Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av emilia85
Garn löser sig nog tänker jag, nu vet jag i alla fall att jag ska leta efter något med "lace" i namnet :wink: .

Däremot började jag titta på mönstret och kom på att jag ju faktiskt inte kan engelska sticktermer :? . Jag har försökt googla och en del är ju mest att översätta men inte allt. Jag är fräck och skriver in lite fraser jag inte förstår, om någon ville ge mig en hand vore det jättesnällt!

Each chart is workes twice in each row, on either side of the center stitch. The pattern repeat is outlined with a bold line.

Turn the strip of knitting 90* and pick up and knit 7 stitches across.

Undo the provisional CO and knit the three resulting live stitches.

Ahrg!! Det känns som att det är mest hela mönstret jag inte förstår men jag har gett mig dän på att jag vill prova. Ärd et någon som orkar hjälpa?
Av Ponyo
Each chart is workes twice in each row, on either side of the center stitch. The pattern repeat is outlined with a bold line.
Varje diagram ska stickas två gånger per varv. På varsin sida av mittenmarkeringen. Upprepningen i mönstret är markerat med en fet linje
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Smultronbarn skrev:Har för mig att de på Deisy Design (fanns en länk ovan till Drops lace i deras webbutik) sade att man kunde sticka ihop Malabrigon med en annan smal tråd, exempelvis ett glittrigt garn, för att få det lite stabilare. Jag har dock aldrig stickat spets så vet egentligen inte alls hur det funkar eller vad man behöver/kan ha. :roll:

Hur är det med Einband då (isländskt tunnt garn till bla sjalar)? Finns både i naturfärger och massa färglatt, tog bara några färger från sidan nu..

http://islina.se/produkter/garn/einband/
Bild

Bild

Bild
Einband funkar bra till spets - men det är ganska hårt, och lite stickigt.
Av Ponyo
Här ska du vända det stickade 90 grader och plocka upp maskor längs med sidan (7 maskor)
Av Ponyo
Gissar att detta är en fortsättning på texten ovan:
Repa upp den tillfälliga uppläggningen och sticka de tre maskorna som då blir fria
Användarens profilbild
Av Ketronya
emilia85 skrev:Garn löser sig nog tänker jag, nu vet jag i alla fall att jag ska leta efter något med "lace" i namnet :wink: .

Däremot började jag titta på mönstret och kom på att jag ju faktiskt inte kan engelska sticktermer :? . Jag har försökt googla och en del är ju mest att översätta men inte allt. Jag är fräck och skriver in lite fraser jag inte förstår, om någon ville ge mig en hand vore det jättesnällt!

Ahrg!! Det känns som att det är mest hela mönstret jag inte förstår men jag har gett mig dän på att jag vill prova. Ärd et någon som orkar hjälpa?
Det är ett ganska svårt mönster, men det är roligt också. Och här finns många som kan hjälpa. :) Tänk bara på att Chart B stickas på både aviga och räta, och att du stickar räta från höger till vänster och aviga från vänster till höger. Det förklaras inte riktigt i mönstret nämligen.

Och som sagt, skulle det köra ihop sig så finns jag också i Lund om du vill ses över en fika och lite stickhjälp! :tumup:
Användarens profilbild
Av emilia85
Ketronya skrev:
emilia85 skrev:Garn löser sig nog tänker jag, nu vet jag i alla fall att jag ska leta efter något med "lace" i namnet :wink: .

Det är ett ganska svårt mönster, men det är roligt också. Och här finns många som kan hjälpa. :) Tänk bara på att Chart B stickas på både aviga och räta, och att du stickar räta från höger till vänster och aviga från vänster till höger. Det förklaras inte riktigt i mönstret nämligen.

Och som sagt, skulle det köra ihop sig så finns jag också i Lund om du vill ses över en fika och lite stickhjälp! :tumup:
Jag börjar inse att om detta ska fungera så skulle jag nog behöva någon att gå igenom mönstret med innan jag drar igång.
Så om erbjudandet om fika och stickhjälp står kvar vore jag hemskt tacksam! Du kanske kan pma i så fall?
Användarens profilbild
Av emilia85
Ponyo skrev:
Varje diagram ska stickas två gånger per varv. På varsin sida av mittenmarkeringen. Upprepningen i mönstret är markerat med en fet linje
:tumup:
Användarens profilbild
Av emilia85
Ponyo skrev:
Här ska du vända det stickade 90 grader och plocka upp maskor längs med sidan (7 maskor)
Detta är ju för mig ett mysterium! :?
Användarens profilbild
Av emilia85
Ponyo skrev:Gissar att detta är en fortsättning på texten ovan:
Repa upp den tillfälliga uppläggningen och sticka de tre maskorna som då blir fria
Jag kan rent teoretisk göra en tillfällig uppläggning men jag förstår inte riktigt. Jag frilägger de tre maskorna men hur stickar man de sedan? Ska bara dessa stickas och det därefter avslutas på något vis eller stickas vidare på något vis?

Och stort tack för att du försöker förklara! :heart:
Av Smultronbarn
Ursäkta lite trådkap men: Alltså, alla ni fantastiska handarbetare här på Sjalbarn :loving: som förstår er på sånna här mönster med diagram, spets, upphämtning av maskor i sidor och annat svårt - hur har ni lärt er? Är det bara "övning ger färdighet", eller hur gör man? :hmm: Jag vill också kunna! :mrgreen: 8) Men vissa mönster känns som rena algebran ibland... :roll:
Användarens profilbild
Av emilia85
Smultronbarn skrev:Ursäkta lite trådkap men: Alltså, alla ni fantastiska handarbetare här på Sjalbarn :loving: som förstår er på sånna här mönster med diagram, spets, upphämtning av maskor i sidor och annat svårt - hur har ni lärt er? Är det bara "övning ger färdighet", eller hur gör man? :hmm: Jag vill också kunna! :mrgreen: 8) Men vissa mönster känns som rena algebran ibland... :roll:
Jag känner nog precis som du men jag tänker lite att om man aldrig provar kan man väl aldrig lära sig?!
Av Ponyo
emilia85 skrev:
Ponyo skrev:
Detta är ju för mig ett mysterium! :?
Då ska jag sticka och visa. Imorgon.
Om ingen annan hittar länk.
Jag finurlade länge på det. Och när jag väl förstod så kändes det självklart.
Användarens profilbild
Av emilia85
En fråga till medan jag ändå håller på. Jag ska alltså börja sticka de punkterna som finns under "instructions" på sida 2 i mönstret först, och därefter fortsätta med de olika diagrammen? Men det står att jag ska ha 13 maskor på stickan innan jag börjar "set-up-chart" men det diagrammet verkar ju börja med 5 maskor (eller 3 kanske om "yarn over" betyder omslag). Detta går väl inte ihop, eller är jag helt ute och cyklar :oops: .
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?