig om halsen på henne och bönar och ber om personlig hjälp... :purskis:
:fnissa:
Av Ponyo
rithelo skrev:
hörnsten skrev:
rithelo skrev:
isbl skrev:
Jag ska sticka.
Vad menas med det här?

Och jo, det är Ponyo som tipsat mig om mössan, jag tänker att jag försöker en vända till innan jag slänger mig om halsen på henne och bönar och ber om personlig hjälp... :purskis:
Jag ska försöka hjälpa.
Är bara så slut pga både bihåleinflammation och öroninflammation.
hörnsten skrev:Det fixar du, den är inte svår. Gjorde en förra året. :tumup:
Toppen! :tumup:
Ponyo skrev:
rithelo skrev:
hörnsten skrev:
rithelo skrev:
isbl skrev:
Jag ska sticka.
Vad menas med det här?

Jag ska försöka hjälpa.
Är bara så slut pga både bihåleinflammation och öroninflammation.
:lol: Ta det lugnt och krya på dig ordentligt, jag är nöjd bara över att du tipsade mig om mössan! :D
Dessutom - jag har inte satt mig ikväll heller och i helgen har vi besök, så tidigast nästa vecka kommer jag ge mig på den igen. Men två varv är gjorda redan i alla fall :vågen:
Användarens profilbild
Av berit
Jag har stickat lite i drops Lima. En kofta till mig, några vantar och en barntröja till min unge. Barnet tycker det sticks och vägrar använda tröjan. Jag tycker det är ganska mjukt. Skönt att sticka i, vad jag kommer ihåg.
Sitter och småsuktar på Ravelry...
Har fortfarande inte hittat igen mina rundstickor som jag packade ner på ett bra ställe i samband med vår flytt. De ligger i någon av de 30-tal kartonger som står i garaget, eftersom vi inte fått ordning på rummen där allt ska in ännu...
Har hittat de raka stickor jag ärvt och alla virknålar, men det är ju bekvämast med rundstickor. *bortskämd*
Får nog ta mig till svärmor och låna ett gäng. ;)

Förresten, är det någon här som har koll på Novitas garner? Hittade en sticktidning från dem i affären och den innehöll en massa fina saker! :love:
Deras garn "7 bröder" gillar jag skarpt och använder till tjocksockar, men jag har aldrig sett/känt på någon av deras andra garner.
Användarens profilbild
Av isbl
Är det nödvändigt att härva upp och tvätta garn från upprepad kofta innan jag stickar en annan kofta av garnet, eller duger det att bara nysta om och sticka med krulligt garn?
Mvh latmasken
Användarens profilbild
Av berit
Jag skulle säga att det beror på.graden av krullighet. Har garnet varit en kofta länge? Tvättades koftan? Vad är det för fiber?

Bäst resultat blir det nog ändå om du härvar och tvättar men om det inte är.megakrulligt kan det nog funka ändå.
Användarens profilbild
Av isbl
berit skrev:Jag skulle säga att det beror på.graden av krullighet. Har garnet varit en kofta länge? Tvättades koftan? Vad är det för fiber?

Bäst resultat blir det nog ändå om du härvar och tvättar men om det inte är.megakrulligt kan det nog funka ändå.
Själva kroppen har legat sedan 2008 tror jag... Silke och alpacka är det. Det var ganska krulligt, misstänker att jag ända borde härva och blöta upp allt. Undrar om detta garn någonsin blir en kofta :(det jobbigaste är ju att det bara är en massa smånystan. Kommer bli tusen härvor ju
Kan ni kanske hjälpa en nybörjare att tolka mönster?

Innan har jag bara gjort långa rätstickade halsdukar och ett par tumvantar och nu försöker jag göra en kofta till bäbisen: http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... rn_content

Problemet är följande:
"Nu sätts de yttersta 41-45-52 (60-65) m mot nederkanten på 1 tråd (= sidan) och det läggs upp 36-42-46 (60-70) nya m i början på v till ärm innan det fortsätts så här."

Jag fattar inte ens vad de menar. Skall jag sätta maskorna på en tråd? Vad då för tråd i sådana fall? Eller menar de att jag skall sticka dessa maskor och sedan lägga upp nya maskor?

:oops: :mitvit:
  • 1
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?