Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ketronya
Ja, alltså nu har jag försökt färga svart i tvättmaskinen två gånger och resultatet har blivit minst sagt en besvikelse. :?

Första gången körde jag ett par mörkgrå byxor i 100% bomull i svart, för att de skulle bli svarta helt enkelt. Det blev dom inte...

Igår färgade jag då en sjal, 100% bomull den med, vit- och blårandig och den blev typ grå- och mörkblårandig. :roll: Jag kan köpa att om den är randig, att den inte skulle bli jämnt svart, men det vita borde väl åtminstone blivit mörkgrått och det blå TYP svart?

Hur dåliga är färgerna egentligen, eller vad gör jag för fel? Måste man färga för hand i kastrull? Tänkte det först men det stod att man skulle ha ett kärl som inte används för matlagning och någon 10-liters gryta som inte används till mat finns då inte i det här hemmet...

Herdins färg var det jag använde!

Ni som kan, hur jag ska lyckas med färgningen?
Senast redigerad av Ketronya den ons okt 17, 2012 19:11, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av kronärtskocka
Tassar för viktig kunskap. ( Har själv bara erfarenheter av hur allt blev mörkt grönt när det skulle bli svart :siishah: och har aldrig vågat mig på det igen... )
Av Sofie
Använder du mjukmedel när du tvättar?
Har du vägt kläderna/sjalen och sett att färgmängden var avpassad till vikten?
Det är mkt bra att hälla i extra vatten under färgningen i moderna vattensnåla maskiner.

Tillsatt rätt mängd salt??
Användarens profilbild
Av Ketronya
Sofie skrev:Använder du mjukmedel när du tvättar?
Har du vägt kläderna/sjalen och sett att färgmängden var avpassad till vikten?
Det är mkt bra att hälla i extra vatten under färgningen i moderna vattensnåla maskiner.

Tillsatt rätt mängd salt??
Nix, använder aldrig mjukmedel.
Jepp, vägt och sedan tagit lite extra färg för säkerhets skull...
Jag vet faktiskt inte vad vår maskin är för en. Men särskilt modern är den nog inte, det är en toppmatad sak, kan det ha med problemet att göra?

Rätt mängd salt, men kanske fel sort nu när jag tänker efter... Det stod hushållsalt i beskrivningen så jag tog vårt vanliga bordssalt med jod... :?
Av Sofie
Jag har aldrig färgat svart utan bara ljusare färger, kan tänka mig att svart är lite knepigt.

Det som du färgat var inte nya otvättade grejer va?
Användarens profilbild
Av Ketronya
Fryle skrev:Många tvättmaskiner kommer inte upp i tillräcklig temperatur, hur varmt var programmet?
Ena gången körde jag 40 och andra gången 60...

Kanske bättre att köra det på spisen då, men varför kan man inte använda ett kärl som används till matlagning, man kan väl diska det ordentligt?
Användarens profilbild
Av Ketronya
Sofie skrev:Jag har aldrig färgat svart utan bara ljusare färger, kan tänka mig att svart är lite knepigt.

Det som du färgat var inte nya otvättade grejer va?
Nix inte nya grejer... Kanske är svart svårare än annat, men då borde det inte säljas som svart tycker jag!
Användarens profilbild
Av SCSI
Svart från ljust är svårt - man brukar få färga ett par ggr innan det verkligen är svart, tycker jag. Mörka färger eller urtvättat svart brukar gå bättre. Kastrull funkar uselt för kläder större än trosor, typ. Det blir lätt flammigt.
Användarens profilbild
Av camsch
Jag lyckas inte heller färga i maskin. Det blir bara urblekt och konstigt. Plus att jag alltid får färg kvar i maskinen som blir problem sen.

Jag använder en jättestor rostfri kastrull (som även används för mat, det är rostfritt vi talar om och jag diskar den noga sen!). DÅ kan jag testa och värma så länge som behövs och får ett mycket bättre resultat.
Användarens profilbild
Av Ketronya
SCSI skrev:Svart från ljust är svårt - man brukar få färga ett par ggr innan det verkligen är svart, tycker jag. Mörka färger eller urtvättat svart brukar gå bättre. Kastrull funkar uselt för kläder större än trosor, typ. Det blir lätt flammigt.
Men alltså ett par mörkgrå byxor borde ju gå att få svarta kan man tycka! :lol:
Användarens profilbild
Av Ketronya
camsch skrev:Jag lyckas inte heller färga i maskin. Det blir bara urblekt och konstigt. Plus att jag alltid får färg kvar i maskinen som blir problem sen.

Jag använder en jättestor rostfri kastrull (som även används för mat, det är rostfritt vi talar om och jag diskar den noga sen!). DÅ kan jag testa och värma så länge som behövs och får ett mycket bättre resultat.
Jag tror jag får göra så också! Vad använder du för färg? Räcker det med en 10-liters kastrull?
Användarens profilbild
Av Fryle
Ketronya skrev:
Fryle skrev:Många tvättmaskiner kommer inte upp i tillräcklig temperatur, hur varmt var programmet?
Ena gången körde jag 40 och andra gången 60...

Kanske bättre att köra det på spisen då, men varför kan man inte använda ett kärl som används till matlagning, man kan väl diska det ordentligt?
40 känns för lågt, 60 är bättre och gärna högre om plagget tål det. Och så massor av salt.
Användarens profilbild
Av camsch
Ketronya skrev:
camsch skrev:Jag lyckas inte heller färga i maskin. Det blir bara urblekt och konstigt. Plus att jag alltid får färg kvar i maskinen som blir problem sen.

Jag tror jag får göra så också! Vad använder du för färg? Räcker det med en 10-liters kastrull?
Prova så att det du vill färga går i ganska luftigt dvs med stor marginal, du måste kunna röra om i grytan också.
Får det plats är det OK :)
Jag har använt Herdins färg, och något på flaska, kommer inte ihåg vad den hette.
Men det har inte varit några problem att diska kastrullen sen (är som sagt rostfri också, skulle inte gjort samma sak med aluminium...)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?