Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tesoj
Jag har använt Åsa Lennartssons Sy barnkläder av mjuka tyger mycket, där finns basmönster. Har även Meedom och Meedoms Börnetöj 4-7 år (finns en 0-3 år också), samt några tidningar Ottobre design.
Av Jinxan
Hjälp mig hitta några billiga 50-60'tals mönster (klänningar)
och svart-vitt prickigt tyg.

Mamma har beställt en av mig :loving:

Och så vill jag ha en själv med (men med rosavit-prickigt tyg)

EDIT: Rockabilly.
Ska passa i en Cadillac Fleetwood ;)
Senast redigerad av Jinxan den mån jul 23, 2012 22:39, redigerad totalt 1 gånger.
Aborre skrev:Jag har precis upptäckt att jag gillar att sy! Har inte gjort det sen syslöjden och då var det roligt, sen föll syning i glömmo även om jag alltid velat ha en symaskin. Blev väl lite inspirerad härifrån också.

Nu vill jag sy saker! Men var hittar jag mönster? Gärna en bra gottoblandat bok om det finns :hmm:
Vad är det du vill sy?
Vuxenkläder, barnkläder, gardiner, tygkassar...?
Användarens profilbild
Av Rawa
Aborre skrev:Jag vill sy allt! Eller.. jag vet inte vad jag vill sy. Därför jag skulle vilja ha en bok med gott och blandat. Med allt från mjukisdjur till barnkläder till vuxenkläder till dockkläder till väskor. Typ
Tyvärr brukar det inte vara så bra mönster i de där blandböckerna så vill du ha många olika typer av grejer är det bättre att köpa lösa mönster vilket finns att köpa i de flesta tygbutiker, på stoff&stil och på loppisar/myrorna (kolla bara så att HELA mönstret finns med och att det inte är klippt i mönsterarken om du köper begagnat!). Mönstertidningar tex Burda eller Ottobre är också bra starta-i-gång mönstersamlingar, både gamla och nya, och så kostar de ofta inte mer än 60-100kr för en tidning med ca 20 olika modeller :D :tumup: .
Av Wilda77
Jag har äntligen bestämt mig för att köpa en ny symaskin. :vågen:

En "allround" (som kan sy både gardiner, tygkassar, trikåtröjor och velourbyxor, så ingen OL)
i hyfsat bra kvalité (den ska få kosta, men inga "fantasipriser") - men för att få lite "marknadskoll" så undrar jag om ni som skriver/läser och syr kan skriva vilken maskin ni har - har ni sedan lust att berätta hur nöjda ni är etc så blir jag extra glad :D

Jag längtar ju så efter att få komma in hit och visa upp mitt skapande :loving:
Användarens profilbild
Av CAKirre
Aborre skrev:
Rawa skrev:
Aborre skrev:Jag vill sy allt! Eller.. jag vet inte vad jag vill sy. Därför jag skulle vilja ha en bok med gott och blandat. Med allt från mjukisdjur till barnkläder till vuxenkläder till dockkläder till väskor. Typ
Tyvärr brukar det inte vara så bra mönster i de där blandböckerna så vill du ha många olika typer av grejer är det bättre att köpa lösa mönster vilket finns att köpa i de flesta tygbutiker, på stoff&stil och på loppisar/myrorna (kolla bara så att HELA mönstret finns med och att det inte är klippt i mönsterarken om du köper begagnat!). Mönstertidningar tex Burda eller Ottobre är också bra starta-i-gång mönstersamlingar, både gamla och nya, och så kostar de ofta inte mer än 60-100kr för en tidning med ca 20 olika modeller :D :tumup: .
AAah, vad knepigt. Då måste man ju veta vilken ände man ska börja i ju. Jag vet ju inte vad jag vill. Hmm. Kanske får gå in i en tygbutik och kika lite. På internet vill jag bara ha allt :roll: Begagnat kanske också är en ide, inte ens tänkt på, och tack för tipset att kika hela mönster. :tumup:

Hur ser Burda och Ottobre ut? Är det rena mönstertidningar eller är det text i också? Vad hade ni för basmönster när ni var nybörjare?
Jag fick en prenumeration på Alltomhandarbete och så var jag igång på allvar. ;) Nu har den tidningen delat upp sig i en sticktidning och en sömnadstidning, vilket jag kan tycka är lite synd då jag pysslar med båda sakerna. Sömnadstidningen tror jag kan vara en bra start. Den kommer ut en gång i månaden och i den är det blandat baby/barn- och vuxenkläder. Sedan har de även börjat med en inredning och leksaker. Nu under sommaren har de haft mönster på bland annat leksaksglassar, indiantält, kuddar, förkläden m.m.
Både på Alltomhandarbetes- och Burdas hemsida ska man kunna tjuvkika på den tidning som finns i butiken just nu, så det är ett tips om du inte vill "köpa grisen i säcken" ;)
Burda har tre olika tidningar om jag inte minns fel (brukar bara köpa en av dem) En easy, en plussize och en vanlig. Den vanliga brukar jag köpa. Gillar den, men en del av mönstren är lite invecklade så det beror vad du känner för.

