Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

morgon skrev:Så därför frågar jag efter era erfarenheter av att bära "större" barn.
När bär ni?
Hur bär ni dem? Hur länge i taget?
Varför - av vilka anlednignar?
I vilken typ av bärhjälpmedel?
Får ni ont i rygg, nacke axlar/någon annanstans av bärandet?
Kan man förebygga det på något sätt? hur dgör du i så fall?
Något annat du vil lberätta?
Jag bär när barnet inte vill eller orkar gå, när barnet är ledset och vill bli buret eller när jag tycker det behövs för att komma nära. Jag bär i famnen, på höften, på ryggen och framför allt på axlarna. Ibland i sele, men det är inte ofta. Någon gång i hopknuten jacka. Ibland en unge på ryggen och en i famnen. Det är oftast kortare stunder, men ibland någon timmes promenad. Jag får inte ont, men får långa trötta orangutangarmar ibland om jag bär ett sovande barn i famnen längre än jag hade planerat.

Bära en småtting på ryggen i en bra sele någon timme i taget tänker jag att även förskolelärare borde kunna göra utan att få ont, om de vill. Utom de som redan har ont i ryggen och aldrig skulle kunna använda ryggsäck, t ex. Å andra sidan kanske de flesta förskolebarn väger mer än de flesta ryggsäckar.
När bär ni?
När vi är ute och tösen inte orkar gå på egna ben eller om vi har bråttom till tex.tåg eller buss
När tösen ska sova en stund när vi inte är hemma

På ryggen eller på magen i sele eller långsjal. Eller på höften i långsjal. Allt från 5min till några timmar
För att det är smidigast. Hon går för det mesta på egna ben och en vagn är bara bökig att släpa med.
För att hon är trött eller bara vill vara nära, eller om vi har bråttom.

I ergonomiska selar (Boba 2G och Manduca) och några olika långsjalar

Nej, oftast inte. Bara om jag knytit sjalen slarvigt eller om jag inte har justerat selen ordentligt. Men det ordnar sig så fort jag knyter om sjalen/justerar selen rätt.

Kan man förebygga det på något sätt? hur gör du i så fall?
Ja, ser till att selen sitter bra direkt eller knyter ordentligt beroende på vilket bärdon jag väljer

Något annat du vill berätta?
Jag har en whiplashskada och ergonomiska bärdon har varit en räddare i nöden för mig.
Utan dem skulle jag inte klarat mig själv med tösen.
När bär ni?

När barnet inte orkar gå, när det är hård trafik eller mycket folk, när barnet vill sova på dagen när vi är på språng, när barnet somnat på bussen, ibland som nattning av barnet, när barnet är sjukt och inte kan sova på natten, bland annat.
Vi använder sällan vagn och bär i princip varje dag.

mest Tuli toddler sele, ibland MT och ibland sjal. Olika hur länge men om hon sover kan det bli uppåt 2h. Jag bär mest på ryggen men min man bär på magen.

jobbigt att dra en tom vagn när barnet går, frustrerande att inte komma på bussar för att barnvagnsplatserna är fulla, lätt sätt för pappan att söva ett annars ammat barn, mysigt, man kan gå vilken väg man vill utan att tänka på om det går att köra vagn där,

mest Tuli toddler sele, ibland MT och ibland sjal.

nej jag upplever det inte så. Jag har iofs ont i ryggen ibland men det kopplar jag till de dagar jag burit mycket utan bärdon.
Jag får däremot ont i axeln av vår vagn.

Se till att selen/sjalen sitter korrekt, ha bra skor, lyssna på kroppen.

inte vad jag kommer på nu
Nu bär vi väldigt sällan (men det händer :heart: ) men vi bar i stort sett dagligen upp till tre års ålder.

När bär ni?
När vi ska transportera oss, vid sovstunden mitt på dagen, vid utflykter i skogen där vagn är omöjligt, på marknader när det är trångt. Sjalen är jättebra att ta med i väskan och ta fram vid behov och då slipper man släpa på en stor vagn.

Allt från fem minuter till ett par timmar. En halvtimme/gång i genomsnitt.

När barnet inte orkar gå, när barnet behöver närhet och jag har händerna upptagna, när barnet behöver sova.

Vävd långsjal helst, korta stunder ringsjal och pappan bär uteslutande i sele.

Nope.

