Aborre skrev:Rawa skrev:Aborre skrev:Jag vill sy allt! Eller.. jag vet inte vad jag vill sy. Därför jag skulle vilja ha en bok med gott och blandat. Med allt från mjukisdjur till barnkläder till vuxenkläder till dockkläder till väskor. Typ
Tyvärr brukar det inte vara så bra mönster i de där blandböckerna så vill du ha många olika typer av grejer är det bättre att köpa lösa mönster vilket finns att köpa i de flesta tygbutiker, på stoff&stil och på loppisar/myrorna (kolla bara så att HELA mönstret finns med och att det inte är klippt i mönsterarken om du köper begagnat!). Mönstertidningar tex Burda eller Ottobre är också bra starta-i-gång mönstersamlingar, både gamla och nya, och så kostar de ofta inte mer än 60-100kr för en tidning med ca 20 olika modeller
.
AAah, vad knepigt. Då måste man ju veta vilken ände man ska börja i ju. Jag vet ju inte vad jag vill. Hmm. Kanske får gå in i en tygbutik och kika lite. På internet vill jag bara ha allt
Begagnat kanske också är en ide, inte ens tänkt på, och tack för tipset att kika hela mönster.
Hur ser Burda och Ottobre ut? Är det rena mönstertidningar eller är det text i också? Vad hade ni för basmönster när ni var nybörjare?
Jag sydde först väskor, pennskrin och andra fyrkantiga saker

. Sen började jag i en sygrupp med en superduktig mönsterkonstruktör/konfektionssömmerska med 30 års erfarenhet i modebranchen så det var verkligen rätt in och sy "proffsigt" från start!!

Efter det gick jag 150 timmar mönsterkonstruktion och ca 1000 timmar sömnad på hantverks- och yrkesinriktad linje på gymnasiet så jag har egentligen aldrig prövat mig fram på egen hand utan en stabil kunskapsgrund att stå på

.
Burda, Ottobre och Allt om sömnad är tidningar med mönster och sömnadsbeskrivning för varje plagg, det finns även plaggskisser och färgfotografier i högupplöst "modetidiningstryck"

.
Bruda har bara damplagg och finns i två varianter, en Burda Easy där plaggen inte har några svårsydda detaljer och vanliga Burda som innehåller ca 20 plagg i varierande svårighetsgrad (finns alltid angiven!).
Ottobre kommer ut 2ggr/år med damplagg och 6ggr/år (?) med barnplagg, det mesta är lätt att sy

.
Allt och sömnad hade jag glömt bort, jag har bara köpt/läst två nummer av den och det är en bra mönstertidning med lite mer blandade sömnadsprojekt och tydliga steg för steg instruktioner men den är inte riktigt min "stil"/estetik och så innehåller den för mycket inredningssömnad vilket jag inte brukar ägna mig åt.
Att gå en kvällskurs eller studiecirkel är ett jättebra sätt att komma igång om du har tid/möjlighet

.
Knasmamma, textilnörd och väsenslik novis.

med

5 år &

4 år