Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Helena
Är det någon som har en tre-fyra månaders, som kan testa ifall man kan bära så små barn i höft-x. Eller åker sjalen isär för mycket, så att det blir för lite stöd för ryggen i den knytningen?
Användarens profilbild
Av Anso
Prova mitt "Anso-trick" (finns på www.mamatoto.org också.....) och gör ett xomslut2 men med bebisen på höften. Fungerar i alla fall med ett större barn vet jag.
Användarens profilbild
Av Sarai
Höft-X enligt didymos funkar för oss. Karl är 4 månader. Men det blir lite vingligt om han somnar eftersom det är svårt att stoppa in huvudet. Däremot har jag inte fått till att "vränga sjalen över axeln" riktigt. Den blir för tajt i någon av fållarna. Några tips?
Användarens profilbild
Av Helena
Anso skrev:Prova mitt "Anso-trick" (finns på www.mamatoto.org också.....) och gör ett xomslut2 men med bebisen på höften. Fungerar i alla fall med ett större barn vet jag.
Jag tycker att det är rätt krångligt att göra x-omslut 2 på höften. Tänkte att man kanske kunde rekommendera höft-x till små barn istället. Men det är ju som Sarai säger, att det blir lite svårt att stoppa in huvudet, ifall barnet somnar. Fast jag vet inte om vi menar samma knytning, Sarai? Jag menar den, när man gör ett x på höften och stoppar barnet i det.
Användarens profilbild
Av Sarai
Jo, det kan nog vara höft-x. Mitten av sjalen ligger på en axel, sedan korsas ändarna på motstående höft. Min sjal är lång, så jag brukar dra ändarna ett varv runt midjan och knyta under korset. Då sitter han liksom på knuten men i krysset. Han är stadig i nacken, så det är inget problem att det är dåligt stöd för huvudet när han är pigg och det är ju då han är mest intresserad av att kolla in vad jag gör.
Användarens profilbild
Av Helena
Sarai skrev:Jo, det kan nog vara höft-x. Mitten av sjalen ligger på en axel, sedan korsas ändarna på motstående höft. Min sjal är lång, så jag brukar dra ändarna ett varv runt midjan och knyta under korset. Då sitter han liksom på knuten men i krysset. Han är stadig i nacken, så det är inget problem att det är dåligt stöd för huvudet när han är pigg och det är ju då han är mest intresserad av att kolla in vad jag gör.
Ja, då gör vi ju samma knytning. Jag har heller aldrig fått till stöd för huvudet i den knytningen (fast jag har inte gjort den med någon liten bebis), det beror ju på att man har sjalen under sin arm liksom och inte kan dra upp den så mycket. Men man kan tycker jag förskjuta knytningen lite så att barnet hamnar mer mage mot mage, då kanske man kan få till lite bättre stöd.

Jag gör alltid den förskjutbara knuten (dubbelt-halvslag om egen part), då kan man lättare justera storleken på sjalen tycker jag. Flippa sjalen över axeln gör jag inte, jag tror inte att man behöver göra det, jag viker bara upp sjalen över axeln.
Användarens profilbild
Av Helena
Anso, har du testat höft-x med smokingbälte på sidan 38 i tyska Easycare-häftet? Eller är det så du gör?
Användarens profilbild
Av Kristina
ska testa med F, återkommer med kort. :)
Användarens profilbild
Av Helena
Kristina skrev:ska testa med F, återkommer med kort. :)
Tack, vad bra!
Användarens profilbild
Av Kristina
Nu har jag testat, bilder får ni klara er utan för jag såg ut som hej-kom-o-hjälp-mig.. :roll:
Det funkade ganska bra iaf, men det blev lite samma effekt som när man bär liten bebis i dubbelX, dvs ganska hopsjunket. Jag knyter iofs alltid så bebisen/barnet sitter snett på min mage och inte på höften, och så ser jag till att ha den delen av sjalen som är på framsidan ytterst, på det viset kan man dra upp den ordentligt till nacken och även stödja huvudet vid behov (testade inte nu med F, men jag gjorde ofta så med Alma när jag bar henne i höftX, det var vår favvoknytning rätt länge).
Användarens profilbild
Av Helena
Kristina skrev:Nu har jag testat, bilder får ni klara er utan för jag såg ut som hej-kom-o-hjälp-mig.. :roll:
Det funkade ganska bra iaf, men det blev lite samma effekt som när man bär liten bebis i dubbelX, dvs ganska hopsjunket. Jag knyter iofs alltid så bebisen/barnet sitter snett på min mage och inte på höften, och så ser jag till att ha den delen av sjalen som är på framsidan ytterst, på det viset kan man dra upp den ordentligt till nacken och även stödja huvudet vid behov (testade inte nu med F, men jag gjorde ofta så med Alma när jag bar henne i höftX, det var vår favvoknytning rätt länge).
Ja, då är hon väl för liten. Det är så svårt att föreställa sig hur bra olika knytningar funkar när man inte har någon liten bebis själv. Om man vill bära på höften med ett litet barn kanske ringsjal är bäst då för en liten bebis?
Eller en kort sjal, men då måste man nog vara rätt duktig på att få till sjalen bra. Det här måste väl vara en rätt liten bebis:

Bild

Tycker bara att det finns en hel del inlägg, där rätt små bebisar vill kika framåt och då är ju höften ett alternativ, men det är ju inte helt lätt tydligen, kan ju bli lite svajigt.
Användarens profilbild
Av Helena
Kristina skrev:Jag tror att omslutet höftX skulle funka rätt bra faktiskt, för det var inte jättedumt att bära i höftX, bara det att hon behöver aningens mer stöd. Såhär alltså: http://www.sjalar.nu/smafolket/texter/k ... sshoft.htm
Det där tyckte jag verkade så krångligt när jag försökte prova det. Easycare har en annan variant, där gör man krysset först och sätter sedan i barnet och sedan virar man sjalen ett extra varv som blir till ett smokingbälte som man använder. Fast jag vet inte vilken variant som blir stadigast eller ifall det är typ samma sak.
Av luxia
Helena skrev:
Kristina skrev:Jag tror att omslutet höftX skulle funka rätt bra faktiskt, för det var inte jättedumt att bära i höftX, bara det att hon behöver aningens mer stöd. Såhär alltså: http://www.sjalar.nu/smafolket/texter/k ... sshoft.htm
Det där tyckte jag verkade så krångligt när jag försökte prova det. Easycare har en annan variant, där gör man krysset först och sätter sedan i barnet och sedan virar man sjalen ett extra varv som blir till ett smokingbälte som man använder. Fast jag vet inte vilken variant som blir stadigast eller ifall det är typ samma sak.
Jag har också funderat på att prova den där knytningen, men har inte kommit mig för ...

Jag tycker att höft-X funkade hyfsat när sonen var 3-4 månader, men bara kortare stunder. Sen blev han mer som en liten knöl, föll liksom ihop för mycket.
Användarens profilbild
Av Helena
Helena skrev: Det där tyckte jag verkade så krångligt när jag försökte prova det. Easycare har en annan variant, där gör man krysset först och sätter sedan i barnet och sedan virar man sjalen ett extra varv som blir till ett smokingbälte som man använder. Fast jag vet inte vilken variant som blir stadigast eller ifall det är typ samma sak.
Nu var jag visst ute och cyklade, easycares x-omslut på höften var ju som ett vanligt x-omslut på höften. Fick för mig att de gjorde på ett annat vis, men det gör de ju inte.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?