- mån maj 07, 2012 12:27
Bära en småtting på ryggen i en bra sele någon timme i taget tänker jag att även förskolelärare borde kunna göra utan att få ont, om de vill. Utom de som redan har ont i ryggen och aldrig skulle kunna använda ryggsäck, t ex. Å andra sidan kanske de flesta förskolebarn väger mer än de flesta ryggsäckar.
morgon skrev:Så därför frågar jag efter era erfarenheter av att bära "större" barn.Jag bär när barnet inte vill eller orkar gå, när barnet är ledset och vill bli buret eller när jag tycker det behövs för att komma nära. Jag bär i famnen, på höften, på ryggen och framför allt på axlarna. Ibland i sele, men det är inte ofta. Någon gång i hopknuten jacka. Ibland en unge på ryggen och en i famnen. Det är oftast kortare stunder, men ibland någon timmes promenad. Jag får inte ont, men får långa trötta orangutangarmar ibland om jag bär ett sovande barn i famnen längre än jag hade planerat.
När bär ni?
Hur bär ni dem? Hur länge i taget?
Varför - av vilka anlednignar?
I vilken typ av bärhjälpmedel?
Får ni ont i rygg, nacke axlar/någon annanstans av bärandet?
Kan man förebygga det på något sätt? hur dgör du i så fall?
Något annat du vil lberätta?
Bära en småtting på ryggen i en bra sele någon timme i taget tänker jag att även förskolelärare borde kunna göra utan att få ont, om de vill. Utom de som redan har ont i ryggen och aldrig skulle kunna använda ryggsäck, t ex. Å andra sidan kanske de flesta förskolebarn väger mer än de flesta ryggsäckar.