Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

melon skrev:
Juliusdotter skrev:
melon skrev:
Juliusdotter skrev:
melon skrev:
Miltonia skrev:
melon skrev:Första projektet klart :tumup: Knappt två nystan Drops Nepal gick det åt.

Bild

Bild
Vad fina! :) Vad är det för stygn (eller vad det kallas, är inte så väl bevandrad inom nålbindningsterminologin än ;)) du använder?
Du jag är inte heller så bevandrad än så jag vet inte vad de heter :lol: Jag har en ögla på tummen och tar en gammal och en ny ögla framför tummen, två öglor bakom tummen och sen genom öglan på tummen.
Jag som vist kör den finska varianten, vad menar du med "tar en gammal och en ny ögla framför tummen". Är det när du fäster i det tidigare varvet? För resten med två öglor bakom tummen och sen genom öglan på tummen fattar jag.
Ja precis. Hur är den finska varianten? Jag har inte hunnit kolla igenom alla filmer på den där sidan än.
men framför tummen? Är det den/de maskorna på tummen (vilket det uppenbart inte är vad beskrivningen säger sedan) eller är det maskor på tidigare varv? Jag har inga maskor framför tummen, på, bakom och under har jag maskor.
Framför tummen är maskorna i tidigare varv. Eftersom jag binder åt det hållet - framåt - säger jag att de är framför. Min lärare och en tjej i klassen som kan nålbinda sa så och jag tyckte det lät logiskt.
Då är jag med på vad du menar :tumup:
Juliusdotter skrev:
melon skrev:
Juliusdotter skrev:
melon skrev:
Juliusdotter skrev:
melon skrev:
Miltonia skrev:
melon skrev:Första projektet klart :tumup: Knappt två nystan Drops Nepal gick det åt.

Bild

Bild
Vad fina! :) Vad är det för stygn (eller vad det kallas, är inte så väl bevandrad inom nålbindningsterminologin än ;)) du använder?
Du jag är inte heller så bevandrad än så jag vet inte vad de heter :lol: Jag har en ögla på tummen och tar en gammal och en ny ögla framför tummen, två öglor bakom tummen och sen genom öglan på tummen.
Jag som vist kör den finska varianten, vad menar du med "tar en gammal och en ny ögla framför tummen". Är det när du fäster i det tidigare varvet? För resten med två öglor bakom tummen och sen genom öglan på tummen fattar jag.
Ja precis. Hur är den finska varianten? Jag har inte hunnit kolla igenom alla filmer på den där sidan än.
men framför tummen? Är det den/de maskorna på tummen (vilket det uppenbart inte är vad beskrivningen säger sedan) eller är det maskor på tidigare varv? Jag har inga maskor framför tummen, på, bakom och under har jag maskor.
Framför tummen är maskorna i tidigare varv. Eftersom jag binder åt det hållet - framåt - säger jag att de är framför. Min lärare och en tjej i klassen som kan nålbinda sa så och jag tyckte det lät logiskt.
Då är jag med på vad du menar :tumup:
:tumup: Hur gör du då?
Enklaste varianten jag gör är; tar i en ögla från föregående varv (det du kallar framför tummen, men jag ser det mer som nedom tummen), lyfter av den äldsta ögla som finns på tummen (jag har oftast mer än en ögla på tummen) med nålen virder om nålen bakom tummen , sticker nålen genom de öglor som finns på tummen. Ett stygn är gjort. (Fast denna variant använder jag knappt själv, för utom då jag lär ut :) )

Oftast tar jag med en ögla (den senaste som lyftest av) bakom tummen innan jag drar nålen genom öglorna på tummen. Hur jag fångar upp öglan och hur jag vrider nålen varierar hur på jag vill att stygnet skall bli. Även villken ögla jag tar från föregående varv varierar för vilken struktur jag vill ha.
Juliusdotter skrev:Enklaste varianten jag gör är; tar i en ögla från föregående varv (det du kallar framför tummen, men jag ser det mer som nedom tummen), lyfter av den äldsta ögla som finns på tummen (jag har oftast mer än en ögla på tummen) med nålen virder om nålen bakom tummen , sticker nålen genom de öglor som finns på tummen. Ett stygn är gjort. (Fast denna variant använder jag knappt själv, för utom då jag lär ut :) )

Oftast tar jag med en ögla (den senaste som lyftest av) bakom tummen innan jag drar nålen genom öglorna på tummen. Hur jag fångar upp öglan och hur jag vrider nålen varierar hur på jag vill att stygnet skall bli. Även villken ögla jag tar från föregående varv varierar för vilken struktur jag vill ha.
Jag är inte riktigt med på meningen "med nålen vrider om nålen bakom tummen". Det hade verkligen varit kul att se foton på alla varianter du kan, men du tar kanske inte så mycket kort?
melon skrev:
Juliusdotter skrev:Enklaste varianten jag gör är; tar i en ögla från föregående varv (det du kallar framför tummen, men jag ser det mer som nedom tummen), lyfter av den äldsta ögla som finns på tummen (jag har oftast mer än en ögla på tummen) med nålen virder om nålen bakom tummen , sticker nålen genom de öglor som finns på tummen. Ett stygn är gjort. (Fast denna variant använder jag knappt själv, för utom då jag lär ut :) )

Jag är inte riktigt med på meningen "med nålen vrider om nålen bakom tummen". Det hade verkligen varit kul att se foton på alla varianter du kan, men du tar kanske inte så mycket kort?
Ha ha, förstår att det är svårt att fatta. Det skall stå med nålen vrider jag om öglan bakom tummen. Vist händer det att jag tar kort, är bara segare på att få in dem i datorn, för att inte tala om att få dem vidare sen när de väl är i datorn. Får bli bättring.
Miltonia skrev:Var får man tag på nålbindningsmönster/beskrivningar?
I vintras tyckte jag att jag hittade en massa bra sidor på nätet med beskrivningar faktiskt, har inte kvar dom tyvärr.

Borde försöka komma igång igen, men jag är urkass på att börja och sambon har inte hunnit hjälp mig. Så efter mössan i vintras har det inte blivit mer :fnissa:
Nu har jag kollat in alla (tror jag) filmerna på de finska varianterna på sidan som melon länkade till förut och nu kan jag bara finna en video som gör ungefär som mig. Så jag får nog konstatera att varianten jag gör inte är så flitigt förekommande, i vart fall inte på youtube :)
Juliusdotter skrev:Nu har jag kollat in alla (tror jag) filmerna på de finska varianterna på sidan som melon länkade till förut och nu kan jag bara finna en video som gör ungefär som mig. Så jag får nog konstatera att varianten jag gör inte är så flitigt förekommande, i vart fall inte på youtube :)
Menar du att du kollat alla Neulakinnas eller samtliga filmer?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?