Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
mly skrev:
melon skrev:
mly skrev:
melon skrev:
mly skrev:Låter som ett mycket bra upplägg melon, jag har störr på lite problem, men jag tror jag löser det, annars är det bara att repa upp.
Vill du berätta mer?
I tant kofta beskrivningen ska man öka mindre mot ärmarna efter en bit, men jag tror att jag behöver öka ungefär lika mycket till ärmarna som framstycket. Har mätt lite till och kommit fram till att jag kör ökningar i samma takt en bit till, men jag är lite osäker på om jag kommer få balans i den, hoppas på det iaf.
Jag håller med dig. Nu vet jag inte vilka proportioner du har valt mellan ärm och fram-/bakdel men jag brukar alltid öka 8m vartannat varv ända till ärmhålen. Om Jagvill ha en tajt tröja till mig som har smala armar så minskar jag i ärmarna direkt bort de maskorna som lagts upp i ärmhålet, så att det ser ut som en liten trekant. Då har man ändå bra rörelsevidd i axlarna :tumup:

hade 76 maskor har jag för mig, 5 till var framkant, 9 till ärmarna å sen tror jag att jag tog 11/framstycke och 26 till ryggen, men jag minns inte säkert. Skrev upp det någonstans och ritade undertiden jag la upp, men lappen är borta.
Men då kör jag vidare en bit till. :tumup:

Va inne påstäket och försökte beställa en längre vajer men man va tvungen att handla för 100kr där, nån som vet om det finns knit pro vajrar att köpa någon annanstans som inte har det kravet?
Då gör du nog rätt i att fortsätta öka på ärmarna.

Jag har vajrar i min stickbutik, om du vill kan jag köpa och skicka?
Av mly
melon skrev:
mly skrev:
melon skrev:
mly skrev:
melon skrev:
mly skrev:Låter som ett mycket bra upplägg melon, jag har störr på lite problem, men jag tror jag löser det, annars är det bara att repa upp.
Vill du berätta mer?
I tant kofta beskrivningen ska man öka mindre mot ärmarna efter en bit, men jag tror att jag behöver öka ungefär lika mycket till ärmarna som framstycket. Har mätt lite till och kommit fram till att jag kör ökningar i samma takt en bit till, men jag är lite osäker på om jag kommer få balans i den, hoppas på det iaf.
Jag håller med dig. Nu vet jag inte vilka proportioner du har valt mellan ärm och fram-/bakdel men jag brukar alltid öka 8m vartannat varv ända till ärmhålen. Om Jagvill ha en tajt tröja till mig som har smala armar så minskar jag i ärmarna direkt bort de maskorna som lagts upp i ärmhålet, så att det ser ut som en liten trekant. Då har man ändå bra rörelsevidd i axlarna :tumup:

hade 76 maskor har jag för mig, 5 till var framkant, 9 till ärmarna å sen tror jag att jag tog 11/framstycke och 26 till ryggen, men jag minns inte säkert. Skrev upp det någonstans och ritade undertiden jag la upp, men lappen är borta.

Va inne påstäket och försökte beställa en längre vajer men man va tvungen att handla för 100kr där, nån som vet om det finns knit pro vajrar att köpa någon annanstans som inte har det kravet?

Ska kolla en snabbvända på stäket till om det är något annat litet som behövs, mitt knit pro paket är inte så stort ännu så det skulle nog kunna gå att köpa en spets med. Hittade på andra ställen, men då gick frakten på mer än vajern.

Vet du om de har 150 cm vajrar på din butik? Jag har aldrig sett det ute.
Användarens profilbild
Av melon
mly skrev:
melon skrev:
mly skrev:
melon skrev:
mly skrev:
melon skrev:
Vill du berätta mer?

Ska kolla en snabbvända på stäket till om det är något annat litet som behövs, mitt knit pro paket är inte så stort ännu så det skulle nog kunna gå att köpa en spets med. Hittade på andra ställen, men då gick frakten på mer än vajern.

