Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av MuuM
Smultronbarn skrev:Nu är jag här med frågor om min blöjbyxestickning! :hello:

Jag repade upp, och stickar nu i Baby eco-ullen från M&K - och det känns mycket bättre! :loving: Fick dock inte det att stämma med minsta storleken, vart för snävt, så nu stickar jag mellanstorleken och det blev bra. Hade det varit bättre med en rundsticka med kortare kabel till den minsta storleken tror ni? Nu lade jag upp ganska löst och det blev bra, men är rädd att jag stickar för löst... Tovar den till sig sen eller bör jag ullkura den innan använding? :hmm:
Det garnet tovar sig väldigt lätt.
Smultronbarn skrev:Men jag har en lite fråga om mönstret. Är samma som förut, rundstickad blöjbyxa á la Minimundus. Efter andra hålvarvet står att jag ska sticka totalt 20 cm resårstickning - då är det väl med all resårstickning från första hålvarvet va?
Troligen från toppen. Men mät på ditt barn, alla ungar är ju olika stora, olika stora rumpor, liksom. :-)
Smultronbarn skrev:Men sen kör jag fast lite. Det står "dela på arbetet mellan två aviga maskor så att hälften av maskorna blir till framstycke och hälften blir till bakstycke". Måste jag inte dela på två ställen då så att det blir jämnt antal maskor på varje stycke?
Om du har allt på rundsticka är det ju redan delat på ett ställe. Då delar du på ett ställe till.
Smultronbarn skrev:Sen står också: "maska av löst 16 m i början av de två första varven". Är det då 16 m per varv eller 16 maskor tillsammans allt som allt? Tar jag lite i början och lite i slutet på varvet?
Här är jag inte helt säker, men du har säkert fått svar redan. ;-)
Finns det någon stickare/hästintresserad som kan ge mig lite tips? Min brorsdotter fyller snart 10 och ska få börja på ridskola som present (från föräldrarna). Hon gillar också stickning och handarbete och jag tänkte att jag skulle sticka något till henne, men det vore ju kul om det vore nåt hon kan använda i stallet. Så stallanpassade mönster eller mönster med hästar uppskattas :-) (kanske inte för stort bara, måste bli klart till den 16 september)
Jag fick välja garner från en påse av en kollega på jobbet. Hittade några som jag tror kan vara ull.

Hur vet jag? Kan så klart sticka en provlapp och lägga i varmt vatten och se vad som händer, men kanske finns ett lättare knep? Kan man exempelvis alltid dra av ulltråd, men måste alltid klippa all annan?

För övrigt, tass. :lol:
Noterade att förra sticktråden inte kom upp bland senaste, men tänkte inte så långt som att det skulle kunna finnas en ny. :fnissa:
Cyclotella skrev:Finns det någon stickare/hästintresserad som kan ge mig lite tips? Min brorsdotter fyller snart 10 och ska få börja på ridskola som present (från föräldrarna). Hon gillar också stickning och handarbete och jag tänkte att jag skulle sticka något till henne, men det vore ju kul om det vore nåt hon kan använda i stallet. Så stallanpassade mönster eller mönster med hästar uppskattas :-) (kanske inte för stort bara, måste bli klart till den 16 september)
En tunn väpnarhuva i ull att ha under hjälmen :) Mössor är ett elände när man rider, de sitter inte bra, är oftast för tjocka uppe på huvudet och halsduk ska man inte ha när man rider...
Cyclotella skrev:Finns det någon stickare/hästintresserad som kan ge mig lite tips? Min brorsdotter fyller snart 10 och ska få börja på ridskola som present (från föräldrarna). Hon gillar också stickning och handarbete och jag tänkte att jag skulle sticka något till henne, men det vore ju kul om det vore nåt hon kan använda i stallet. Så stallanpassade mönster eller mönster med hästar uppskattas :-) (kanske inte för stort bara, måste bli klart till den 16 september)
En tunn väpnarhuva i ull att ha under hjälmen :) Mössor är ett elände när man rider, de sitter inte bra, är oftast för tjocka uppe på huvudet och halsduk ska man inte ha när man rider...
nalimea skrev:Jag fick välja garner från en påse av en kollega på jobbet. Hittade några som jag tror kan vara ull.

Hur vet jag? Kan så klart sticka en provlapp och lägga i varmt vatten och se vad som händer, men kanske finns ett lättare knep? Kan man exempelvis alltid dra av ulltråd, men måste alltid klippa all annan?

För övrigt, tass. :lol:
Noterade att förra sticktråden inte kom upp bland senaste, men tänkte inte så långt som att det skulle kunna finnas en ny. :fnissa:
Man kan bränna och beroende på hur garnet beter sig kan man avgöra vilken fiber
Av Ponyo
En hestapeysa kanske?
Bild

På isländska, men den var fasligt lättstickad ändå.
Trulsamin skrev:
nalimea skrev:Jag fick välja garner från en påse av en kollega på jobbet. Hittade några som jag tror kan vara ull.

Hur vet jag?
Man kan bränna och beroende på hur garnet beter sig kan man avgöra vilken fiber
Hur ska ull bete sig?
Fryle skrev:
Ponyo skrev:
Fryle skrev:
Ponyo skrev:
Fryle skrev:För två vintrar sedan stickade jag två underbart mjuka halskragar i Malabrigo lace. Tyvärr är det garnet så poröst, eller vad jag ska säga, att kragarna tappat formen och flyter ut. Resåren håller liksom inte. Jag får alltså ta och sticka mig nya kragar. Har ni något tips på ett ganska mjukt och förhållandevis tunt garn som är spunnet så att det är viss stuns i det? Övriga önskemål är att det är varmt och i naturmaterial (inte superwashbehandlat).
Jag har lärt mig på senare tid att det är för att det är entrådigt. Så min kärlek till malabrigo lace har fått ett abrupt slut. Aktar mig för entrådigt numera.
Aha, dålig stuns i entrådigt :notes: .

Nu har jag kollat in Rowan Fine Lace och Cascde Alpaca Lace. Någon som vet hur resår håller sig i dessa garner?
Alpacka är stumt. Är det utblandat?
I Rowan är det 20% merino, det andra är bara alpacka.
Jag har använt Manos lace ett par gånger.Jag har tyvärr inte stickat just resår, men i övrigt håller det formen och uppför sig som ett tvåtrådigt garn.
Tre av fyra tycks vara ull. :tumup: Den jag var mest osäker på var akryl.
Användarens profilbild
Av Fryle
majo0322 skrev: Jag har använt Manos lace ett par gånger.Jag har tyvärr inte stickat just resår, men i övrigt håller det formen och uppför sig som ett tvåtrådigt garn.
Det låter bra, men 800m/hg är kanske väl tunt.
(Och jag vill inte sticka med dubbla trådar.)
  • 1
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?