lullbubb skrev:Nu är mitt bebis/sjukskrivnings-tidfördriv nästan klart och jag sitter här med 42 mormorsrutor som ska fås ihop på något vis... Tycker att det finns rätt fina beskrivningar på nätet men fattar ändå inte 
Tror jag kommer kunna få handfast hjälp, men är lite otålig och undrar om någon har ett lätt sätt att förklara på? Jag har tittat på förklaringar typ
http://garnjuntan.blogspot.se/2011/03/l ... -dina.html
Och hur fäster man trådar? När jag virkat har jag virkat in tåten under nästa varvs stolpar, men första och sista tråden är ju "lös".

Jag virkar ihop dem!. Jag experimenterade med olika sätt att foga samman rutorna som skulle vara smidigt och inte kräva för mycket garn. Till sist kom jag fram till en egen metod som ger en sicksack-effekt, är töjbar och extremt garnsnål. Jag gör tre fastmaskor i luftmaskbågen på ena rutan, en luftmaska, tre fastmaskor i stolparna på andra rutan. Så fortsätter jag, på ena sidan gör jag hela tiden fastmaskor i luftmaskbågarna och på andra sidan i stolparna. Det ser ut så här:
Sedan gör jag ett varv med fastmaskor runt hela filten, så den ser sammanhållen och jämn ut.
För att fästa trådarna trär jag upp dem på en nål och syr fast dem. Jag syr under två maskor, går bak och syr under den senaste maskan igen, under två maskor framåt igen, osv. Det fortsätter ajg med i ungefär 4-5 cm, så brukar det kännas som om det är bra fäst.
Eyvind, som är född 111222 (japp, awesome födelsedatum!) bärs i en stadigt växande samling bärdon.
Http://arbetsbien.blogspot.com