Kaja skrev:Jaha. Där fick man väl för att man trodde att man var snäll mot sin son och bar honom nära ända tills han var 11 månader i BabyBjörnen. Vi tyckte att den var kanon båda två, men nu har jag väl förstört både ryggen och bäcken på honom...
Ok. Att den inte är optimal, men liiiiiite mer nyanserad debatt kanske man får efterlysa??
//Kaja
Tack för detta inlägg! Lite påminner mig en del inlägg här om en debatt jag råkade starta i Kroatien när jag ifrågasatte en praxis. Där knyts ALLA nyfödda-3mån bebisar in i en sorts jätteblöja som tvingar benen ut i 90grader från höften och hålls fast där, med förklaringen att det är förebyggande, dvs att de inte får höftledsluxation om de är i den positionen. Detta är inte ett riktigt påstående, då man (som jag!) föds med HLD eller inte, som kan kontrolleras och detta görs i Sverige idag. Om det råden minsta tvekan så görs ultraljud, och om det konstateras att barnet har HLD så får det ligga i en ställning tills höfterna stabiliseras. Och eftersom det nu är så, så kan jag inte låta bli att undra om den ergonomiska debatten är lite överhettad- om man nu inte kan "skapa" HLD genom att inte använda preventiva åtgärder (dvs antingen har man det eller inte), så kanske en nyfödd i en BB i en lätt grodställning (som ju BB ger de allra minsta enligt min erfarenhet och på de bilder jag ser!) inte är farligt? Och de bilder där barnet har benen dinglande är de ju äldre, och då ska enl utsago det inte spela roll heller??
Eric älskade sin BB OCH sina sjalar. Han ville sitta framåtvänd. Hans höfter är exemplariska, och han är mkt trygg. om nån annan skrev: "vitsen är att vi bär våra barn, och att barn och bärare är nöjda". Hur man väljer att göra detta är väl inte så himla viktigt??? Finns det någon forskning som visar barn som fått skador av en BB?? Jag har inte sett det, men är vidöppen för att ta del av den och revidera mina åsikter!!!