Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Ställde mig precis och skulle börja stryka fem meter sjaltyg som jag skulle fålla upp (ni vet, vika-stryka, flytta tyg, vika-stryka, flytta tyg... i sammanlagt över tio meter) när det slog mig: kantband.
Skulle det se jättekonstigt ut? Det är ett pearltyg så kanten blir ju lite tjock om man viker den två gånger för att rulla in kanten. Med ett kantband, eller snedslå som det nog heter eg skulle man ju slippa stryka så koncentrerat, liksom :?

Nån som har provat det på en långsjal? Om inte, ska jag då bli den förste? Eller ska jag hålla mig till det jag kan? :roll: 8)

Har använt snedslå en gång tidigare i mitt liv och det var nyligen då jag sydde på ett runt en podaegi, och det blev ju bra (tycker jag...)

Så vad säger ni? Är jag bara söndagsknäpp?
Är det någon som har gjort så får ni gärna visa bild...
Senast redigerad av mari_tres den sön nov 11, 2007 13:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av elli
Har inte gjort de själv men de låter ju inte helt fel.

Men de du kanske bör tänka på är om sjalen har giv för sneslå brukar ju inte ge efter så mycket.

Lycka till med sjalen.
Användarens profilbild
Av nikolin
Vill bara tipsa om att det finns en särskild pressarfot för att fålla- den viker in själv medans man syr- en fantastisk liten uppfinning tycker jag :lol:
Har ingen själv till min nuvarande symaskin förresten kom jag ihåg nu, måste införskaffas..

Annars tror jag att det kan bli jättefint med kantband, nyfiken vad är det för tyg du syr av?
(Jag har en trikåsjal, som är kantad med band, snyggt och ger extra stadga dessutom.)

Lycka till med sjalen!!!
Användarens profilbild
Av mari_tres
Det finns ju stickat kanband också, men då blir det ju tjockt iallafall kan jag tänka mig...

Hittat ett ställe där de har 82 (!!) olika färger så jag måste ju ha hjälp att välja färg också om jag ska testa med kantband... här
Användarens profilbild
Av mari_tres
nikolin skrev:Vill bara tipsa om att det finns en särskild pressarfot för att fålla- den viker in själv medans man syr- en fantastisk liten uppfinning tycker jag :lol:
Har ingen själv till min nuvarande symaskin förresten kom jag ihåg nu, måste införskaffas..

Annars tror jag att det kan bli jättefint med kantband, nyfiken vad är det för tyg du syr av?
(Jag har en trikåsjal, som är kantad med band, snyggt och ger extra stadga dessutom.)

Lycka till med sjalen!!!
Den där pressarfoten... funkar den på alla maskiner och med alla fyger? Min maskin är från mitten av 1900-talet, tror jag. Fick den av mormor då hon insåg att hon inte skulle ny nåt mer, och den kan bara raksöm.

Tyget är ett rosa pearltyg (jysk) som jag fyndat här på SB för ett tag sedan men inte gjort nåt med än, börjar bli dags nu.
Användarens profilbild
Av nikolin
Det är nog så att man köper den som tillbehör till den maskin man har. Jag har en till min förra men den passar inte den jag har nu, också en gammal pärla, från -50 nånting. Finns inga trikåsömmar men i övrigt fantastisk, syr läder, fyra lager jeans o så, :lol: , Ursäkta, ot.
Användarens profilbild
Av Kallesmamma
Visst är det drygt att fålla! Jag fållade axelbanden till min Mei Tai och det tog sin lilla stund... Fast jag strök inte, utan bara vek och nålade. Det kanske går lite snabbare än att stryka?
Av eamane
Jag har aldrig använt kantband på långsjal men det skulle nog kunna vara intressant. Jag brukar fålla men jag viker in samtidigt som jag syr, tar lite tid men jag slipper den tråkiga nålningen! Viker en dm eller mer och syr, viker nästa dm och syr osv... Tar ca en timme för hela sjalen!
Användarens profilbild
Av mari_tres
Hmmm. stryka brukar jag nog göra för att jag inbillar mig för att det blir bättre, och så tycker jag att det är så tråååkigt att nåla! Jag kan ju iallafall se på TV samtidigt som jag stryker... :lol:

Tror nästan att jag har bestämt mig för att testa kantband, blir det inte bra så får jag ta det som ett projekt att sprätta 10 meter kantband då =)

Så då är nästa beslut vad jag ska ha för färg... Svart är ju snyggt till rosa, men det tror jag blir för skarp kontrast. Exakt samma nyans kan nog vara svårt att hitta. Ska jag ta en mörkare rosa eller ska jag ta en helt annan färg? I så fall, vilken?

Måste man förresten sicksacka kanten innan man kantbandar?
Användarens profilbild
Av Fryle
mari_tres skrev: Ska jag ta en mörkare rosa eller ska jag ta en helt annan färg? I så fall, vilken?

Måste man förresten sicksacka kanten innan man kantbandar?
Ljusbrunt, såklart. Det är jättefint till rosa!

Och jag hade sicksackat innan, eftersom sjalen kommer att beslastas en del. Det betyder i och för sig inte att man måste göra det.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Nu har jag sicksackat runt hela sjalen (är hemma hos mamma en sväng *s*) och handlat en hel massa meter kantband.
Mörkbrunt blev det, får se när jag har tid att sy på det då =)
Användarens profilbild
Av 4ungar
eamane skrev:Jag har aldrig använt kantband på långsjal men det skulle nog kunna vara intressant. Jag brukar fålla men jag viker in samtidigt som jag syr, tar lite tid men jag slipper den tråkiga nålningen! Viker en dm eller mer och syr, viker nästa dm och syr osv... Tar ca en timme för hela sjalen!
:iagree: japp så gör jag också
Användarens profilbild
Av 4ungar
glöm inte o berätta hur det blev sen 8)
Användarens profilbild
Av mari_tres
Nu har det blivit gjort! Tycker själv att det blev snyggt, färgkombingationen känns lite gammeldags likssom.

Jag och snuttan snabbt uppknuten innan lunch =) (observera snön i bakgrunden!!!)
Bild

Närbild på kanten och färgerna, rosa och brunt, det bruna ör lite ljusare än det ser ut.
Bild
Användarens profilbild
Av 4ungar
wow vilken snygging :love: :love: :love:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?