Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

husmodern skrev:Och sen vet du ju faktiskt inte vad du får för bäbis heller. Vissa bäbisar vill åka sjal från första dagen och andra tycker att det är för instängt och blir arga och då passar en sele bättre.

F.ö, hittar du en sele/sjal begagnat så kan du oftast sälja av den för samma pris och då förlorar du ju inga pengar om det blir fel.
Precis. C var en sjalbebis och F en vagnbebis.

Ska du köpa något och pris är hyfsat viktigt skulle nog jag försöka få tag på en beg sjal och ev sele. Kan du inte prova selen i förväg alls kan du kanske hitta en säljare som låter köpet gå tillbaka (mot att du står för portot) om den inte passar? Om du nu inte har möjlighet att gå på sjalträff?
Jag har hittat en manduca för väldigt bra pris men skulle gärna vilja ha lite åsikter om mina funderingar kring om beco gemini är bättre eftersom den verkar vara stadigare, som jag funderade på i mitt förrra långa inlägg. Å andra sidan är jag nog en av de få som faktiskt tycker att manducan är snyggare. Är det någon skillnad i versioner på ny och beg manduca som jag borde tänka på?

Har tänkt på det med att hitta sele som funkar bättre i början men är manducan ett bra val då eller finns det bättre?
Cilia skrev:Jag älskade trikåsjalen, men kom aldrig riktigt överens med min vävda Hoppe som ajg ändå älskar. Jag har också sytt lite olika sjalar, men med samma resultat. långsjal passar inte mig. Däremot så passar Patapum baby mig.

Maken ville aldrig bära i sjal. Han belv för varm och fick aldrig det där mysiga i sjalen pga värmen. Men han har burit destå mer i sele.

Vad vill jag säga med detta? Jo, att du aldrig kan plandera ditt bärande. Jag skulle satsa på en trikåsjal och se hur länge ni kan använda den. Jag är själv en sån som vill ha koll på allt i förväg, men just sjalandet var en grej som liksom kom av sig under livets gång.
Jag håller med. Jag gillade trikåsjalen, men aldrig den vävda. Den skar in intyget och mage och gav inte den avlastning jag behövde. Sele var ok, men inte fantastisk. Min grej var hybrider. En blandning mellan sjal och MT.
Cillan skrev:Jag har hittat en manduca för väldigt bra pris men skulle gärna vilja ha lite åsikter om mina funderingar kring om beco gemini är bättre eftersom den verkar vara stadigare, som jag funderade på i mitt förrra långa inlägg. Å andra sidan är jag nog en av de få som faktiskt tycker att manducan är snyggare. Är det någon skillnad i versioner på ny och beg manduca som jag borde tänka på?

Har tänkt på det med att hitta sele som funkar bättre i början men är manducan ett bra val då eller finns det bättre?
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med Manducan. Däremot kan jag säga att de flesta selar nog går att använda ifrån början öven om de verkar stora för liten bebis. Man kan använda filtar eller liknande för att göra egen babyinsats a la ergo om man vill.

Sen är det ju så att becon kan vara den perfekta selen för dig och manducan den perfekta för din make. Eller så är bärkomforten för dig helt urusel med båda dessa. Har du inte provat selen med barn i (och i värsta fall precis rätt barn) så kan du inte vara 100 på att den komemr att passa dig och ditt barn. Jag har tex en baby patapum som jag älskar och en toddler som ajg hatar. Babyn är använd så himla mycket och toddlern har jag provat typ 5 gånger, men den går bara inte på mig. Jag får inte till den hur jag än ställer in den. Den gör ont.

Lite OT, men hur mycket är du villig at lägga på selen? Jag har en sele, en Pikkolo, som är lite som en hybrid. Till en början sätter man på den som en mei tai, och den har inget stabilt midjebälte. Den går att dra ihop i grenen och passar bebisar jättebra (går att använda från start). När barnet växer och blir större finns ett midjebälte man kan köpa till och då får man en högre sele. Jag vet inte vad de säljs för i SV, men skulle vilja ha 700 plus frakt för en sprillans ny en i låda. JAg vet inte om det är mer än du tänkt dig eller om du inte alls är intresserad. För att kunna användas en längre tid måste du skaffa midjebältet eller sy ett själv.
Mam eco är ju en sjal som ofta ligger under kategorin trikåsjal men är lite stadigare. Är det trikå eller vävd? Den är ju lite dyrare i inköp men sägs vara längre. Är den lika gosig som t ex aldoria bambu (som jag hade tänkt) och lika lättknuten som en vanlig trikåsjal (om det nu är lättknutet...)??
Jag tyckte inte MaM Eco var någon höjdare faktiskt. Aldorian har jag bara klämt på lite försiktigt när en kompis bar i en här om dagen, men den kändes bra mycket mysigare. Mins att jag absolut inte kunde tänka mig att stoppa min nyfödding i vår MaM eco, utan väntade tills hon var runt 3 månader. Den känns väldigt sträv och hård när den är ny eller precis nytvättad, och den har fel sorts stretch tycker jag. Men det är säkert en smaksak. Tossorna och mössan fick vi aldrig någon användning för, för mössan var enorm, och tossorna jobbiga att knyta. Men smaken är som baken, du kanske tycker jätte mycket om den, vem vet? :heart:
Isadora skrev:Jag tyckte inte MaM Eco var någon höjdare faktiskt. Aldorian har jag bara klämt på lite försiktigt när en kompis bar i en här om dagen, men den kändes bra mycket mysigare. Mins att jag absolut inte kunde tänka mig att stoppa min nyfödding i vår MaM eco, utan väntade tills hon var runt 3 månader. Den känns väldigt sträv och hård när den är ny eller precis nytvättad, och den har fel sorts stretch tycker jag. Men det är säkert en smaksak. Tossorna och mössan fick vi aldrig någon användning för, för mössan var enorm, och tossorna jobbiga att knyta. Men smaken är som baken, du kanske tycker jätte mycket om den, vem vet? :heart:
Näe inte sträv. Den ska ju vara mjuk och len till lilla bebisen. Ingen mam eco i början här inte.
Asså jag är nog den mest veligaste personen som finns. :Hahaa:
Nu har jag börjat gilla boba 3g mer och mer oxå. Någon som vet om axelbanden går att korsa?
Men det gör inget att de inte går att korsa tycker jag, de sitter jätteskönt ändå eftersom att de är så formade och spännet mellan axelbanden är lätt att justera upp och ned. Bästa selen ever!
Ååå jasså är den så bra?? Googlade lite och många skriver att den passar små människor (jag anser mig vara liten), 155 cm och tja vikten är väl typ 52 eller lite mer ibland. Mannen som ska ha den oxå, tja vad kan han va 170 nånting och väger väl nåt på hmmm 65-70 (tror jag). Han är huvudet längre än mig och inte jättekraftig.
Har läst att en del tycker att remmarna skaver under armarna men det är kanske inte så vanligt.