Nej det vet jag inte. Du vet att man kan köpa små bitar att koppla ihop vajrarna med? De brukar jag använda när jag ska prova axlar, eller två rundstickor.
Av mly
melon skrev:
mly skrev:
melon skrev:
mly skrev:
melon skrev:
mly skrev:
melon skrev:
Vill du berätta mer?

Nej det vet jag inte. Du vet att man kan köpa små bitar att koppla ihop vajrarna med? De brukar jag använda när jag ska prova axlar, eller två rundstickor.
Det såg jag med, funderarde på sådana innnan jag såg att det fanns 150cm vajer. jag har en 80 i nu å det är knappt att maskorna får plats, va 245st på sista varvet innan jag la ner stickningen i går kväll.
Användarens profilbild
Av glis
Jag skall beställa från Garnkorgen. Om det blir mellandagsstickning på söndag så har de säkert kommit...

Jag har stickat en tröja efter koftans beskrivning men jag gillar inte den kantiga halsrigningen. Hur råder man bot på det?
Användarens profilbild
Av Fryle
glis skrev:Jag skall beställa från Garnkorgen. Om det blir mellandagsstickning på söndag så har de säkert kommit...

Jag har stickat en tröja efter koftans beskrivning men jag gillar inte den kantiga halsrigningen. Hur råder man bot på det?
Jag tänkte öka på åtta ställen istället för fyra. Då får jag iofs inte raglanskärningen, men slipper den fyrkantiga halsen.

Men först måste jag nog ändå avsluta mina pågående benvärmare. Med stickor 12 kommer jag väl ikapp er andra såsmåningom.
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:Jag skall beställa från Garnkorgen. Om det blir mellandagsstickning på söndag så har de säkert kommit...

Det finns ett par olika sätt.

1. Sticka ok, typ som Fryle skriver ovan. Antingen ökar man några maskor varje varv eller många maskor några få gånger (typ som min shalom om du sett den). Då får du inget typisk raglanstuk på tröjan.

2. Göra en längre mudd och/eller stocka korta varv i nacken för att höja baksidan.

3. Starta med bara en maska på varje framstycke. Då får du en kofta med lite farfarströjestuk, som min Stig.

Bild
Shalom (gratismönster) med ok istället för raglan.

Bild
1 maskas framstycke.
Användarens profilbild
Av melon
mly skrev:Jag har precis provat min kofta igen, några få varv kvar på oket, ska bli skönt med lite kortare varv sen.
Oj vad snabb du är :vågen: Jag håller på med ett par julklappar (vi ska fira med min släkt nu i helgen) men jag har startat på en som jag tänkte ta tag i efter helgerna.
Användarens profilbild
Av Björklöv
Tassar lite och hoppas kunna hänga med även om jag först måste bli klar med ett par vantar och ett par benvärmare.
Användarens profilbild
Av ellla
Har du tänkt ha knappar kan man ju ha den översta öppen om den känns för tajt kanske? Jag tycker att det ser bra ut, men det är ju hur det känjns också :)

Och jösses så snabb du är! Jag har inte ens börjat fundera...
Av mly
ellla skrev:Har du tänkt ha knappar kan man ju ha den översta öppen om den känns för tajt kanske? Jag tycker att det ser bra ut, men det är ju hur det känjns också :)

Och jösses så snabb du är! Jag har inte ens börjat fundera...
Jag har tänkt ha knappar men har nästan aldrig knapparna stängda, en på mitten typ om jag ska gå ut.
Jag tycker inte att det ser fel ut på bilden och rättar jag till den känns det inte så tight heller men när jag drar på mig den känns det lite konstigt, men jag vill inte repa upp!!
Ska sticka i en sticka till så jag kan testa den ordentligt så kommer det nog en bild till...

Jag tjuvstartade ju lite, fick tag på garnet snorbilligt på rea och kunde inte riktigt låta bli att börja :roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 43
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?