Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Cillan
Vi har en beco gemini som vi varit nöjda med när vi burit på mage, dock med korsade axelband. Vi har börjat bära lite på ryggen och då tycker i alla fall jag att det är lite knepigt med korsade axelband men har jag dem vanligt blir det för stort, jag kan inte dra åt ordentligt. Har funderat på att sälja den och köpa en Pognae istället. Har varit i kontakt med dem och det ska gå att dra åt den mer. Vi som valde becon med sådan omsorg så att den passade oss båda och hade tänkt ha den länge. Vi provade även boba 3g som passade oss båda har jag för mig men vi gillade inte den till spädis (har inte provat den på ryggen). Jag funderar dock nu på om det är lönt att byta till t ex pognae eller boba eller om det är bättre med en toddlersele. Sonen är ju inte så stor, är nästan 11 mån ( :shock: ), väger nästan 8 kg och är nästan 70 cm. Håller på att växa ur 68 i kläder. Han når precis ut med knävecken på bb-taien och på becon når han ut med någon cm. Vi borde ju därför kunna ha både pognae och boba länge eftersom båda går till 20 kg men går det att bära bekvämt länge till med dem? Vilken borde vi då satsa på om vi vill bära på ryggen (inte enbart rygg) med tanke på att becon är för stor för mig på ryggen? Går Boba 3gs axelband att korsa? Pognaes ska gå men de säger att det inte är bekvämt.
Av ylvast
Jag tror att toddlerselarna är alldeles för stora för G. Vi har ju precis köpt en tula till Eyra som är 80 cm lång och 11 kg, och det är preciiiis att hon kan böja knäna, sätter man henne lite snett pekar ena benet rakt ut ;)

Jag nördade lite och läser att gemini har 33 cm sittyta och jämför man det med wompats toddlersele på 45 cm så är det stor skillnad. Jag skulle satsa på en mittimellan-sele om jag var du. Wompat finns ju som medium, eller en boba, eller en tula i babystorlek (37 cm i sittbredd (fast den är kanske för stor för dig?) eller någon av alla andra selarna med lite större mått.
Användarens profilbild
Av KATARINA
Nu är jag partisk men nya Beco Soleil kanske kan vara ett alternativ. Stor sittyta, men mindre än Toddlerselarna (som jag tror blir lite stora om han är 70 cm).

Man kan dra åt den något mer än Beco Gemini i axlarna, till ca 54 cm jämfört med Geminins 58 cm som minst. (Som på Manduca kan man dra åt precis där sittytan slutar och axelbanden börjar också).
Av ylvast
KATARINA skrev:Nu är jag partisk men nya Beco Soleil kanske kan vara ett alternativ. Stor sittyta, men mindre än Toddlerselarna (som jag tror blir lite stora om han är 70 cm).

Man kan dra åt den något mer än Beco Gemini i axlarna, till ca 54 cm jämfört med Geminins 58 cm som minst. (Som på Manduca kan man dra åt precis där sittytan slutar och axelbanden börjar också).
Jag läste om den också men trodde att det var samma remmar som på geminin. Men soleil var väl ändå "bara" 35 cm bred?

Finns det fler selar än tula baby som har "expanderings-flärpar" (för att få större sittyta) som man kan köpa till? Sjukt smart ju!
Användarens profilbild
Av Andelle
Håller med de andra om att toddler kommer vara alldeles för stort för G, och Boban går inte att korsa, den har svängda axelband och så sitter de fast på båda hållen, inte som Gemini med andra ord. Soleil är ju högre än Gemini oxå vilket jag tycker spelar in i hur bra ett större barn sitter så titta inte bara på sittyta. Jag har inte provat den men den är väldigt lik Tula på bild iaf och utifrån det hade jag gärna testat den. Vad säger du Katarina, är de lika?

Jag tvivlar på att det finns någon sele som är perfekt hela bärtiden hur nog man än väljer, tyvärr :lol:
Användarens profilbild
Av Cillan
Så här skriver Pognae att deras axelband är när den är som minst:
Den vadderade delen på axelbandet när du knäppt och dragit åt till max på Pognaes bärselar är 52-53 cm.

Jag tror oxå att toddler-sele blir för stor men jag vet ju inte hur stor skillnad det är på dem.

Jag tycker det är så svårt när man inte kan prova de olika med. Finns ju ingen butik alls här nere i Skåne.
Användarens profilbild
Av Andelle
Cillan skrev:Så här skriver Pognae att deras axelband är när den är som minst:
Den vadderade delen på axelbandet när du knäppt och dragit åt till max på Pognaes bärselar är 52-53 cm.

Jag tror oxå att toddler-sele blir för stor men jag vet ju inte hur stor skillnad det är på dem.

Jag tycker det är så svårt när man inte kan prova de olika med. Finns ju ingen butik alls här nere i Skåne.
Det finns ingen skåning med pognae som du kan sjalträffa, efterlys?
Användarens profilbild
Av Cillan
Selen är inte för lite det är det att jag inte kan dra åt axelbanden ordentligt när han sitter på ryggen. Den blir för lyst (problemet finns inte när jag bär på mage för då är det tuttar som fyller ut :wink:, å andra sidan har jag alltid axelbanden korsade).

