Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av lullbubb
Nu är mitt bebis/sjukskrivnings-tidfördriv nästan klart och jag sitter här med 42 mormorsrutor som ska fås ihop på något vis... Tycker att det finns rätt fina beskrivningar på nätet men fattar ändå inte :hide:

Tror jag kommer kunna få handfast hjälp, men är lite otålig och undrar om någon har ett lätt sätt att förklara på? Jag har tittat på förklaringar typ
http://garnjuntan.blogspot.se/2011/03/l ... -dina.html

Och hur fäster man trådar? När jag virkat har jag virkat in tåten under nästa varvs stolpar, men första och sista tråden är ju "lös".

Bild
Användarens profilbild
Av Zai
Jag syr ihop mina rutor. Tycker att det är enklast, snabbast och snyggast.
Användarens profilbild
Av tweed
Fryle skrev:
ellla skrev:Jag har snöat in helt på att virka krokodil stygn. Det är så fint!!!
Inspirationsbild :Bild

Det hela började med att ajg köpte ett par muddar... nu är jag fast! Och jag som inte ens gillar att virka?!?
Fantastiskt fina! Nu har jag googlat på krokodilstygn, men hittar bara engelska beskrivningar. Har du en på svenska? :D
Åh, jag vill ha krokodilmuddar :love:
Användarens profilbild
Av Fryle
Zai skrev:Jag syr ihop mina rutor. Tycker att det är enklast, snabbast och snyggast.
Och jag virkar ihop mina, tycker det är enklast, snabbast och snyggast. :wink: Och mest elastiskt. Jag virkar alltså med en maska från vardera rutan, fasta maskor hela tiden.
Användarens profilbild
Av puppan
Fryle skrev:
Zai skrev:Jag syr ihop mina rutor. Tycker att det är enklast, snabbast och snyggast.
Och jag virkar ihop mina, tycker det är enklast, snabbast och snyggast. :wink: Och mest elastiskt. Jag virkar alltså med en maska från vardera rutan, fasta maskor hela tiden.
Smygmaskor eller vanliga fasta?

Lullbubb, vilka fina rutor :love:
Det kommer att bli en underbar filt
Av Miltonia
Kvastskaftsvirkning - någon som har idéer på vad man kan göra för något av det?

Jag har gjort en provlapp än så länge - jättekul, enkelt och snabbt! Nu vill jag göra något riktigt projekt, men kan inte bestämma vad.
Användarens profilbild
Av Juliusdotter
Tk81 har ju gjort så fina supermario filtar, så jag plankade henne. Min filt skiljer sig lite (förutom annat garn), jag la till en kant runt hela alltet. Hiskeligt jobb, många rutor var det, aningens tråkigt när det bara var blå rutor kvar att göra. Men mycket nöjd med resultatet.
Bild
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Juliusdotter skrev:Tk81 har ju gjort så fina supermario filtar, så jag plankade henne. Min filt skiljer sig lite (förutom annat garn), jag la till en kant runt hela alltet. Hiskeligt jobb, många rutor var det, aningens tråkigt när det bara var blå rutor kvar att göra. Men mycket nöjd med resultatet.
Bild
Supersnyggt :)
Av Enid
Vilken cool filt!! :tumsup:

Jag har gett mig på att virka med stolpar, både mormorsrutor och en kofta ligger bland de påbörjade projekten :D . Och så har jag just lärt mig kroka vilket är en jätterolig teknik som blir så fiiiiiin :loving: :app: .
Användarens profilbild
Av Faegis
Aborre skrev:Blockar ni mormorsrutor och sånt en och en innan ni sätter ihop dem om ni inte virkar ihop dem på stört? :hmm: :siishah:
Jag är väldigt lat, så jag blockar aldrig något. Jag vet att jag borde, men intalar mig att det inte gör särskilt stor skillnad.

Jag måste bara visa en solhatt som jag gjort till min son nu:

Bild
Användarens profilbild
Av Faegis
lullbubb skrev:Nu är mitt bebis/sjukskrivnings-tidfördriv nästan klart och jag sitter här med 42 mormorsrutor som ska fås ihop på något vis... Tycker att det finns rätt fina beskrivningar på nätet men fattar ändå inte :hide:

Tror jag kommer kunna få handfast hjälp, men är lite otålig och undrar om någon har ett lätt sätt att förklara på? Jag har tittat på förklaringar typ
http://garnjuntan.blogspot.se/2011/03/l ... -dina.html

Och hur fäster man trådar? När jag virkat har jag virkat in tåten under nästa varvs stolpar, men första och sista tråden är ju "lös".

Bild
Jag virkar ihop dem!. Jag experimenterade med olika sätt att foga samman rutorna som skulle vara smidigt och inte kräva för mycket garn. Till sist kom jag fram till en egen metod som ger en sicksack-effekt, är töjbar och extremt garnsnål. Jag gör tre fastmaskor i luftmaskbågen på ena rutan, en luftmaska, tre fastmaskor i stolparna på andra rutan. Så fortsätter jag, på ena sidan gör jag hela tiden fastmaskor i luftmaskbågarna och på andra sidan i stolparna. Det ser ut så här:
Bild

Sedan gör jag ett varv med fastmaskor runt hela filten, så den ser sammanhållen och jämn ut.

För att fästa trådarna trär jag upp dem på en nål och syr fast dem. Jag syr under två maskor, går bak och syr under den senaste maskan igen, under två maskor framåt igen, osv. Det fortsätter ajg med i ungefär 4-5 cm, så brukar det kännas som om det är bra fäst.
Av Miltonia
Faegis skrev:
Aborre skrev:Blockar ni mormorsrutor och sånt en och en innan ni sätter ihop dem om ni inte virkar ihop dem på stört? :hmm: :siishah:
Jag är väldigt lat, så jag blockar aldrig något. Jag vet att jag borde, men intalar mig att det inte gör särskilt stor skillnad.

Jag måste bara visa en solhatt som jag gjort till min son nu:

Bild
Å, vad fin! :)
Användarens profilbild
Av ellla
Juliusdotter skrev:
ellla skrev:Jag har snöat in helt på att virka krokodil stygn. Det är så fint!!!
Inspirationsbild :Bild

Det hela började med att ajg köpte ett par muddar... nu är jag fast! Och jag som inte ens gillar att virka?!?
Vad är krokodil stygn :hmm:
De där "bladen" eller "fjällen".
:)
  • 1
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 117
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?