Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av BarbaMama
Om jag köper en storksjal 4.6 vilka knytningar kan stora långa pappa 188 cm och XL inte göra med den ??? Han vill ju gärna bära han oxå,ibland...Tror den längden blir smidigast för mig trots allt...170 cm och XS.Lill prinsen (7 mån) tycker ju att det är spännande att kika nu så kan man göra den där x-kryss omslut på magen men så att han kikar framåt istället ? Vilket knyt är bäst för en liten sovstund i sjalen ??? Åker upp till Norrland och mormor nästa helg...vågar vi åka utan vagn och bara ta med sjalen ??+ :roll: trots att vi är super nybörjare ??? Ett span knyt och ett sov knyt kanske räcker i början... att kunna, och sedan lära sig fler avancerade knyt.Eller vad tror ni ?
Användarens profilbild
Av Tiz
Jag tror att han kan göra alla knytningar förutom att ha knuten på magen vid Xomslut. Men det går ju bra att ha på ryggen även om det inte ger maximal avlastning.

Det är inte så ergonomiskt bra för barnet att bäras framåtvänd i vanliga kryssknytningar. Den enda knytning som är "godkänd" för framåtbärande är Buddha-knytningen där barnet sitter som i skräddarställning i sjalen med benen innanför. Fast bäbisarna brukar vara ganska nöjda ändå. Man ser ganska bra från sjalen. De flesta barnen brukar hänga ut lite över ena kanten och kolla och suga lite på sjalen ;) Om de sitter så kan de också själva välja när de inte "orkar" titta mer. De kan gosa in sig i bröstet och rensa intryck och sedan vara reda att spana in världen igen.

Man använder ju inte så många knytningar egentligen. Jag använder Xomslut mest hela tiden. Däri både spanar och sover han och knytningen avlastar bäst ;) Man kan använda sig av vagga när de sover. Kolla in knytanvisningar här på sjalbarn på förstasidan. Det finns även bra knytanvisningar på bla www.stjarnbarn.se och www.babyboden.nu

Lycka till
Användarens profilbild
Av trollmamma
BarbaMama skrev:Om jag köper en storksjal 4.6 vilka knytningar kan stora långa pappa 188 cm och XL inte göra med den ??? Han vill ju gärna bära han oxå,ibland...Tror den längden blir smidigast för mig trots allt...170 cm och XS.Lill prinsen (7 mån) tycker ju att det är spännande att kika nu så kan man göra den där x-kryss omslut på magen men så att han kikar framåt istället ? Vilket knyt är bäst för en liten sovstund i sjalen ??? Åker upp till Norrland och mormor nästa helg...vågar vi åka utan vagn och bara ta med sjalen ??+ :roll: trots att vi är super nybörjare ??? Ett span knyt och ett sov knyt kanske räcker i början... att kunna, och sedan lära sig fler avancerade knyt.Eller vad tror ni ?
Med en 4,6 kommer man rätt långt o pappa kan använda knytning över en axel i värsta fall !!
Det är ju altid så att man hittar knytningar som passar dig o barnet !!

o tex. är hötf-X helt ok o sitter man så är det inga problem :lol:
Alla knytningar är sköna att sova i eller mina sover gärna i dem flesta !
kolla knytningarna som finns i galleriet.
Jag tror på dubbelt X för att den är lätt att få till i början o den går att sluta om barnet om barnet somnat !

Lycka till !
Användarens profilbild
Av zmurfan
BarbaMama skrev: Åker upp till Norrland och mormor nästa helg...vågar vi åka utan vagn och bara ta med sjalen ??+ :roll: trots att vi är super nybörjare ??? Ett span knyt och ett sov knyt kanske räcker i början... att kunna, och sedan lära sig fler avancerade knyt.Eller vad tror ni ?
Vart i Norrland tar ni vägen? Det kanske finns möjlighet att ni kan få låna en vagn om ni skulle märka att ni behöver en. Så slipper ni släpa en ända från Stockholm iallafall. Jag har en som bara samlar damm ni kan få låna om ni hamnar i närheten av Umeå. Storasyster går ju för egen maskin och lillebror vägrar vagn så där är det sjal/sele för hela slanten.
/Linda
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Emil var 6 månader när vi började med sjal. Han ville då inte bli buren på magen (han var ju inte van), han ville titta omkring. Så jag började med tibetanen (en variant av ryggsäcksknytning, finns bra bildserie på sjalbarns förstasida).

Nu är han 9 månader och nu använder jag mest X-omslut-2 (som X-omslut fast med smokingbältet utanför krysset, finns bra beskrivning på babyboden.nu). Vi går en promenad i skogen varje fm, och då sover han i den. Han gillar inte att få huvudet instoppat under krysset, men med omslut-2 kan man dra upp smokingbältet och stötta huvudet när han somnat.

