Emil var 6 månader när vi började med sjal. Han ville då inte bli buren på magen (han var ju inte van), han ville titta omkring. Så jag började med tibetanen (en variant av ryggsäcksknytning, finns bra bildserie på sjalbarns förstasida).
Nu är han 9 månader och nu använder jag mest X-omslut-2 (som X-omslut fast med smokingbältet utanför krysset, finns bra beskrivning på babyboden.nu). Vi går en promenad i skogen varje fm, och då sover han i den. Han gillar inte att få huvudet instoppat under krysset, men med omslut-2 kan man dra upp smokingbältet och stötta huvudet när han somnat.
Han sitter på magen (vänd mot oss) och tittar sig omkring, varierande åt ena och andra sidan.
x-omslut-2 kan man knyta färdigt innan man stoppar i barnet, så den går bra att knyta hemma/inomhus där det är torrt och varmt. Sen kan man strunta i att stoppa innanför smokingbältet om man inte skall gå så länge, eller barnet inte skall sova. Då blir det nästan som ett dubbel-X. Knytningen går också att "återanvända", man måste inte knyta om den varje gång man lyfter ur barnet. Praktiskt om man är på stan tex, och barnet vill ur en stund inne i någon affär eller när man fikar.
Man kan också med ett lite större barn (funkar nog med en 7-månaders) låta armarna vara utanför krysset så att han kan kika runt lite bättre. Går bra att stoppa in och ta ut efter behov
Något som jag gjorde fel när jag var ny (innan knytkursen) var att jag inte samlade "överskottstyget" i ovankant när jag bredde ut krysset under barnet. Då blir det lätt ostadigt (gäller för alla knytningar). Man skall se till att ha så mycket tyg som möjligt i ovankant, då får man mera stadga.
Jag har en Stork Ulli 4.6 som är min absoluta favorit just nu. Tycker den är mjukare och smidigare än min Stork Inka fast båda är lika nya.
Det blev långt det här

Lycka till!
PS Vi var till Stockholm häromdagen utan barnvagn. Hade Ergon och sjal. Vi använder barnvagnen hemmavid när Emil somnat i bilen etc.
EmilsMamma
mamma till 3 härliga grabbar födda 9407, 9606 och 0502

ERGO NG, denim * Stork Leo Marin 4.6 Leo Rouge 4.1 * Easycare Hav 3.7 * Hoppis Timbuktu 5.2m * Gauze Azurblå * Ringo Krustistel