Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av maimiti
Kaja skrev:Ok. Att den inte är optimal, men liiiiiite mer nyanserad debatt kanske man får efterlysa??

//Kaja
Kan ju återge vad någon annan skrev i en annan tråd (tror att det var karra1) - Bättre bära ett barn i BB än inte alls!
Användarens profilbild
Av Panakeia
Sandra skrev: de finns i varrenda babybutik, sorgligt nog, så det är ju bara å gå dit å prova!
sorry, det var lite dumt sagt, tar tillbaka det, vad jag menade var väl egentligen att det är tråkit att det inte finns nåra alternativ, att det BARA är bb som finns i butickerna!
utryckte mig kumpigt....
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Kaja skrev:Jaha. Där fick man väl för att man trodde att man var snäll mot sin son och bar honom nära ända tills han var 11 månader i BabyBjörnen. Vi tyckte att den var kanon båda två, men nu har jag väl förstört både ryggen och bäcken på honom...

Ok. Att den inte är optimal, men liiiiiite mer nyanserad debatt kanske man får efterlysa??

//Kaja
Äh, det är ju fler som burit i BB här inne. Jag tex med mina 2 första barn. Det finns en viktig poäng i debatten tycker jag. Bara för att BB inte är ergonomisk betyder ju inte det att den är skadlig. Eller bara för att BB inte är skadlig betyder ju inte det att den är ergonomisk. Man kan ju vända på det lite hur som... BB är kanske inte optimal, kanske inte ens ergonomisk men de har lyckats marknadsföra sig SOM OM det vore så. Det är väl det som är poängen med hela diskussionen?

Lite distans är aldrig fel, vilket vinkel man än ser saker ifrån :wink:
Av gottegrisen
Kaja skrev: Ok. Att den inte är optimal, men liiiiiite mer nyanserad debatt kanske man får efterlysa??
//Kaja
Fast om nu frågan är ifall en sele är ergonomisk eller inte och alla argument och bilder visar att den inte är det (trots tillverkarens försäkran om att den skulle vara det) så kan man väl inte, bara för debattens skull, hävda motsatsen?

Jag kan ju inte anse att barnet sitter i grodpossition när det sitter i en bb - benen hänger ju och dinglar och ofta så gungar kroppen fram och tillbaka inne i selen också när barnet är litet. Jag tycker att man ofta ser mammor som bär i bb och går och håller om barnets huvud för att ge det stadga så att det inte flänger omkring så mycket.
Användarens profilbild
Av Anso
Sandra skrev:duger denna? det är ju en sele iaf...och hyfsat grodigt....(mer grodigt än såhär blir det inte med Joar....men han kanske e för stor? skulle ju inte direkt få plats i en bb?)
Bild
ta den om den e okej!
Kanonbild! Tuff attityd hos din bebbe där må jag säga.
Det är nog bra med en bidl på ett yngre barn också eftersomden där ortopeden hade sagt att det var viktigt de första 3 (?) månaderna att det satt som en groda.
Användarens profilbild
Av maimiti
Helena skrev:
maimiti skrev:Alltså, nu har jag rotat runt på nätet efter bilder på BB med barn i och jag kan inte hitta någon bild där barnet sitter i grodställning eller har c-formad rygg. Det närmaste jag kunde hitta var den här sidan (första bilden till vänster) men inte ens där tycker jag att man kan kalla ryggen c-formad. Barnet sitter rakt och lutar huvudet inåt... Sen tycker jag iofs inte att positionen i Mobyn är optimal heller. Men, man kan sätta ett barn i en sjal på många olika sätt och alla gör det inte rätt, men i BB-selen går det ju inte att "knyta fel".

.
Hej!
Jag blev lite nyfiken på att du skrev att du tycker att positionen i Mobyn inte är optimal. Menar du att bebisen inte får till grodpositionen i en trikåsjal?
Nej, det var just bilden på hemsidan jag hänvisade till som jag menade. Vi fick till en alldeles utmärkt grodposition på vår son i Mobyn, men på bilden var det mer ett gränsfall. Det är fö samma bild som finns med i knytbeskrivningen som medföljer Mobyn. Lite märkligt att de valt just den när barnet inte riktigt sitter som en groda...
Användarens profilbild
Av Bina
Leah satt mycket i både BB och BB active... innan jag upptäckte det optimala för oss båda.
Användarens profilbild
Av diddeldi
maimiti skrev: Nej, det var just bilden på hemsidan jag hänvisade till som jag menade. Vi fick till en alldeles utmärkt grodposition på vår son i Mobyn, men på bilden var det mer ett gränsfall. Det är fö samma bild som finns med i knytbeskrivningen som medföljer Mobyn. Lite märkligt att de valt just den när barnet inte riktigt sitter som en groda...
jag håller med om att knytinstruktionerna inte är så bra på moby wrapen. de har ju till och med instruktioner för att bära utåtvänt så här :roll: :
Bild

