- ons aug 20, 2014 14:13
Smultronbarn skrev:Nu är jag här med frågor om min blöjbyxestickning!Det garnet tovar sig väldigt lätt.
Jag repade upp, och stickar nu i Baby eco-ullen från M&K - och det känns mycket bättre!Fick dock inte det att stämma med minsta storleken, vart för snävt, så nu stickar jag mellanstorleken och det blev bra. Hade det varit bättre med en rundsticka med kortare kabel till den minsta storleken tror ni? Nu lade jag upp ganska löst och det blev bra, men är rädd att jag stickar för löst... Tovar den till sig sen eller bör jag ullkura den innan använding?
![]()
Smultronbarn skrev:Men jag har en lite fråga om mönstret. Är samma som förut, rundstickad blöjbyxa á la Minimundus. Efter andra hålvarvet står att jag ska sticka totalt 20 cm resårstickning - då är det väl med all resårstickning från första hålvarvet va?Troligen från toppen. Men mät på ditt barn, alla ungar är ju olika stora, olika stora rumpor, liksom.

Smultronbarn skrev:Men sen kör jag fast lite. Det står "dela på arbetet mellan två aviga maskor så att hälften av maskorna blir till framstycke och hälften blir till bakstycke". Måste jag inte dela på två ställen då så att det blir jämnt antal maskor på varje stycke?Om du har allt på rundsticka är det ju redan delat på ett ställe. Då delar du på ett ställe till.
Smultronbarn skrev:Sen står också: "maska av löst 16 m i början av de två första varven". Är det då 16 m per varv eller 16 maskor tillsammans allt som allt? Tar jag lite i början och lite i slutet på varvet?Här är jag inte helt säker, men du har säkert fått svar redan.

/MuuM
R -07 och M -10.
Surfar ofta via padda eller telefon och kan då vara väldigt kortfattad. Jag är snäll ändå.
R -07 och M -10.
Surfar ofta via padda eller telefon och kan då vara väldigt kortfattad. Jag är snäll ändå.