Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Nova
Katharina skrev:Hur är det med gifter och annat i sånna färger?
Bra fråga!
Det har jag också funderat på.
Användarens profilbild
Av Rawa
Knyttet & K skrev:Sjalen blev flammig och dassig i färgen.
Flammig blir det när tyget antingen inte blivit tillräckligt genomblött innan eller om tvättmaskinen är snålspolande (då blir det för lite vatten i trumman så att hela tyget inte ligger neddränkt i vattnet på rätt sätt).

Dassig i färgen blir det när man använt för lite färg i förhållande till tygets vikt, om maskinen är inställd på "ekotvätt" och därför kör ett längre program med lägre temperatur eller om man tillsatt för lite (fixer)salt i förhållande till vattenmängden. Om man använder havssalt eller liknande som innehåller andra mineraler än NaCl skulle det också kunna påverka färgintensiteten.

Maskindisksalt brukar vara det billigaste, det är ren NaCl och ingenting annat! Dock är det för grovkornigt för färgning i maskin så man måste krossa det eller mala det på något sätt (tex i mortel). /Hälsningar från den fattiga studenten :wink:

ÖoB brukar ha billig textilfärg men färgkartan är ju oftast ganska urplockad, runt 40kr för ett paket och ibland nere runt 30-35kr :tumup: . Svart är ALLTID slut där!! Grått, vinrött, mörkrosa, marinblått mfl brukar däremot finnas.
Användarens profilbild
Av Fryle
Rawa skrev: Maskindisksalt brukar vara det billigaste, det är ren NaCl och ingenting annat! Dock är det för grovkornigt för färgning i maskin så man måste krossa det eller mala det på något sätt (tex i mortel). /Hälsningar från den fattiga studenten :wink:
Diskmaskinssalt funkar utmärkt som det är, behöver varken hackas eller malas.
/Hon som är både fattig och lat.
Användarens profilbild
Av Rawa
Fryle skrev:
Rawa skrev: Maskindisksalt brukar vara det billigaste, det är ren NaCl och ingenting annat! Dock är det för grovkornigt för färgning i maskin så man måste krossa det eller mala det på något sätt (tex i mortel). /Hälsningar från den fattiga studenten :wink:
Diskmaskinssalt funkar utmärkt som det är, behöver varken hackas eller malas.
/Hon som är både fattig och lat.
:tumup: :tumup: :tumup:
Får jag minikapa tråden och också ställa en färgfråga? (förlåt till TS)

Jag är på jakt efter lila textilfärg men har haft väldigt svårt att hitta det. Nån som vet var det kan finnas? Märke och färgnynas? (Sist hittade jag bara Nitor i mörkblå, stark sjukhusgrön, svart och tomteröd. Färghandeln där jag brukade köpa bra färg har numera blivit ett trendigt fik...)
Smultronbarn skrev:Får jag minikapa tråden och också ställa en färgfråga? (förlåt till TS)

Jag är på jakt efter lila textilfärg men har haft väldigt svårt att hitta det. Nån som vet var det kan finnas? Märke och färgnynas? (Sist hittade jag bara Nitor i mörkblå, stark sjukhusgrön, svart och tomteröd. Färghandeln där jag brukade köpa bra färg har numera blivit ett trendigt fik...)
Nitor har en lila som heter mörk viol

http://www.alfort.se/sv/varumarken/nito ... argkartor/

Herdin har en plommonfärgad

http://www.herdins.se/Temp/bbc30facc4f6 ... f67b79.jpg
tinaw skrev:Herdins har lila tror jag. Panduro...?
Ellasario skrev:
Smultronbarn skrev:Får jag minikapa tråden och också ställa en färgfråga? (förlåt till TS)

Nitor har en lila som heter mörk viol

http://www.alfort.se/sv/varumarken/nito ... argkartor/

Herdin har en plommonfärgad

http://www.herdins.se/Temp/bbc30facc4f6 ... f67b79.jpg
Tack för era tips! :vågen: Jag ska kolla på Panduro om de har någon av dem nästa gång jag ska dit.
Av Eloem
Nolina skrev:
Knyttet & K skrev:Jag tror att Bissa använde salt med jod i, eller nåt sånt. Och så har jag för mig att hon inte blött tyget ordentligt heller...
Jag anväde senast Hedins multitextil färg och upptäckte när jag skulle använda det att jag endast skulle tillaätta 1 dl hushållsalt vid färgning, jag gjorde så (hade inget salt utan jod i hemma) och det blev bra, däremot är hushållsalt inte lika finkorningt som färgningssalt, så det skulle vara det då isåfall.
På min Herdins färg står det att man ska tillsätta 1 kg salt. Kan det stå fel på förpackningen? Jag ska färga ca 500 g. Hur mycket salt kan behövas?
Jag såg en färg som heter Dylon (tror jag det var) på Stoff och stil. Har nån provat den? Resultat?
På den stod det i alla fall att man skulle ta vanligt hushållssalt, men att det fanns mer instruktioner i förpackningen sen.
Passar på att fråga i den här tråden!

Jag har köpt för ett tag sen två paket herdins textil colour, natural fiber. Läste inte så noga på paketet och nu har det gått ett tag och förpackningarna är öppnade.
När jag läser mer noggrant i beskrivningen så står det att den inte är lämplig för ylle, då rekommenderas en annan färgtyp. jag hade tänkt färga en ullpläd. Nu kan jag inte lämna tillbaks paketen.
Någon som testat att färga ull med den färgen?
Det är ju lite falsk marknadsföring och kalla den natural fiber och sen funkar den inte på ull.
Vad skulle hända om jag använder den iallafall?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?