jag kan inte rekommendera att bära så, så jag skickar med en kompletterande lapp när jag säljer moby, om hur man bör knyta/bära :wink:
Användarens profilbild
Av Helena
diddeldi skrev: jag håller med om att knytinstruktionerna inte är så bra på moby wrapen. de har ju till och med instruktioner för att bära utåtvänt så här :roll: :
Bild

jag kan inte rekommendera att bära så, så jag skickar med en kompletterande lapp när jag säljer moby, om hur man bör knyta/bära :wink:
Vad bra att du gör så Diddeldi. Men det är nog inte bara Moby wrap som visar framåtvända knytningar, det har nog nästan alla trikåsjalar, även Minimundus.

Den här knytningen som visas på bilden är ju nästan skrattretande, barnet är ju jätte stort, tar väl knappt någon skada av att bäras så, men kan det vara bekvämt för mamman. Då bär man ju hellre på höften utan bärhjälpmedel.

Här har vi Minimundus trikåsjal med framåtvänt barn:
Bild
Användarens profilbild
Av Kaja
Alltså. Jag är inte särskilt ledsen över att ha burit sonen eller känt mig personligen uthängd av debatten. Själv är jag ganska nöjd med att ha burit min son. SJÄLVKLART så tycker jag att det vore det bästa om BabyBjörn blev jätteergonomisk och att det är synd att de marknadsför sig som att vara så ergonomiska, fast de inte är det... Tyckte bara att det blev lite klappjakt på alla som var "så oinformerade att de inte förstod sitt barns bästa" (inget särskilt inlägg som gjorde att jag tyckte så, men det ena ger det andra...) och jag tyckte att det var dags att bryta trenden.

En sak som BabyBjörn faktisk GÖR är att det får folk att få upp ögonen för bärandet. I och med att de marknadsför sig med en chiq produkt och omger sig av kändisar så blir FLER intresserade av bärandet. Och då upptäcker man att det faktiskt finns FLER alternativ. Visst, det optimala hade varit att en sjaltillverkare gjorde samma sak, men nu finns det ingen som gör det och bättre med någon som gör "lite, men inte helt rätt" än att det finns många som gör "inget alls" för att upplysa.

Som sagt: "Bättre bära ett barn i BB än inte alls!", sedan kan de alltid bli bättre.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Helena
Jag bar Marek mycket i babybjörn. Eftersom han aldrig ville ligga själv, så fick man antingen amma eller bära. Och jag orkade inte bära så mycket som jag skulle velat. Jag kan känna mig ledsen över att det bara fanns det alternativet när Marek var liten, han hade behövt sjal så mycket. Jag kunde banne mig inte göra något när han satt i babybjörnen, det var omöjligt att laga mat och diska tyckte jag. Man fick bara gå omkring.

Jag tycker inte att det ser mysigt ut när jag ser människor bära i babybjörn. Jag har själv burit mycket i babybjörn. Min man pressade till och med ner Marek i babybjörnen när han var 17 månader, för han somnade så bra i den.

Jag kan ju inte ångra att jag bar i babybjörn, det fanns ju inte direkt så mycket alternativ och den är ju åtminstone lite stadigare än en del andra bärselar. Men jag tycker att det är tråkigt att vi aldrig fick chansen att prova sjal med honom.

Jag tycker att det är så ledsamt när man får kommentarer av någon som kommer med en fem-månaders bebis i babybjörn och suckar över att det är sååå tungt. Det ska inte vara tungt att bära en fem-månaders, det kan omöjligt vara tungt ifall man har sjal, så då tycker jag att babybjörn egentligen är en riktigt dålig produkt.
Användarens profilbild
Av beccas12
Kaja skrev:Jaha. Där fick man väl för att man trodde att man var snäll mot sin son och bar honom nära ända tills han var 11 månader i BabyBjörnen. Vi tyckte att den var kanon båda två, men nu har jag väl förstört både ryggen och bäcken på honom...

