Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

melon skrev:
Aborre skrev:Vilka av de här dropsgarnerna skulle funka att ha direkt mot huden hyfsat klifritt. :hmm:
Baby merino, Big merino och Merino extra fine.
Och Babyalpaca Silk (kan kanske vara bara den ljusrosa). Iaf enligt min hyfsat klikänsliga fyraåring.
Användarens profilbild
Av melon
majo0322 skrev:
melon skrev:
Aborre skrev:Vilka av de här dropsgarnerna skulle funka att ha direkt mot huden hyfsat klifritt. :hmm:
Baby merino, Big merino och Merino extra fine.
Och Babyalpaca Silk (kan kanske vara bara den ljusrosa). Iaf enligt min hyfsat klikänsliga fyraåring.
Jag är inte alls klikänslig men klarar inte alpacka. I väldigt små doser går det bra. Merino är hittills den enda fiber som ingen jag mött har kliat av.
Av Ponyo
Jag är killkänslig, och inte ens den mjukaste alpackan går bra (ok, den allra dyraste har jag inte testat).
Men som melon skriver. Merino funkar bra. Extra fine babymerino är favoriten. Men de andra merinos kliar aldrig heller.
Jag har ett spörsmål, eller ja, en massa svammel. Jag vill sticka en kofta till mig själv, och har köpt en bok med en massa trevliga mönster i. "Stickbart" från Ica bokförlag. Jag har fått en massa gammalt garn av min mamma, mest akryl. Ett från min farmor som det finns MÄNGDER av. Bland annat ett nystan i handbollsstorlek. Det är vitt och tunt, och jag är inte så sugen på en kofta i det.

Jag vill gärna ha en ullkofta, men är extremt känslig. Nu ser jag att ni rekommenderat lite till Aborre, vilket jag tar fasta på. Jag vill inte köpa ett asdyrt garn, så Malabrigo Lace är tyvärr uteslutet, jag får ta det nästa gång, när jag kan lite mer. Jag har svårt för att ta min stickning på allvar, så köpa skitdyra garner känns som att sminka en gris.

Jag är strax klar med en tröja som jag stickat på 3,5 och det tar ju så sjukt lång tid för mig. Men ett mönster i boken har jag fastnat för som är en kofta med sjalkrage stickad på 5 1/2. De rekommenderar Alaska från Garnstudio, eller PT-3 från Rauma/PT, 700-750 g. Finns det extra sköna merinogarner med 16 m i stickfasthet?
Användarens profilbild
Av Fryle
gurkan skrev:Jag har ett spörsmål, eller ja, en massa svammel. Jag vill sticka en kofta till mig själv, och har köpt en bok med en massa trevliga mönster i. "Stickbart" från Ica bokförlag. Jag har fått en massa gammalt garn av min mamma, mest akryl. Ett från min farmor som det finns MÄNGDER av. Bland annat ett nystan i handbollsstorlek. Det är vitt och tunt, och jag är inte så sugen på en kofta i det.

Jag vill gärna ha en ullkofta, men är extremt känslig. Nu ser jag att ni rekommenderat lite till Aborre, vilket jag tar fasta på. Jag vill inte köpa ett asdyrt garn, så Malabrigo Lace är tyvärr uteslutet, jag får ta det nästa gång, när jag kan lite mer. Jag har svårt för att ta min stickning på allvar, så köpa skitdyra garner känns som att sminka en gris.

Jag är strax klar med en tröja som jag stickat på 3,5 och det tar ju så sjukt lång tid för mig. Men ett mönster i boken har jag fastnat för som är en kofta med sjalkrage stickad på 5 1/2. De rekommenderar Alaska från Garnstudio, eller PT-3 från Rauma/PT, 700-750 g. Finns det extra sköna merinogarner med 16 m i stickfasthet?
Jag har inte provat Big Merino, men till det rekommenderas stickor 5, masktäthet 17m, och Drops skriver såhär om det: "Det som utmärker DROPS Big Merino är mjukheten, volymen, elastisiteten och det jämna resultatet."
Fryle skrev:
gurkan skrev:Jag har ett spörsmål, eller ja, en massa svammel. Jag vill sticka en kofta till mig själv, och har köpt en bok med en massa trevliga mönster i. "Stickbart" från Ica bokförlag. Jag har fått en massa gammalt garn av min mamma, mest akryl. Ett från min farmor som det finns MÄNGDER av. Bland annat ett nystan i handbollsstorlek. Det är vitt och tunt, och jag är inte så sugen på en kofta i det.

Jag har inte provat Big Merino, men till det rekommenderas stickor 5, masktäthet 17m, och Drops skriver såhär om det: "Det som utmärker DROPS Big Merino är mjukheten, volymen, elastisiteten och det jämna resultatet."
:tumup:
Men jösses vad dyrt det blir. På rea. Och så många nystan man behöver. Då är det inte ens ekologiskt. Och så måste jag sticka koftan själv. :shock: :oops:
Av Ponyo
gurkan skrev:Men jösses vad dyrt det blir. På rea. Och så många nystan man behöver. Då är det inte ens ekologiskt. Och så måste jag sticka koftan själv. :shock: :oops:
Jag brukar se det som hobby och klädinköp i ett. Lite kostar hobbyn. Lite kostar plagget. :fnissa:

Jag kan kanske testa min återbruksidé på dig? Så färgar jag efter dina önskemål.
Jag är själv väldigt klikänslig.

Förresten. Det verkar vara rea på dropsgarner nu. 30 % på Garnverket. (som iofs är 30 % dyrare från början)
Ponyo skrev:
gurkan skrev:Men jösses vad dyrt det blir. På rea. Och så många nystan man behöver. Då är det inte ens ekologiskt. Och så måste jag sticka koftan själv. :shock: :oops:
Jag brukar se det som hobby och klädinköp i ett. Lite kostar hobbyn. Lite kostar plagget. :fnissa:

Jag kan kanske testa min återbruksidé på dig? Så färgar jag efter dina önskemål.
Jag är själv väldigt klikänslig.

Förresten. Det verkar vara rea på dropsgarner nu. 30 % på Garnverket. (som iofs är 30 % dyrare från början)
Ja, jag testar gärna! :D Jag gillar inte att köpa garn jag inte testat, så om du kan ha det utan problem så litar jag på det.
  • 1
  • 182
  • 183
  • 184
  • 185
  • 186
  • 219
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?