Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

milimina skrev:ååååÅÅÅåÅååÅÅÅh nu har jag suttit tre dagar och letat mönster till vanliga j*vla barnvantar och hittar INGET som passar :gaah: jag hade ett enkelt mönster förut som jag stickat efter, men efter datorkrasch nr 2 i ordningen och nu ny dator är det puts väck :purskis: allt jag vill är att sticka ett par barnvantar och sedan tova dem. jag har två nystan m&k eco ull. barnet ifråga är en frusen femåring, men en mkt liten femåring, så min plan var att sticka för en ca 6-åring sen tova ihop dem till lagom storlek antingen för hand eller i maskin.

jag hittar hundratals otroligt vackra mönstrade alt mönsterstickade vantar, men det är inte vad jag vill ha. jag hittar också massor av fina vantar i lovikka-stil, men... det är inte heller vad jag tänkt mig. jag vill bara ha ett par vanliga vantar med resår, som sitter där de sitter utan att det ramlar in snö. såna finns också, men bara i andra garnkvaliteter, eller i vuxenstorlekar, så det hjälper inte mig som vill veta hur många maskor jag ska lägga upp :|

någon här som sitter på det ultimata vantmönstret?
KAn du hítta nått här kanske? Du måste ju inte använda exakt modell, leta reda på ett som ser bra ut i resåren och använd maskantalet...
Användarens profilbild
Av Fryle
melon skrev:
Fryle skrev:
melon skrev:
Mosan skrev:Någon som vet hur man gör en sådan där vågig kant på vanten som på denna:
http://www.ravelry.com/patterns/library/daina-mittens
Såklart funkar inte mönstret på engelska men om man kan finska finns det gratis.
http://www.ullaneule.net/0307/ohjeet_daina.html
Du stickar först några varv i slätstickning, 4-5 st kanske. Sedan stickar du ett hålvarv *2m tills, omslag* och sedan stickar du på som vanligt. När du kommit en bit kan du vika stickningen i hålvarvet och sy fast uppläggningen på insidan av vanten.
För den som in i det längsta undviker sömmar (=jag) är det också möjligt att sticka fast kanten när arbetet är så långt som kanten.
Har du lyckats med det utan att det syns på framsidan? Jag gillar inte heller att sy men jag tycker att det blir snyggare då.
Det blir inte helt osynligt, men lika snyggt som när jag syr. Och mer elastiskt.
Användarens profilbild
Av Fryle
MuuM skrev:Hörni, jag sitter och tittar på det norska världsrekordsförsöket i att sticka en tröja från får till människa på under fem timmar och jag blir så sugen på att försöka. Vi borde väl kunna få ihop ett gäng stickerskor och spinnerskor till juni nästa år och försöka? Vilka vill vara med? Det vore så himla, himla kul!!!
Låter väldigt roligt! :vågen:
Användarens profilbild
Av Mosan
milimina skrev:ååååÅÅÅåÅååÅÅÅh nu har jag suttit tre dagar och letat mönster till vanliga j*vla barnvantar och hittar INGET som passar :gaah: jag hade ett enkelt mönster förut som jag stickat efter, men efter datorkrasch nr 2 i ordningen och nu ny dator är det puts väck :purskis: allt jag vill är att sticka ett par barnvantar och sedan tova dem. jag har två nystan m&k eco ull. barnet ifråga är en frusen femåring, men en mkt liten femåring, så min plan var att sticka för en ca 6-åring sen tova ihop dem till lagom storlek antingen för hand eller i maskin.

jag hittar hundratals otroligt vackra mönstrade alt mönsterstickade vantar, men det är inte vad jag vill ha. jag hittar också massor av fina vantar i lovikka-stil, men... det är inte heller vad jag tänkt mig. jag vill bara ha ett par vanliga vantar med resår, som sitter där de sitter utan att det ramlar in snö. såna finns också, men bara i andra garnkvaliteter, eller i vuxenstorlekar, så det hjälper inte mig som vill veta hur många maskor jag ska lägga upp :|

Sådana vantar stickar jag på fri hand. Hur tjockt är garnet. Jag skulle lägga upp ca 24 maskor om det är ett tvåtrådigt ullgarn. Sticka ca 12-13 cm, sticka in en tråd för tummen på 6 maskor. Sen fortsätta ungefär lika långt 12-13 cm. Minska som vanligt och Tova till lagom storlek.
Användarens profilbild
Av Moson

Vet tyvärr inte vilket som är det ultimata men tänker att lösningen borde finnas på ravelry ;)
T ex något av dessa?
http://www.ravelry.com/patterns/search# ... t=knitting
Användarens profilbild
Av melon
Jag måste bara få lov att

S K R I K A

lite. Jag har en envis i inflammation i höger arm. Har vilat från stickning till och från i flera veckor (månader?). Jag vet inte exakt när det började men det var iaf innan vecka 39 vet jag :cry: Det sitter oftast i underarmen, igår satt det också i armbågsleden och idag inuti handen, alltid på ovansidan. Jag har sådan abstinens att jag blir ledsen.
Användarens profilbild
Av Mosan
melon skrev:Jag måste bara få lov att

S K R I K A

lite. Jag har en envis i inflammation i höger arm. Har vilat från stickning till och från i flera veckor (månader?). Jag vet inte exakt när det började men det var iaf innan vecka 39 vet jag :cry: Det sitter oftast i underarmen, igår satt det också i armbågsleden och idag inuti handen, alltid på ovansidan. Jag har sådan abstinens att jag blir ledsen.
Vad otroligt trist! :klappa: :heart: Det låter inget vidare när det blir så långdraget.
Kan du kontakta en sjukgymnast och få övningar att göra för att stärka upp underarmar osv.

S K R I K A

Helt tillåtet att skrika här, :klappar:
Har du behandlat det på något annat sätt än med vila?
Användarens profilbild
Av melon
Mosan skrev:

S K R I K A

Vad otroligt trist! :klappa: :heart: Det låter inget vidare när det blir så långdraget.
Kan du kontakta en sjukgymnast och få övningar att göra för att stärka upp underarmar osv.
Snart kanske jag borde det.
Användarens profilbild
Av melon
Juliusdotter skrev:

S K R I K A

Jag har stretchat, smörjt med zon och använt skena.
Användarens profilbild
Av berit
Melon: vad jobbigt för dig! :heart:. Det är väldigt jobbigt att bli avskuren från något som ger en så mycket glädje och energi i vardagen som handarbete ger en :klappa:
Användarens profilbild
Av Mosan
melon skrev:
Juliusdotter skrev:

S K R I K A

Om det är en riktig inflammation så tror jag det är bättre med en tablettkur voltaren. Minimumsa skrev att sådan gel har liten dokumenterad effekt.
Men om du brukar få ont av stickningen så kanske du ändå ska få lite övningar så du inte får samma igen om några månader. :heart:
Mosan skrev:
melon skrev:
Juliusdotter skrev:

S K R I K A

Om det är en riktig inflammation så tror jag det är bättre med en tablettkur voltaren. Minimumsa skrev att sådan gel har liten dokumenterad effekt.
Men om du brukar få ont av stickningen så kanske du ändå ska få lite övningar så du inte får samma igen om några månader. :heart:
Låter som kloka råd från mosan. Hoppas det blir bättre snart för dig.
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?