Ok. Att den inte är optimal, men liiiiiite mer nyanserad debatt kanske man får efterlysa??

//Kaja
Tack för detta inlägg! Lite påminner mig en del inlägg här om en debatt jag råkade starta i Kroatien när jag ifrågasatte en praxis. Där knyts ALLA nyfödda-3mån bebisar in i en sorts jätteblöja som tvingar benen ut i 90grader från höften och hålls fast där, med förklaringen att det är förebyggande, dvs att de inte får höftledsluxation om de är i den positionen. Detta är inte ett riktigt påstående, då man (som jag!) föds med HLD eller inte, som kan kontrolleras och detta görs i Sverige idag. Om det råden minsta tvekan så görs ultraljud, och om det konstateras att barnet har HLD så får det ligga i en ställning tills höfterna stabiliseras. Och eftersom det nu är så, så kan jag inte låta bli att undra om den ergonomiska debatten är lite överhettad- om man nu inte kan "skapa" HLD genom att inte använda preventiva åtgärder (dvs antingen har man det eller inte), så kanske en nyfödd i en BB i en lätt grodställning (som ju BB ger de allra minsta enligt min erfarenhet och på de bilder jag ser!) inte är farligt? Och de bilder där barnet har benen dinglande är de ju äldre, och då ska enl utsago det inte spela roll heller??

Eric älskade sin BB OCH sina sjalar. Han ville sitta framåtvänd. Hans höfter är exemplariska, och han är mkt trygg. om nån annan skrev: "vitsen är att vi bär våra barn, och att barn och bärare är nöjda". Hur man väljer att göra detta är väl inte så himla viktigt??? Finns det någon forskning som visar barn som fått skador av en BB?? Jag har inte sett det, men är vidöppen för att ta del av den och revidera mina åsikter!!!
Användarens profilbild
Av Helena
Jag tycker att vi är ganska snälla mot babybjörn i Sverige. Om man går in på tyska bärsjalslistan så ligger där ett dokument mot att bära framåtvänt och där verkar det som om det är rent livsfarligt. De skräder verkligen inte orden. Jag menar inte att det är så smart kanske att vara så kategorisk, men jag tycker inte att det är en sådan hetsjakt på babybjörn här på Sjalbarn.

Det är inte främst det ergonomiska kanske som jag vänder mig emot vad gäller babybjörnen. Jag tycker helt enkelt inte att det ser mysigt ut, varken för föräldern eller barnet, förutom på en del reklambilder för babybjörnselen, där det ser helt OK ut. Men då ser man ju inte föräldern i rörelse.

Det finns nog ingen forskning om BB-selen, men det finns en bok av en tysk författare som forskat om bärandet, den heter "Ein baby will getragen sein"
av Evelyn Kirkilionis (vet inte om jag stavar hennes namn rätt nu).
Av Tyche
Fick svar från BB, hon hade varit in och letat här men inte hittat länken om BB är ergonomisk eller ej :( Men nu har jag fått lite hjälp av Anso så snart kommer jag nog få svar igen. Hon skrev att om "någon/några undrar något är dem välkomna att skriva till oss på BB, du har ju adressen."

Ifall någon annan vill ha adressen (inte svårt att hitta själv men just in case):

customerservice@babybjorn.com
Användarens profilbild
Av tinaw
Och eftersom det nu är så, så kan jag inte låta bli att undra om den ergonomiska debatten är lite överhettad- om man nu inte kan "skapa" HLD genom att inte använda preventiva åtgärder (dvs antingen har man det eller inte), så kanske en nyfödd i en BB i en lätt grodställning (som ju BB ger de allra minsta enligt min erfarenhet och på de bilder jag ser!) inte är farligt? Och de bilder där barnet har benen dinglande är de ju äldre, och då ska enl utsago det inte spela roll heller??
Men höftledsdysplasi är nån variant som uppkommer första månaderna, och märks inte från början, inte som lux. Det är nog det man är rädd för tror jag. Jag har läst studier om att i folkgrupper där barn lindas på buntbräda = raka ben (kontra folkgrupper där de bärs i grodposition) är HLD (?) mycket, mycket vanligare bland vuxna och äldre. Tyvärr var det länge sen och jag kunde inget om höftleder då, så jag har varken länkar eller en exakt förståelse för vad som var det väsentliga resultatet.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?