Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av theos
Cärlek skrev:Coop brukar ha såna i mjukt gummi man drar på och som har broddar både under hälen oh framfoten. Har för mig de kostar 199, iaf när jag köpte. De funkar kanon och håller bra!
Å men det låter ju perfekt, ska kolla imorgon! Tack!
Användarens profilbild
Av theos
Labyrint skrev:Jag har de jag kallar traderadubbar:
http://www.tradera.com/broddar-halkskyd ... _169944344

Billiga, ibland finns det dessutom begagnade fast nyskick ännu billigare. Eftersom jag inte haft andra har jag inget att jämföra med, men jag är väldigt nöjd så länge jag går på snö/is, tycker de funkar toppen och har aldrig varit nära att halka. Sedan är de urläskiga att gå på annat underlag med, tex stentrappan jag måste gå ner för för att komma ut, men det gissar jag gäller alla dubbar.

Kvaliteten är säkert sådär, men mina är fortfarande fina efter halvregelbunden användning förra vintern och så nu senaste dagarna.
Så om man typ ska in på affären så får man ta av sig dem eller?

Får gå ut på broddjakt imorgon! Tycker det är läskigt att bära när det är såhär halt ute..Tänk om man ramlar! :o
Användarens profilbild
Av Labyrint
theos skrev:
Labyrint skrev:Jag har de jag kallar traderadubbar:
http://www.tradera.com/broddar-halkskyd ... _169944344

Billiga, ibland finns det dessutom begagnade fast nyskick ännu billigare. Eftersom jag inte haft andra har jag inget att jämföra med, men jag är väldigt nöjd så länge jag går på snö/is, tycker de funkar toppen och har aldrig varit nära att halka. Sedan är de urläskiga att gå på annat underlag med, tex stentrappan jag måste gå ner för för att komma ut, men det gissar jag gäller alla dubbar.

Kvaliteten är säkert sådär, men mina är fortfarande fina efter halvregelbunden användning förra vintern och så nu senaste dagarna.
Så om man typ ska in på affären så får man ta av sig dem eller?

Får gå ut på broddjakt imorgon! Tycker det är läskigt att bära när det är såhär halt ute..Tänk om man ramlar! :o
Det är nog en smaksak, det går ju att gå men det känns obehagligt. De är lätta att ta på och av, men det är klart att det är lite meck när man bär på ett barn samtidigt.
Användarens profilbild
Av theos
p_sarah skrev:Icebug-skor! :loving:

Idag sprang jag runt med pulka och oroade mig inte en sekund för att halka! Sen raka vägen ini trapphus och hiss utan att halka eller förstöra golv. Lagom varma också så det behövs inga extra strumpor eller nåt. Kostar en del men enormt prisvärda.
Kollade på dem :tumup: Funderar lite på dem här: http://www.icebug.se/Product.aspx?m=864
Men de kostade ju en del ja.. :shock: Hmm men vill ha! Det känns ju som att det kan vara värt det när man är ute såpass mycket ändå.

Hur ofta måste man köpa nya broddar typ? Antar att de slits ut efter ett tag?
Av p_sarah
theos skrev:
p_sarah skrev:Icebug-skor! :loving:

Idag sprang jag runt med pulka och oroade mig inte en sekund för att halka! Sen raka vägen ini trapphus och hiss utan att halka eller förstöra golv. Lagom varma också så det behövs inga extra strumpor eller nåt. Kostar en del men enormt prisvärda.
Kollade på dem :tumup: Funderar lite på dem här: http://www.icebug.se/Product.aspx?m=864
Men de kostade ju en del ja.. :shock: Hmm men vill ha! Det känns ju som att det kan vara värt det när man är ute såpass mycket ändå.

Hur ofta måste man köpa nya broddar typ? Antar att de slits ut efter ett tag?
Jag betalade nog inte mer än 1500 i butik, men det är ändå mycket :roll: KLurade länge innan ajg slog till. Men alla "vanliga" dubbar jag köpt har varit URjobbiga i jämförelse (bor i Sthlm och åker tunnelbana och buss ofta).

Jag planerar INTE att byta dubbar, det vet jag inte om man kan ens :hmm: Eftersom jag bara använder dem när det är is eller snö så bör de klara många säsonger. Är inne på andra nu bara och förra vintern var ju snöfri till stor del.