Jag är inte säker på att jag förstår vad som menas med att bära. Nästan varje morgon tar jag min sexåring i famnen och bär honom ned för trappan till vardagsrummet och flera gånger i veckan tar förskolepersonalen min fyraåring i famnen och bär honom bort till "vink-fönstret" när jag lämnar på morgonen. Men detta kanske inte är bärande? För på så korta stunder behöver man ju inget bärredskap och man hinner inte få ont nånstans (om jag bär en längre stund och känner att det börjar bli jobbigt sätter jag ju ner barnet).
Storebror är 3½ år 16 kg, lillebror 1½ 12 kg.
-Vi bär när som helst på dygnet när behovet finns: när lekarna blir vilda och vi vill sära på dem bär vi lillebror. När de är trötta och vill ha närhet när vi är hemma. När vi är ute och någon blir trött eller vi vill ta oss snabbare fram. I affären när vi vill att det ska gå lite snabbare att handla. När vi lagar mat och de börjar klättra kring spisen. När de är sjuka eller ledsna. Eller när de säger att det vill sitta på "jyggen".
-Vi bär oftast i Boba 2 G. Om inte selen är med rider de gärna på ryggen eller annars i famnen men det sista är tungt med en snart 4åring.
-Vill de bara tanka närhet vill de ner igen efter bara någon minut. Är de sjuka eller trötta så kan de sitta på ryggen en timme eller så. Är vi ute så beror det ju på vad som är praktiskt, men en halvtimme kanske storebror tycker det är ok och lillebror kan sitta längre.
-Jag kan få ont i höfterna om jag bär storebror länge. Jag kan bli trött i axlarna om de inte sitter still utan hänger åt sidorna och busar.
När bär ni?
Utomhus på kortare promenader till affären, lekparken och dagis t ex. Ibland även längre promenarer. Inomhus när barnet (18 mån) vill vara nära när jag lagar mat, damsuger eller liknande. Dessutom sövs barnet varje kväll i sjalen.
Både tid och hur varierar. Ute är det oftast i sele eller sjal på ryggen. Då kan det bli uppemot 1 h som längst kanske. Inne blir det oftast i ringsjal kortare stunder.
Tröst, vill vara med och se, för långt att gå, behöver sova.
Ergonomisk sele, lång vävd sjal eller ringsjal.
Möjligen om jag bär för länge i ringsjalen. Kan bli lite trött i rygg/axlar då.
Nja, se till att sele/sjal sitter rätt.
När bär ni?
Till och från förskolan. Ibland på stan eller när vi är bortresta. Vid hemmafix eller när lilla är trött.

Uteslutande på ryggen. Tid varierar, men allt från tio minuter till en timme.

Trötta barn. Eller när behovet av att kunna ta sig fram fortare än vad barnet kan gå. Ofta bär vi när det är mycket folk omkring oss. Praktikst att ha barnet på ryggen och få händerna fria!

Nästan bara sele. Går snabbast att få i och ur barnen i.

Möjligtvis höften.

Det är för jag är så pass smal så jag måste dra åt avbärarbältet ganska hårt. Sitter då där en knölig söm blir det skav.

S snart 20 månader.
När bär ni?
Som transportmedel. När det inte passar att barnet går själv eller när benen är trötta. När barnet vill vara nära/med men vi behöver ha händerna fria till t.ex. matlagning eller i tvättstugan. När barnet behöver sova och vi är iväg någonstans så det krockat med sovtiden. När barnet vill amma och vi är på stående fot.
På rygg eller mage med sjal eller sele. Allt från korta stunder vid matlagning till 1-2 timmar om vi är på utflykt.
Smidigare än vagn. Mysigt att barnet kommer närmare och det är lättare att följa barnets blick och uppfatta vilka ljud som når barnets öron. Kan kombineras med amning.
I vilken typ av bärhjälpmedel? Långa vävda sjalar och Beco 4th.
Ibland om sjalen är slarvknuten eller selen inte ordentligt inställd kan det skava/tynga på axlarna. Dessutom ratas selen ofta pga för lite "stoppning" på bärarens höfter eftersom det vid längre bärstunder kan skava obehagligt.
Knyta bättre eller välja bättre sjal för den tänkta knytningen. Tänka på att om bäraren har en dålig dag rent kroppsligt är det troligare att spänna sig och få ont vid längre bärstunder. Planerar att skaffa en MT att ersätta selen med.
Svarar utifrån hur vi gör med S 14 månader och M+T snart 3 år.

När bär ni? S - Alltid! Så fort vi ska någonstans åker hon upp på ryggen i sjal eller sele. Vi bär även en hel del hemma för tröst eller som ett sätt att söva. M+T - Vi bär när de är extra trötta/ledsna. T.ex. på Öppna Förskolan kan de ibland sitta på ryggen 10-15 minuter för att ladda batterierna.

Hur bär ni dem? Hur länge i taget? S - I sjal eller sele, nästan alltid på ryggen. Om vi t.ex. går på stan kan jag bära henne 3-4 timmar (inkl. promenad dit och hem). M+T - Sjal eller sele på ryggen, mest kortare stunder (se ovan)

Varför - av vilka anledningar? S - vi har ingen vagn till henne utan bär istället. Hela första året bar vi uteslutande vid förflyttning. Nu kan hon vid enstaka tillfällen åka i vagnen om någon av bröderna går själv. Hemma händer det ganska ofta att hon själv kommer med ett bärredskap och ber om att få sitta på ryggen. Smidigt och mysigt!
M+T - För att kunna ge trygghet/närhet även när vi inte har möjlighet att sitta ner med dem i famnen. Ibland även för att sära på dem när de bråkar. För att barnen tycker det är kul. För att det är mysigt.

