Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
Smilla103 skrev:
melon skrev:
Smilla103 skrev:Hej! :D
Jag var vid Gräfsnäs slott i helgen, och de hade öppet ngn hantverksbod där.... så nu vill jag spinna och växtfärga mitt eget garn :)
Tanterna där, hade iochförsig inte spunnit själva, men de hade gjort såå fina sjalar av eget garn.
Jag har en 92 årig gubbe som åker förbi mitt, com har får lite längre bort...hörde att ett tag hade han grävt ner sin ull för att det inte fanns ngn som ville ha den. Tänkte jag skulle se om jag kan få av honom och se om jag kan fixa fram några kardor...
... :D Vad jag vill komma till är att jag kommer nog att smyga lite i tråden, och be om tips och råd från er :D
Spännande! Det är en mycket rolig hobby. Vet du vad gubben har för får?

Ett bra tips är annars Oskar i Hökerum som har 300 finullsfår. Jag var där i början av augusti och fick välja och vraka bland hans nyklippta ull. :loving: Nu är allt tvättat och jag ska snart börja karda.

Hej!
Gubben har gotlandsfår...

Men han i Hökerum...det är väl säkert hans får jag ser när jag kör ut från Komskälet till 40:ian...
Vill du pm:a mig hans nr. eller är det bara att åka dit? Då får du gärna pm:a vägbeskrivning ;)
Vad fick du betala?
Tack för tipset :)
Jag betalade 50:-/kg för otvättad finull, och då fick jag välja och vraka och bara ta det allra finaste. Det är nog bäst att ringa innan så han har ull hemma. Jag pmar nummer :D
Användarens profilbild
Av glis
:this: Skriva massa intressant om färgsvampar i spinntråden!!! Får man göra så? Jag höll ju på att missa. :notes: Nu har jag att göra.
Användarens profilbild
Av tweed
glis skrev::this: Skriva massa intressant om färgsvampar i spinntråden!!! Får man göra så? Jag höll ju på att missa. :notes: Nu har jag att göra.
Jag vill plocka svamp! :vågen:
Användarens profilbild
Av glis
kvarnkvik skrev:
glis skrev::this: Skriva massa intressant om färgsvampar i spinntråden!!! Får man göra så? Jag höll ju på att missa. :notes: Nu har jag att göra.
Jag vill plocka svamp! :vågen:
Kom hit vetja!
Användarens profilbild
Av Smilla103
melon skrev:
Smilla103 skrev:
melon skrev:
Jag var vid Gräfsnäs slott i helgen, och de hade öppet ngn hantverksbod där.... så nu vill jag spinna och växtfärga mitt eget garn :)
Tanterna där, hade iochförsig inte spunnit själva, men de hade gjort såå fina sjalar av eget garn.
Jag har en 92 årig gubbe som åker förbi mitt, com har får lite längre bort...hörde att ett tag hade han grävt ner sin ull för att det inte fanns ngn som ville ha den. Tänkte jag skulle se om jag kan få av honom och se om jag kan fixa fram några kardor...
... :D Vad jag vill komma till är att jag kommer nog att smyga lite i tråden, och be om tips och råd från er :D

Ett bra tips är annars Oskar i Hökerum som har 300 finullsfår. Jag var där i början av augusti och fick välja och vraka bland hans nyklippta ull. :loving: Nu är allt tvättat och jag ska snart börja karda.

Hej!

Men han i Hökerum...det är väl säkert hans får jag ser när jag kör ut från Komskälet till 40:ian...
Vill du pm:a mig hans nr. eller är det bara att åka dit? Då får du gärna pm:a vägbeskrivning ;)
Vad fick du betala?
Jag betalade 50:-/kg för otvättad finull, och då fick jag välja och vraka och bara ta det allra finaste. Det är nog bäst att ringa innan så han har ull hemma. Jag pmar nummer :D
Tack!
Vad ska jag titta efter?
Ren och fin ryggull eller?
Användarens profilbild
Av Smilla103
Vad är bäst att spinna med? Slända eller spinnrock?
:) Jag har en spinnrock, men det är ngnting som har lossnat på den, typ en liten spole eller vad man kan kala det...ska kolla om det går att laga...
Användarens profilbild
Av melon
Smilla103 skrev:
melon skrev:
Smilla103 skrev:
melon skrev:

Hej!

Vad fick du betala?
Tack!
Vad ska jag titta efter?
Ren och fin ryggull eller?
Ryggullen brukar vara lite mer sliten pga sol och vind. Leta efter otovade fibrer som faller isär lätt när du drar i ulltottorna.
Av Ponyo
Om jag nu vill tvinna ihop tunt entrådigt garn (malabrigo lace). Räcker det med slända(or) då?
Hur många? Och vilket märke?
Användarens profilbild
Av ellla
Ponyo skrev:Om jag nu vill tvinna ihop tunt entrådigt garn (malabrigo lace). Räcker det med slända(or) då?
Ja det räcker med slända då. Kanske en på 40-50 gram? då kan du ha på nästan dubbelt så mycket på dem.

Vilken? tjaa vad vill du ha?
Av Ponyo
ellla skrev:
Ponyo skrev:Om jag nu vill tvinna ihop tunt entrådigt garn (malabrigo lace). Räcker det med slända(or) då?
Ja det räcker med slända då. Kanske en på 40-50 gram? då kan du ha på nästan dubbelt så mycket på dem.

Jag läste på en sajt att om man ska hålla på med fin merinoull så bör man ha en lättare slända.
http://www.seaside.se/~sea3479c/Dokumen ... landor.htm
Men jag måste kanske ta i beaktning att jag vill göra dubbelt, och kanske tredubbelt.
Och det garnet är redan spunnet, och ganska så tåligt
Av Ponyo
ellla skrev:

Och jag har ingen aning om var man köper sländor. :hmm:
:Meganovis:
Användarens profilbild
Av ellla
Ponyo skrev:
ellla skrev:

Alså, egentligen skulle du ju kunna få låna min.... jag använder den väldigt sällan.

Annars kolla på tex etsy, sök på spindle.

Lyx http://journeywheel.com/spindles.html

I sverige: http://www.seaside.se/~sea3479c/Dokumen ... landor.htm
http://www.spangmurs.se/Spinna.htm
Den här på vinterverkstan var ju kul!
http://www.vinterverkstan.se/produkter/ ... craft.html

Men egentligen är det inte alls svårt att göra en själv! Jag skulle ju rekommendera en topptyngd, eftersom du tänkte tvinna och den går fortare än en bottentyngd.
Användarens profilbild
Av ellla
ellla skrev:
Ponyo skrev:
ellla skrev:

Alså, egentligen skulle du ju kunna få låna min.... jag använder den väldigt sällan.

Annars kolla på tex etsy, sök på spindle.

Lyx http://journeywheel.com/spindles.html

I sverige: http://www.seaside.se/~sea3479c/Dokumen ... landor.htm
http://www.spangmurs.se/Spinna.htm
Den här på vinterverkstan var ju kul!
http://www.vinterverkstan.se/produkter/ ... craft.html

Men egentligen är det inte alls svårt att göra en själv! Jag skulle ju rekommendera en topptyngd, eftersom du tänkte tvinna och den går fortare än en bottentyngd.
Ja, och så det där med tyngden. Man vill ha en så tung slända att den snurrar länge, men så lätt att inte tråden går av.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 46
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?