Alla mönstertidningarna har lite text kring varje plagg, sedan brukar beskrivningarna vara rätt så bra, om än någon gång krångligt skrivna. I en del av tidningarna kan det vara någon gästartikel, eller någon tipssida av något slag.
Användarens profilbild
Av Rawa
Aborre skrev:
Rawa skrev:
AAah, vad knepigt. Då måste man ju veta vilken ände man ska börja i ju. Jag vet ju inte vad jag vill. Hmm. Kanske får gå in i en tygbutik och kika lite. På internet vill jag bara ha allt :roll: Begagnat kanske också är en ide, inte ens tänkt på, och tack för tipset att kika hela mönster. :tumup:

Hur ser Burda och Ottobre ut? Är det rena mönstertidningar eller är det text i också? Vad hade ni för basmönster när ni var nybörjare?
Jag sydde först väskor, pennskrin och andra fyrkantiga saker :wink: . Sen började jag i en sygrupp med en superduktig mönsterkonstruktör/konfektionssömmerska med 30 års erfarenhet i modebranchen så det var verkligen rätt in och sy "proffsigt" från start!! :app: Efter det gick jag 150 timmar mönsterkonstruktion och ca 1000 timmar sömnad på hantverks- och yrkesinriktad linje på gymnasiet så jag har egentligen aldrig prövat mig fram på egen hand utan en stabil kunskapsgrund att stå på :wink: .

Burda, Ottobre och Allt om sömnad är tidningar med mönster och sömnadsbeskrivning för varje plagg, det finns även plaggskisser och färgfotografier i högupplöst "modetidiningstryck" :tumup: .
Bruda har bara damplagg och finns i två varianter, en Burda Easy där plaggen inte har några svårsydda detaljer och vanliga Burda som innehåller ca 20 plagg i varierande svårighetsgrad (finns alltid angiven!).
Ottobre kommer ut 2ggr/år med damplagg och 6ggr/år (?) med barnplagg, det mesta är lätt att sy :tumup: .
Allt och sömnad hade jag glömt bort, jag har bara köpt/läst två nummer av den och det är en bra mönstertidning med lite mer blandade sömnadsprojekt och tydliga steg för steg instruktioner men den är inte riktigt min "stil"/estetik och så innehåller den för mycket inredningssömnad vilket jag inte brukar ägna mig åt.

Att gå en kvällskurs eller studiecirkel är ett jättebra sätt att komma igång om du har tid/möjlighet :tumup: .
Av mly
Allt om sömnad kan nog vara bra som prova på iaf, mycket blandat som någon skrev innan, barn, dam, hem osv.. Men är du liten och vill sy till dig själv så rekomenderar jag den inte. Jag är en 34:a och blir allti lika besviken när jag köper tidningen eftersom mönsterna ofta börjar på 38. Är du stor är det ungefär samma problem, brukar finnas några enstaka big size mönster med och de brukar vara de finaste modellerna (min smak) men det är inte många. Ottobre däremot är alla modeller från 34-52 har jag för mig...
Användarens profilbild
Av Rawa
Jinxan skrev:Hjälp mig hitta några billiga 50-60'tals mönster (klänningar)
och svart-vitt prickigt tyg.

Mamma har beställt en av mig :loving:

Och så vill jag ha en själv med (men med rosavit-prickigt tyg)

EDIT: Rockabilly.
Ska passa i en Cadillac Fleetwood ;)
Kolla på www.simplicity.com , där finns både simplicity, burda och new look. Sen kan du googla på mönsternumret + pris eller liknande och klicka för endast svenska sidor :tumup: . Eller be lokala tygbutiken beställa hem mönstret om de är åf.

Några förslag från New Look vintage:
http://www.simplicity.com/p-2366-misses-dresses.aspx
http://www.simplicity.com/p-2419-misses-dresses.aspx
http://www.simplicity.com/p-5140-misses-dresses.aspx
Användarens profilbild
Av CAKirre
Jag tror att man kan tjuvkika på Ottobres tidningar på deras hemsida, precis som man kan göra med de andra. Jag har ju inga större problem med storlekarna i sömnadstidningarna, förutom att jag är för storbystad för dem. :roll:
Kolla gärna in tidningarna på deras hemsidor, då kan du ju se om det är någonting i dem som du fastnar för.
Sömnadsmagasinet
Burda Style
Ottobre

Om jag fattat det hela rätt så är nog Ottobre en av de få tidningarna där det är enkelt att beställa gamla nummer.
Användarens profilbild
Av Fryle
Wilda77 skrev:lite lessen :(
ingen som vill skriva vilken symaskin ni använder....
Janome 4030, nöjd hittills. :tumup:
Av mly
Wilda77 skrev:lite lessen :(
ingen som vill skriva vilken symaskin ni använder....
Inte vara ledsen.
Jag har en Pfaff Hobby 1132, köpt 2006 eller 2007 tror jag. Har de senaste åren sytt massvis på den. Det är absolut ingen avanccerad maskin men duger till det mesta. Nu har jag ju sytt en hel del kläder det senaste och jag saknar nån dekorationssöm, men det är ju absolut inget nödvändigt mer en kul grej.
Bild
Min maskin ser ut såhär, den är servad en gång på dessa åren för att jag bröt av backknappen :roll:
Jag funderar på en ny maskin med lite mer finesser, typ dekorsömmar men som sagt det är ju egentligen inget viktigt. Den är inte heller överdrivet dyr, tror besöket i symaskinsaffären gick på knappt 4000 och då köpte jag till en massa extra undertråds spolar, det tycker jag att man ska ha många...
Användarens profilbild
Av tesoj
Jag har en pfaff ambition 1.0. Den har en massa dekorsömmar och kan även sy bokstäver. Är jättenöjd med den. Min mamma har också en pfaff, den är från -86 och hon är mycket nöjd med den. Gillar övermataren mycket.
  • 1
  • 143
  • 144
  • 145
  • 146
  • 147
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?