Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av smurfis
AbbesMamma skrev:Oh can we take a picture?! Sagt idag av några andra turister i Grekland på samma båt som oss när jag ammade Albin i selen :lol:
Vad gör DU inloggad här när du har semester kvinna?! :this: :nono: :fnissa:
smurfis skrev:
AbbesMamma skrev:Oh can we take a picture?! Sagt idag av några andra turister i Grekland på samma båt som oss när jag ammade Albin i selen :lol:
Haha lite måste man väl hålla sig ajour när man är på rummet :lol: å har gratis wifi :wink:
Användarens profilbild
Av smurfis
AbbesMamma skrev:
smurfis skrev:
Haha lite måste man väl hålla sig ajour när man är på rummet :lol: å har gratis wifi :wink:
Härligt! :app:
Användarens profilbild
Av lisabetr
Idag hände nåt trevligt :) Här i Stockholm får man åka gratis på bussen om man har barnvagn. Maken, lilla J och jag skulle åka, hon satt på magen i selen när jag visade fram min remsa. Hon som körde bussen log stort och sa "men inte ska du betala bara för att du inte har vagn... det är ju mycket bättre sådär!" :app:
Användarens profilbild
Av mandisg
Jag var ute med hunden härom dagen när en jag mötte en kvinna med två Golden retrievers. "Det var en liten en!" utbrast hon. Jag var precis på väg att svara "Nja, han är rätt stor för sin ras" innan jag kom på att hon troligen menade Alvin på min rygg...

Jag har inte ens en liten hund...
Användarens profilbild
Av Faegis
Idag började en gammal tant på spårvagnen prata med mig när hon såg att jag bar E i sele. Hon berättade att hon kommit till Sverige från Italien 1949 och fått barn på 50-talet. Då hade hon burit dem som man gjorde i Italien, hon beskrev det som en halsduk som man knyter över ena axeln, så ligger barnet som i en vagga och kan amma medan man går. Här i Sverige hade alla tyckt att hon var galen som gjorde så, och varnat henne för att barnen skulle bli kobenta och hjulbenta och krokiga och fula, men det hade gått bra ändå, barnen hade blivit helt normala och nu hade hon tonåriga barnbarnsbarn. Hon tyckte att bärandet var det mest naturliga, att barnen kan ligga nära mamman och höra hennes hjärta.

Sedan berättade hon om en gång när hon suttit och ammat sin dotter, som var ett och ett halvt år, på Vasagatan. Då hade polisen kommit och tagit henne för förargelseväckande beteende, trots att hon haft dottern helt under tröjan så inget av bröstet syntes. Hon hade fått betala 300 kr i böter, och det var ganska mycket på den tiden. Hon sade att nästan inga svenska kvinnor ammade då, eftersom de var rädda för att få hängbröst.

Hon pratade också om hur fint det var att pappor hade börjat gå med barnvagn och till och med bära sina barn, för det gjorde ingen någonsin förr, och sedan pratade vi lite om könsroller och hur bra hon tyckte att det var med det nya ordet hen, eftersom man kunde använda det när man inte visste vilket kön ett barn hade (som med min pojke, som hon trodde var en flicka).

En helt fantastisk, och underbart klok tant alltså! Och nog känns det som om utvecklingen faktiskt har gått framåt med stormsteg på det här området de sista sextio åren. :tumup:
Användarens profilbild
Av theos
lisabetr skrev:Idag hände nåt trevligt :) Här i Stockholm får man åka gratis på bussen om man har barnvagn. Maken, lilla J och jag skulle åka, hon satt på magen i selen när jag visade fram min remsa. Hon som körde bussen log stort och sa "men inte ska du betala bara för att du inte har vagn... det är ju mycket bättre sådär!" :app:
:vågen:
Av p_sarah
lisabetr skrev:Idag hände nåt trevligt :) Här i Stockholm får man åka gratis på bussen om man har barnvagn. Maken, lilla J och jag skulle åka, hon satt på magen i selen när jag visade fram min remsa. Hon som körde bussen log stort och sa "men inte ska du betala bara för att du inte har vagn... det är ju mycket bättre sådär!" :app:
Vad härligt! :vågen: Har ofta tänkt på det där att det är lite orättvist när jag står där och betalar och vagnföräldrarna går på gratis därbak.

Men å andra sidan är det du som resenär som är ansvarig att du har giltlig biljett om det kommer kontrollanter :?
AbbesMamma skrev:Åh så där skulle jag vilja sitta, inklämd mellan två bröst åhhh! Hehe :lol: personen var full skall tilläggas..