Egentligen gillar vi geminin men eftersom jag inte kan bära med den på ryggen så vill jag byta. Pognaen har jag funderat på eftersom många skrivit att den passar när man är smal och så funderar jag på om luckan är skönt för barnet så det blir svalare (om det nu blir det). Jag funderar på om kravet är att det ska gå att korsa axelbanden. Maken har alltid burit så och jag oxå. Provade nu innan G somnade att inte korsa. Jag har jättesvårt för att knäppa bröstspännet eller vad det kallas för (den lilla mellan axelbanden) och så tycker jag det är svårt att dra åt ordentligt. Det känns även som att axelbanden ska trilla ner. Jag har samma problem med bhar, axelbanden åker av axeln hela tiden. Varför maken korsar vet jag inte (han är inte hemma just nu så jag kan inte fråga), men jag tror han tycker att det är lättare och skönare så. Han gillade egentligen manducan bäst när vi provade förra sommaren, fick låna en nu under sommaren men nu tycker han geminin istället. Han tycker G sitter pösigt i manducan men det handlar väl mest om att han inte vågar dra åt. Jag tycker egentligen att manducan är snyggare, mer min stil. Är inte så prålig av mig och lite mer åt det sportiga mysbyxehållet (eller hur jag nu ska förklara mig själv). Men jag gillar absolut inte selarna med massa färger och mönster.

Har tänkt gå på sjalträff i Lund men verkar svårt att få ihop folk.

Edit: En aspekt är kanske att boban och pognaen ligger i den prisklassen som jag tycker känns lagom.
Vår dotter är ca 75lång och snart nio kg. Vi bär i tula toddler i nödfall ( storebrors sele egentligen) men på bredden är den lite väl stor (går om man drar ihop sitteelen lite vilket funkar då tyget är mjukt). Höjden är också väl hög, hon ser precis ut över kanten på panelen :D . Min fru tycker att ergon funkar bäst sålänge, och jag bär gärna i boban. Fördelen med ergon är att dottern kan ha armarna över panelen vilket hon vill, har hon det i boban blir det som att hon hänger i armvecken litegrann. Satsa på en sele som funkar nu på rygg, vi har haft boban till storebror från 11mån och det var först efter två som vi kände behov av något större. Till lillasyster som är mindre kommer säkert boban eller ergon funka länge till. ( Gar aldrig provat pognae men tänker att den i stl borde kunna motsvara ergon i det jag skriver, men hoppas du kan prova, selar kan kännas så olika även om måtten är liknande. Vi hade manduca innan vilket funkade på mage men den passade oss inte lika bra på rygg, därav bytet till boban.)
Användarens profilbild
Av Cillan
Andelle skrev:Håller med de andra om att toddler kommer vara alldeles för stort för G, och Boban går inte att korsa, den har svängda axelband och så sitter de fast på båda hållen, inte som Gemini med andra ord. Soleil är ju högre än Gemini oxå vilket jag tycker spelar in i hur bra ett större barn sitter så titta inte bara på sittyta. Jag har inte provat den men den är väldigt lik Tula på bild iaf och utifrån det hade jag gärna testat den. Vad säger du Katarina, är de lika?

Jag tvivlar på att det finns någon sele som är perfekt hela bärtiden hur nog man än väljer, tyvärr :lol:
Å typiskt med boban. Jag minns att vi iof sig gillade den båda två förutom att ha den just till spädis. Vi valde mellan den och geminin när jag inte kunde ha manducan. Tur i efterhand att vi inte tog boban eftersom G var så liten. Geminin gick från början med benen helt innanför, även om inte tillverkaren rekommenderar det satt han jättebra så. Hur är det med bobans bröstrem (den lilla mellan axelbanden), går den att justera i höjdled som på geminin?

Förstår att det är svårt att ha en sele som passar hela bärperioden men på både boban och pognae står det ju upp till 20 kg. Går det att bära så länge bekvämt med dem? Pognanen är väl lite fördel då eftersom de går att korsa (fast den svenska distributören säger att det inte är bekvämt att korsa banden) och att den ändå går att ha tidigt om det skulle komma en bebis till i framtiden.

Om Soleilen är högre försvinner ju G bakom den, han har nacken precis ovanför kanten nu men det dröjer länge innan armarna kan vara ovanför. Det är likadant på bb-taien, nacken kommer precis vid kanten om jag inte viker den i midjan.
Användarens profilbild
Av Andelle
Cillan skrev:Jag såg den här jämförelsen och jag tror att soleilen är för hög för G http://www.youtube.com/watch?v=6P-tqEmTGTE.
Intressant, vet inte om du såg det men boban har en mjuk övre kant som går att trycka ner lite (den är rundad) om den är för hög. Dessutom blir den riktigt tajt om du drar åt axelbanden på det innersta, de svängda axelbanden gör nog en del för att det inte ska kännas som att de halkar ner dessutom. Det är svårt att mäta då de är så böjda men ca 50 cm får jag dem till på det innersta.
Användarens profilbild
Av Cillan
ylvast skrev:Kan ni inte bära på mage ett litet tag till då (MT eller sjal på rygg) och sedan köpa t ex en soleil? Toddlerselarna är ju jättehöga så där skulle han verkligen drunkna ;)
Kan vi nog men jag tycker det är lättare att typ greja i trädgården eller så med honom på ryggen och när han är vaken vill han se och det tycker han är roligare på ryggen.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?