Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
melon skrev:
Juliusdotter skrev:
Fryle skrev:
Juliusdotter skrev:
Fryle skrev:Sandnes Garn Sverige har ett i ett projekt sponsrat med ett ton garn som ska bli tvåtusen babyfiltar. Det är 50 garnförsäljare som distribuerar paketen till villiga stickare. Jag fick en påse med marint och orange garn igår och håller nu på med en filt. Jag har inte FB, men det ska finnas info där. Det finns också en lista med vilka butiker som är med: http://textilhantverk.ifokus.se/discuss ... hjartefilt Filtarna ska vara färdiga innan 1/3.

Jag stickar inte efter deras mönster, det är enligt dem ok att sticka något eget så länge måtten stämmer. Jag tycker det känns tokigt att sy filten i två stycken och sedan sy ihop dessa. Inte bara för att jag avskyr montering, utan huvudsakligen för att jag tänker att detta sänker komforten och hållbarheten för filten.
Flera på garn cafeet (som jag hänger på i mn av tid) har stickat dessa filtar, avlånga smala saker, men om det är meningen att de skall sys ihopp blir det ju en bättre strl i filtsammanhang.
Jag tror inte vi menar samma filtar. Detta är ett projekt där var och en gör en färdig filt på ca 65x130 cm. Dessa samlas sedan in för att delas ut vid ett förlossningssjukhus i Etiopien.

Enligt mönster stickas två kvadrater som sedan sys ihop till denna filt.
Jodå det är det är samma filt, butiken finns med bland nämnda. De två filtar jag sett som lämnades in såg väldigt avlånga ut, men jag tänkte om de två sys ihopp till en så blev det en passande filt.
Hjärtefilten heter det ju! Jag hämtade min påse idag. Tjock garn i bomull och akryl och dessutom är ett nystan ROSA :lol: men det ska bli jättekul ändå. Jag gillar verkligen att ett garnföretag tar ansvar och gör en sån här stor grej (ja de får ju good will och en massa användare som laddar ner deras nya app, men ändå, många barn kommer förhoppningsvis att få en gåva). Nu har de dessutom skickat ut ännu fler garnpaket så det är uppe i 2800 stycken.
Min filt är drygt halvklar, jag gör som sagt inte efter originalmönstret utan ett eget med samma mått. Jag gillar inte strukturen och känslan i garnet och filten, den är liksom inte mysig. Men nu är det såhär det är och det blir nog bra det med. :D
Användarens profilbild
Av melon
Fryle skrev:
melon skrev:
Juliusdotter skrev:
Fryle skrev:
Juliusdotter skrev:
Fryle skrev:Sandnes Garn Sverige har ett i ett projekt sponsrat med ett ton garn som ska bli tvåtusen babyfiltar. Det är 50 garnförsäljare som distribuerar paketen till villiga stickare. Jag fick en påse med marint och orange garn igår och håller nu på med en filt. Jag har inte FB, men det ska finnas info där. Det finns också en lista med vilka butiker som är med: http://textilhantverk.ifokus.se/discuss ... hjartefilt Filtarna ska vara färdiga innan 1/3.

Jag stickar inte efter deras mönster, det är enligt dem ok att sticka något eget så länge måtten stämmer. Jag tycker det känns tokigt att sy filten i två stycken och sedan sy ihop dessa. Inte bara för att jag avskyr montering, utan huvudsakligen för att jag tänker att detta sänker komforten och hållbarheten för filten.
Flera på garn cafeet (som jag hänger på i mn av tid) har stickat dessa filtar, avlånga smala saker, men om det är meningen att de skall sys ihopp blir det ju en bättre strl i filtsammanhang.
Jag tror inte vi menar samma filtar. Detta är ett projekt där var och en gör en färdig filt på ca 65x130 cm. Dessa samlas sedan in för att delas ut vid ett förlossningssjukhus i Etiopien.

Enligt mönster stickas två kvadrater som sedan sys ihop till denna filt.
Jodå det är det är samma filt, butiken finns med bland nämnda. De två filtar jag sett som lämnades in såg väldigt avlånga ut, men jag tänkte om de två sys ihopp till en så blev det en passande filt.
Hjärtefilten heter det ju! Jag hämtade min påse idag. Tjock garn i bomull och akryl och dessutom är ett nystan ROSA :lol: men det ska bli jättekul ändå. Jag gillar verkligen att ett garnföretag tar ansvar och gör en sån här stor grej (ja de får ju good will och en massa användare som laddar ner deras nya app, men ändå, många barn kommer förhoppningsvis att få en gåva). Nu har de dessutom skickat ut ännu fler garnpaket så det är uppe i 2800 stycken.
Min filt är drygt halvklar, jag gör som sagt inte efter originalmönstret utan ett eget med samma mått. Jag gillar inte strukturen och känslan i garnet och filten, den är liksom inte mysig. Men nu är det såhär det är och det blir nog bra det med. :D
Samma här, följa mönster är ju inte riktigt vår grej :wink:
Användarens profilbild
Av MuuM
Moson skrev:
Kan vara bra att börja med en provlapp då ;)
Jag har själv funderat på någon av dessa.
http://www.ravelry.com/patterns/library ... t-cardigan
http://www.ravelry.com/patterns/library/daffodil-2
http://www.ravelry.com/patterns/library/starling-bluse
http://www.ravelry.com/patterns/library/lemon-2

Förvisso i ett aningen tjockare garn men det kanske skulle kunna funka ändå? Kortare ärmar om du är rädd att garnet inte räcker?
Tycker du? ;)