Han sitter på magen (vänd mot oss) och tittar sig omkring, varierande åt ena och andra sidan.

x-omslut-2 kan man knyta färdigt innan man stoppar i barnet, så den går bra att knyta hemma/inomhus där det är torrt och varmt. Sen kan man strunta i att stoppa innanför smokingbältet om man inte skall gå så länge, eller barnet inte skall sova. Då blir det nästan som ett dubbel-X. Knytningen går också att "återanvända", man måste inte knyta om den varje gång man lyfter ur barnet. Praktiskt om man är på stan tex, och barnet vill ur en stund inne i någon affär eller när man fikar.

Man kan också med ett lite större barn (funkar nog med en 7-månaders) låta armarna vara utanför krysset så att han kan kika runt lite bättre. Går bra att stoppa in och ta ut efter behov :wink:

Något som jag gjorde fel när jag var ny (innan knytkursen) var att jag inte samlade "överskottstyget" i ovankant när jag bredde ut krysset under barnet. Då blir det lätt ostadigt (gäller för alla knytningar). Man skall se till att ha så mycket tyg som möjligt i ovankant, då får man mera stadga.

Jag har en Stork Ulli 4.6 som är min absoluta favorit just nu. Tycker den är mjukare och smidigare än min Stork Inka fast båda är lika nya.

Det blev långt det här :lol: Lycka till!

PS Vi var till Stockholm häromdagen utan barnvagn. Hade Ergon och sjal. Vi använder barnvagnen hemmavid när Emil somnat i bilen etc.
Användarens profilbild
Av vovvemor
lwinroth skrev:
Något som jag gjorde fel när jag var ny (innan knytkursen) var att jag inte samlade "överskottstyget" i ovankant när jag bredde ut krysset under barnet. Då blir det lätt ostadigt (gäller för alla knytningar). Man skall se till att ha så mycket tyg som möjligt i ovankant, då får man mera stadga.
Nu är jag lite dum - är rätt jätteny på det här med sjalar, får skylla på det - men hur menar du? Vad är ovankanten, liksom?
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Ett nybörjartips till förresten, när jag knyter så har jag hela tiden sjalen utbredd (inte ihopskrynklad som på bildserien hos babyboden). Svårt att lyckas bre ut den ordentligt över ryggen annars, också lätt att man tvinnar den. När man väl fått sjalen på plats så kan man skjuta ihop den så det blir lagom brett på axlarna.
Användarens profilbild
Av Tiz
vovvemor skrev:
lwinroth skrev:
Nu är jag lite dum - är rätt jätteny på det här med sjalar, får skylla på det - men hur menar du? Vad är ovankanten, liksom?
Jag förstod inte riktigt heller.. :oops: :oops:
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Förstår att det inte är solklart. Försöker visa med en bild istället (ursäkta att den är suddig, men det var den enda jag har med omsluten knytning, äldste sonen har fotat).

Man skall ha så mycket tyg som möjligt vid pilen, alltså närmast halsen (ovan- eller kanske innerkanten :wink: ). Annars blir det lätt svajigt om barnet försöker böja sig bakåt, eller sitter med armarna utanför.

Bild

Går det att förstå nu?
Användarens profilbild
Av vovvemor
lwinroth skrev:Förstår att det inte är solklart. Försöker visa med en bild istället (ursäkta att den är suddig, men det var den enda jag har med omsluten knytning, äldste sonen har fotat).

Man skall ha så mycket tyg som möjligt vid pilen, alltså närmast halsen (ovan- eller kanske innerkanten :wink: ). Annars blir det lätt svajigt om barnet försöker böja sig bakåt, eller sitter med armarna utanför.

Går det att förstå nu?
Jag tror att jag är med, tack så mycket! :D
Användarens profilbild
Av Tiz
Ahaa!! Fast då kan jag tycka att det trycker mot min nacke/hals och att jag får ont i skallen?! Tack för att du tog dig tid att illustrera så fint!
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Fast man skall inte ha tyget mot halsen, men det är i sidan "närmast halsen" som man skall ha som mest tyg. Fast egentligen kan man nog sprida ut det rätt bra väl uppe på axeln, kanske dra ner över armen och vika upp dubbelt.

Det viktiga är att utanpå barnets rygg så skall man ha rikligt med tyg i den kanten (fast det var lite svårt att peka där med den bilden, eftersom det går ett omslut tvärs över :wink: ).
Av BarbaMama
Tack snälla söta ni...vilka bra tips :) ....Nu sitter jag här med StorkAnna och EasyLava....svårt val...men nog känns storken mjukare och tunnare....easy sjalen är ju så tjock och tung.Tror jag behåller storken :roll: Vill så gärna komma på träffen imorgon...hoppas vi hinner dit efter bvc.Då tar jag med min nya fina sjal....storken....eller ???!? :roll: easyn....Tja vi får se...storasyster 5 år tycker hon kan få den ena att ha som tak på sin koja :shock: ....dyrt tak :lol: men snyggt förvisso....
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?