Från hemsidan:
Förstärkta dubbar

Dubbarna som används i Icebug produkter är av rostfritt stål, med en topp av volframkarbid. Volframkarbid är ungefär tre gånger styvare än stål och har avsevärt högre densitet än stål eller titan. Att använda volframkarbid för den del av dubben som är i kontakt med underlaget, innebär att den är i princip omöjlig att slita ut genom att gå eller springa på asfalt.
Användarens profilbild
Av Ketronya
Det står ju hur djupt i sulan de går, 7.9mm resp 10.7mm, antar att det är fram och bak. Det är ju inte så tjocka sulor som behövs! :)

Men det kan ju bli klurigt när man kommer in någonstans, butiker och så... Kanske viktigt att man kan ta av sig lätt?
Användarens profilbild
Av theos
Ketronya skrev:Det står ju hur djupt i sulan de går, 7.9mm resp 10.7mm, antar att det är fram och bak. Det är ju inte så tjocka sulor som behövs! :)

Men det kan ju bli klurigt när man kommer in någonstans, butiker och så... Kanske viktigt att man kan ta av sig lätt?
Ja, eller så funkar dem att gå med inomhus..vore ju lite jobbigt annars :hmm:
Känns ju isåfall som en bra grej!
Användarens profilbild
Av Ketronya
Aborre skrev:
Ketronya skrev:Det står ju hur djupt i sulan de går, 7.9mm resp 10.7mm, antar att det är fram och bak. Det är ju inte så tjocka sulor som behövs! :)

Jo men jag tänkte om man håller på att skruva hål i sulan, minskar inte livslängden på skorna då :hmm:
Jo, det har du nog rätt i... Det står att man bara skruvar ur tills nästa säsong, men rimligtvis borde ju skorna slitas mer med hål i sig.
Användarens profilbild
Av kronärtskocka
Löpare har många gånger ett par extra skor de har satt broddar i, så det ska funka med vanliga skor med viss tjocklek.

Jag har broddar man drar över sina vanliga skor, mina är från intersport för typ 200kr, apoteket och stadium har liknande modeller, de liknar traderamodellen ovan fast mina har fyra röda dubbar fram och två gröna under hälen. Extra dubbar medföljer så man kan byta ut. Jag håller med om att det är viktigt med dubb både fram och bak, annars är det svårt att ta stöd med hela foten. Sedan blir det grymt halt i vårt trapphus och lite läskigt när man går genom köpcentrum. Jag klarar dock inte av att dra av dem bara för att jag ska in på ica eller så, då får det klappra om mig som en gammal tant helt enkelt :tumup:. Mina sitter tajt om vandringsskorna jag har under vintern, så att vingla på ett ben med barnet på magen och samtidigt ta av broddarna, nej det går inte. det vore osäkert om något :Hahaa: .

Sedan har behovet varit skiftande. Hade dem på jämt för två vintrar sedan. Förra vintern var jag inne på att investera i ett par skor med dubbar typ icebug eller liknande, eftersom lillasyster var nyfödd och bars jämt då. Men, förra vintern var det bara någon enstaka dag med halka här, så då var det inga problem att sätta på broddar.
Användarens profilbild
Av Ketronya
theos skrev:

Ja, eller så funkar dem att gå med inomhus..vore ju lite jobbigt annars :hmm:
Känns ju isåfall som en bra grej!
Ja, om dom gör det så är det ju såklart jättebra, står inget om det, men man kanske kan mejla och fråga. :)
Av litensoetis
hm.. som många är inne på här, hur gör man när man kommer inomhus eller går på mark där det plötsligt inte är is/snö? vi bor ju i stan så på de flesta trottoarer är det ju skottat, saltat men samtidigt lite halvisigt, så på vissa ställen är man i stort behov av broddar medans faktiskt på de flesta så är det barmark. hur gör man då? :hmm: går väl inte att gå rundor på broddarna hela tiden, känns som att då har man ju inte speciellt bra grepp på barmarken liksom..

:hmm:
Användarens profilbild
Av kronärtskocka
litensoetis skrev:hm.. som många är inne på här, hur gör man när man kommer inomhus eller går på mark där det plötsligt inte är is/snö? vi bor ju i stan så på de flesta trottoarer är det ju skottat, saltat men samtidigt lite halvisigt, så på vissa ställen är man i stort behov av broddar medans faktiskt på de flesta så är det barmark. hur gör man då? :hmm: går väl inte att gå rundor på broddarna hela tiden, känns som att då har man ju inte speciellt bra grepp på barmarken liksom..

:hmm:
Jag har mina på hela tiden, på barmark ute klapprar det lite om en, men greppet på asfalt är ok. Man vänjer sig vid att bli någon millimeter längre och klappra. Känns tryggare än att gå utan och riskera att halka när väl isfläckarna kommer :tumup:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?