Är det inte skönt att kunna korsa axelbanden som man kan på manducan? Eller kanske bara jag som tror (som aldrig har burit i vare sig sele eller sjal) att det kan vara skön avlastning?

Vilken är bäst då manducan eller beco gemini eller boba 3g? Boba 3g ska ju passa småttisar bättre än 2g. Synd bara att boban inte finns så mycket beg. Jag tycker den ser rätt sportig ut och det är ett plus för det får inte vara massa krussiduller enl mannen :lol:. Den ligger ju i ungefär samma pris som manducan. Becon tänker jag inte köpa ny, bara om jag kommer över ett exemplar beg billigt. Vi gillar båda manducan och boban, i alla fall när vi ser dem på bild på nätet. Det känns som att boban är lite mer stabil än manducan i ryggen eller är det barar bilderna som ser så ut?
Cillan skrev:Ååå jasså är den så bra?? Googlade lite och många skriver att den passar små människor (jag anser mig vara liten), 155 cm och tja vikten är väl typ 52 eller lite mer ibland. Mannen som ska ha den oxå, tja vad kan han va 170 nånting och väger väl nåt på hmmm 65-70 (tror jag). Han är huvudet längre än mig och inte jättekraftig.
Har läst att en del tycker att remmarna skaver under armarna men det är kanske inte så vanligt.

Är det inte skönt att kunna korsa axelbanden som man kan på manducan? Eller kanske bara jag som tror (som aldrig har burit i vare sig sele eller sjal) att det kan vara skön avlastning?

Vilken är bäst då manducan eller beco gemini eller boba 3g? Boba 3g ska ju passa småttisar bättre än 2g. Synd bara att boban inte finns så mycket beg. Jag tycker den ser rätt sportig ut och det är ett plus för det får inte vara massa krussiduller enl mannen :lol:. Den ligger ju i ungefär samma pris som manducan. Becon tänker jag inte köpa ny, bara om jag kommer över ett exemplar beg billigt. Vi gillar båda manducan och boban, i alla fall när vi ser dem på bild på nätet. Det känns som att boban är lite mer stabil än manducan i ryggen eller är det barar bilderna som ser så ut?
Vad gäller att korsa banden så kan jag bara säg att jag har två eller tre selar som jag kan korsa banden på och jag har gjort det totalt en gång! Fördelat på alla tre selar... Så jag gillar det inte. Det är helt enkelt för meckigt. Och mina selar passar mig jättebra och har funkat för oss med barn upp till 3,5 år (Patapum baby). Både jag och maken är smala, jag är 160 och maken typ 178 cm.

Jag kan fortfarande bära C i patapumen, men visst är hon egenligen för lång. F är ju ca 2,5 och hon passar fortfarande i den.

Visst är det kul med en sele man älskar, men det är jättesvårt att veta hur det bli i förväg, så jag skulle säga att det är näst intill omöjligt att köpa en sele som kommer att räcka hela bärperioden om ni inte väntar och typ går på sjalträff för att ser hur det verkligen är att bära i de olika selarna.
Jag tycker att du ska köpa en som du tycker är fin. Köp en som du kan hitta begangnad. För de flesta vill gärna testa någon mer, och då är det bra att ha köpt en begangnad.
Jag brukade korsa axelbanden, så för mig är det en bra funktion. Det var även så jag fick upp V på ryggen. Genom att lossa axelbanden, ha banden under hans armhålor, och skumpa bak honom (midjebältet satt fast runt mig). Sen knäppte jag fast dem igen.

Själv vet jag precis vad jag vill ha denna gång. :fnissa:
En stadig trikå (har redan en Sino). En elleville paisley. En beco gemeni.
Jag och maken är strax över 170, och väger ung lika mycket, och beco sitter toppenbra på oss.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

If you’ve been diving into Helldivers 2 and […]

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?