- ons maj 01, 2013 14:46
Jag har ett spörsmål, eller ja, en massa svammel. Jag vill sticka en kofta till mig själv, och har köpt en bok med en massa trevliga mönster i. "Stickbart" från Ica bokförlag. Jag har fått en massa gammalt garn av min mamma, mest akryl. Ett från min farmor som det finns MÄNGDER av. Bland annat ett nystan i handbollsstorlek. Det är vitt och tunt, och jag är inte så sugen på en kofta i det.
Jag vill gärna ha en ullkofta, men är extremt känslig. Nu ser jag att ni rekommenderat lite till Aborre, vilket jag tar fasta på. Jag vill inte köpa ett asdyrt garn, så Malabrigo Lace är tyvärr uteslutet, jag får ta det nästa gång, när jag kan lite mer. Jag har svårt för att ta min stickning på allvar, så köpa skitdyra garner känns som att sminka en gris.
Jag är strax klar med en tröja som jag stickat på 3,5 och det tar ju så sjukt lång tid för mig. Men ett mönster i boken har jag fastnat för som är en kofta med sjalkrage stickad på 5 1/2. De rekommenderar Alaska från Garnstudio, eller PT-3 från Rauma/PT, 700-750 g. Finns det extra sköna merinogarner med 16 m i stickfasthet?
Stora barnet 081009. Lilla barnet 110709.
Boban regerar. Becon och bärjackan är på utlån.