Ja, det är en bra idé. Jag började dock med att nysta isär det, hade nystat dem tillsammans och det var inte bra. Silkegarnet hade blivit längre på nåt sätt, misstänker att de haft olika spänning när jag nystade.
marlene skrev:Nu har jag stickat ett par sockar till mig själv :vågen: men så lade min systerdotter in en beställning. Hur stickar man barn sockar? Samma men mindre maskor hoppas jag på ;-) hur många maskor till en snart 3 åring?

jag har stickat likadant som till vuxen fast med färre maskor :) hade 8/sticka till mina ongar ist f 12 som jag har till vuxen (med vanligt sockgarn). de har skostl 25 och 32.
har ni tips på enkla dockkläder att sticka eller virka? det är till waldorfdockor som blir ganska små, ca 20-25 cm långa. har aldrig gjort dockkläder förut så vet inte riktigt vad man behöver tänka på :hmm: försökte googla mönster men hittade mest bara återförsäljare, eller mönster till kläder att sy.
Av Ponyo
milimina skrev:har ni tips på enkla dockkläder att sticka eller virka? det är till waldorfdockor som blir ganska små, ca 20-25 cm långa. har aldrig gjort dockkläder förut så vet inte riktigt vad man behöver tänka på :hmm: försökte googla mönster men hittade mest bara återförsäljare, eller mönster till kläder att sy.
Ta barnmönster och gå ner i stickstorlek :tumup:
Till en skrållan skulle jag gå ner en storlek, till en Waldorf ännu mer. (Här är det läge att välja ett mönster för stickor 5-6, och gå ner till 3)
Användarens profilbild
Av Fryle
milimina skrev:har ni tips på enkla dockkläder att sticka eller virka? det är till waldorfdockor som blir ganska små, ca 20-25 cm långa. har aldrig gjort dockkläder förut så vet inte riktigt vad man behöver tänka på :hmm: försökte googla mönster men hittade mest bara återförsäljare, eller mönster till kläder att sy.
Dockor är ofta tjockare än barn, tex behöver byxben och sockor vara mycket vidare till dockor än till barn.
Armar och ben är ofta också kortare hos dockor.
milimina skrev:
marlene skrev:Nu har jag stickat ett par sockar till mig själv :vågen: men så lade min systerdotter in en beställning. Hur stickar man barn sockar? Samma men mindre maskor hoppas jag på ;-) hur många maskor till en snart 3 åring?

jag har stickat likadant som till vuxen fast med färre maskor :) hade 8/sticka till mina ongar ist f 12 som jag har till vuxen (med vanligt sockgarn). de har skostl 25 och 32.
Precis vad jag ville höra :vågen:
Ponyo skrev:
Ta barnmönster och gå ner i stickstorlek :tumup:
Till en skrållan skulle jag gå ner en storlek, till en Waldorf ännu mer. (Här är det läge att välja ett mönster för stickor 5-6, och gå ner till 3)
:tumup: det funkar nog bra till den stora (har köpt en färdig som hon ska få i födelsedagspresent). de små vete sjutton dock, de blir som barbiesar :P ....det kanske är såna mönster jag ska titta på?? :shock:

Fryle skrev:
Dockor är ofta tjockare än barn, tex behöver byxben och sockor vara mycket vidare till dockor än till barn.
Armar och ben är ofta också kortare hos dockor.
hmm har inte tänkt på det... men upplever waldorfdockan som ganska proportionell :hmm: däremot tänkte jag på att det behöver vara ganska breda kläder för att bli enkla att ta på och av :)
Av Ponyo
Ingen vidare garndag för mig idag.
Det började med att jag fick ett mail där en kund påpekade att jag sänkt priset på mitt handfärgade garn, och att hon inte visste om hon skulle bli sur eller glad. Jag skulle förstå henne, om det inte vore att jag skickade med en extra härva garn med hennes beställning. Vitt överstigande den summa hon bommade på min prissänkning. Det mailet gjorde mig lite sänkt.

Sen fick jag garnpaket från t ant k ofta. Och jag var lite besviken faktiskt.
En härva mindre än jag hade betalt för. Eller mer av en annan färg än överenskommet.
Fast jag gillar henne ändå.

Så är jag trött, så trött.
Användarens profilbild
Av MuuM
Ponyo skrev:Ingen vidare garndag för mig idag.
Det började med att jag fick ett mail där en kund påpekade att jag sänkt priset på mitt handfärgade garn, och att hon inte visste om hon skulle bli sur eller glad. Jag skulle förstå henne, om det inte vore att jag skickade med en extra härva garn med hennes beställning. Vitt överstigande den summa hon bommade på min prissänkning. Det mailet gjorde mig lite sänkt.

En härva mindre än jag hade betalt för. Eller mer av en annan färg än överenskommet.

:heart: :heart:

Kram
du gjorde ju mer än du behöver för henne. priser varierar ju liksom över tid
Kikade på dina garnen men letar efter en grå som är mycket ljust grå, varm grå men ljus och gärna lite lätt skiftande i inte för korta etapper ...
binaem skrev:

Kram
du gjorde ju mer än du behöver för henne. priser varierar ju liksom över tid
Kikade på dina garnen men letar efter en grå som är mycket ljust grå, varm grå men ljus och gärna lite lätt skiftande i inte för korta etapper ...
Jag tycker hon är gnällig, jag hade varit mer än nöjd med att få ett bonusnystan, herregud, jag blev jättenöjd med att få en dumlekola och en dropskatalog på köpet när jag beställde garn häromdagen :P
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?