:Hahaa:
Användarens profilbild
Av mandisg
Knyttetsmamma skrev:Bussregeln är ju för att man inte ska behöva lämna barnet utan uppsikt medan man går fram och betalar, så jag tycker inte att det är konstigt att betala när jag har Knyttet i sjal... Och som p_sarah skriver är det du som resenär som ansvarar för att ha giltig biljett...om det blir kontroll blir det böter även om chauffören inte ville stämpla. :?
Inte konstigt men irriterande? Här i Göteborg kan man betala vid varje dörr så det är bara att betala, vagn eller inte.

Appropå ämnet så fick jag uppskattande kommentarer av vår BVC-sköterska som jag sprang på i en trädgårdsbutik igår. Alvin sov sött på ryggen :tumup:
Användarens profilbild
Av theos
"Vad smart! På min tid fanns det bara vagnar att ha bebisen i.." (Sagt av tant 65-70 år)

"Jaså det var en bebis där :shock: ! Funderade just att 'hon ska nog föda snart'".

"Ska jag hjälpa dig att knyta något?"

"Det måste ju vara jättetugnt, förstår inte att du orkar!"

Det där ser krångligt ut!"

"Jaha! Du ska sätta bebisen där i? Trodde du frös och skulle vira nån filt runt dig"
Användarens profilbild
Av theos
Kom på en till:

Jag stod och knöt sjalen med T i och en kvinna med sitt barn tittar på.
"Gud vad krångligt och jobbigt det där ser ut att va! Du vet att det finns babybjörn va? Det hade jag till min son men man orkar bara bära tills dem är ett halvår ungefär, sen är det alldeles för tungt!"
Jag förklarade skillnaden mellan en vävd sjal och en bb men hon köpte det inte för att hon minsann hade nån ryggplatta till sin sele...
:shock:
Användarens profilbild
Av Emma_oh
mandisg skrev:
Knyttetsmamma skrev:Bussregeln är ju för att man inte ska behöva lämna barnet utan uppsikt medan man går fram och betalar, så jag tycker inte att det är konstigt att betala när jag har Knyttet i sjal... Och som p_sarah skriver är det du som resenär som ansvarar för att ha giltig biljett...om det blir kontroll blir det böter även om chauffören inte ville stämpla. :?
Inte konstigt men irriterande? Här i Göteborg kan man betala vid varje dörr så det är bara att betala, vagn eller inte.
Jag tycker inte längre att det är irriterande att behöva betala när man bär. Jag tänker istället att det är omtänksamt av dem att låta de med vagn åka gratis så att de slipper lämna barnet ensamt alt krångla med sig barnet! Det är ju inget de måste göra utan något de gör för att vara justa.
Det är ju därför man får betala på tunnelbanan för där kan man betala utan att lämna barnet.

Ibland när mitt busskort har gått ut har jag dock frågat om jag fått åka med till centrum (närmsta stället att köpa busskort) och antytt att om jag inte får åka med går jag hem och hämtar vagnen :rodna:
Av honungsmarmelad
Faegis skrev:En helt fantastisk, och underbart klok tant alltså! Och nog känns det som om utvecklingen faktiskt har gått framåt med stormsteg på det här området de sista sextio åren. :tumup:
Underbart! Men usch vad beklämmande att tänka på hur det var förr :/
Användarens profilbild
Av glis
theos skrev:Kom på en till:

Jag stod och knöt sjalen med T i och en kvinna med sitt barn tittar på.
"Gud vad krångligt och jobbigt det där ser ut att va! Du vet att det finns babybjörn va? Det hade jag till min son men man orkar bara bära tills dem är ett halvår ungefär, sen är det alldeles för tungt!"
Jag förklarade skillnaden mellan en vävd sjal och en bb men hon köpte det inte för att hon minsann hade nån ryggplatta till sin sele...
:shock:
Ungefär så sa en av de lokala mammorna när kisen och hennes dotter var spädisar så jag lad ingen kraft på att prata om sjalarnas förträfflighet för henne, hon hade ju redan sin åsikt klar liksom. Men efter några månader, kanske närmare ett halvår, ringde hon och sa "jag måste ha en sjal nu! Jag blir tokig på BB:n!
"
Sedan köpte hon först trikåsjal som hon knöt både på magen och på ryggen :shock: , det hade jag aldrig vågat! Och så fortsatte hon med vävda sjalar och blev mycket bättre på ryggknyt än jag någonsin blivit. Hon köpte en Manduca långt senare, för att bära sin treåring i! SÅ de kan ändra sig, även om de är bergfast i sin övertygelse :wink:
(Ja, hon hängde här ett tag också, men det var länge sedan. Men hon missionerar värre än jag, nu är hennes Manduca i Luleåtrakten och tjänstgör hos någon kompis)
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 37

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?