I vilken typ av bärhjälpmedel? Jag bär mest i en Zara (sjal) och nu även i en Tula toddler (sele)

Får ni ont i rygg, nacke axlar/någon annanstans av bärandet? Jag kan få ont i höfter och knän om jag burit i 4+ timmar och gått mycket. Kan även bli trött i ryggen men får sällan ont där.

Kan man förebygga det på något sätt? hur gör du i så fall? Inte slarva med knyt/inställning av sele utan se till att barnet sitter ordentligt även om det tar en liten stund.

Något annat du vill berätta? Jag har svårt att fatta varför så många kör omkring på stora vagnar istället för att bära när det är så otroligt smidigt :vågen:
Dorotea skrev:
morgon skrev:Förskolans främsta argument mot bärande är ju att persnalens ryggar inte orkar med det.
Men nu är ni felra stycken som menar att om sjalen är rätt knuten eller selen rätt inställd så gör det inte ont att bära, inte ens om det blir i flera timmar. :o Visserligen bara bär era egna barn men är den här tesen "det är omöjligt att bära barnen på förskolan" inte helt självklar?
Just nu tror jag inte att många dagisfröknar är öppna för att använda bärhjälpmedel. Det upplevs som lite för intimt, tror jag, men det är nog egentligen en vanesak - har man burit sina egna barn så känns det nog inte lika konstigt att bära andras. Så länge som man inte använder bärverktyg så tror jag principen om att inte bära är bra - MEN:
Ibland behöver barn den fysiska närheten och då måste man hitta en lösning. T.ex att man har en fröken som har famn-jour, som sitter i en soffa och håller alla barn som behöver det i famnen.

Man kan inte ignorera barns behov av att bli burna :notworking: Men att dagisfröknar ska bära omkring på alla ledsna barn hela dagarna, utan bärverktyg, det funkar inte heller.

Jag kan f.ö bära min treåring i över en timme i skog och mark utan att känna av det mer än att det är allmänt tyngre att gå, dvs trött i benen fortare.
Jag håller helt med.
Om fsk-lärarna inte vill bära så bör de lösa det på annat sätt tex sitta med barnet i famnen.
Men jag tycker att det kanske vore smidigt med en riktigt bra sele på förskolan. För det är ju så att personalen ändå bär en hel del ibland. De borde se sele/sjal som smidiga ergonomiska arbetsverktyg istället!

Jag får rätt snabbt ont i ryggen om jag bär utan bärdon.
Barnet som bärs mest i mitt fall är 1 år och 9 månader.
morgon skrev: När bär ni?
Barnet bärs alltid till sömns, både vid middagsluren och till natten. Annars bärs hon när vi är ute på promenad och dom små benen blir trötta, när vi går i skogen eller på stan, på utflykter. I affären när vi storhandlar.
Hur bär ni dem? Vid nattning gärna i långsjal på magen, annars i sjal eller sele på ryggen.
Hur länge i taget? Allt mellan 10 minuter och dryga timmen, ibland mer än så.
Varför - av vilka anledningar? För att hon somnar bäst när vi bär. För att det är praktiskt att slippa ha med vagn och det är alldeles för tungt och jobbigt att bära i armarna några längre stunder. Och framförallt för att det är så mysigt :loving:
I vilken typ av bärhjälpmedel? Långsjal, sele eller ringsjal, beroende på tillfälle. Sövning sker bäst i sjal, i farten använder vi sele.
Får ni ont i rygg, nacke axlar/någon annanstans av bärandet? Bara om jag knyter sjalen slarvigt, aldrig när jag bär i sele.
Kan man förebygga det på något sätt? hur gör du i så fall? Vara noga med att justera knytningen ordentligt så att man får optimal avlastning.
Något annat du vill berätta?
Gäller ju ettåringar och uppåt så jag talar om min två-åring.
När bär ni?
När A vill bli buren och jag kan tänka mig att bära (oftast ja). Eller när vi ska längre sträcka och det börjar ta för lång tid, börjar med att gå själv. Eller från början när vi ska gå någonstans.

MT på rygg eller ringsjal på mage/höft/rygg, varierar för avlastnings skull då ringsjal är för korta stunder, upp till 30 minuter men om nöden kräver så bär jag hellre i ringsjal än armarna. I MT kan jag bära i princip hela dagen. Visst blir lite trött i musklerna i kroppen men det brukar man bli av långa promenader och mycket rörelse.

Från början vägrade A vagn och gör så fortfarande allt som oftast. Upptäckte hur smidigt det är att kunna gå var man vill, när man vill och hur man vill. Utan att släpa på en vagn uppför backar, trappor med mera.

MT och ringsjal.

Inte mer än att kroppen känner sig trött efter långa dagar men det beror inte bara på bärandet i sig utan även att man rör sig extra mycket med extra vikt på kroppen. Se det som ett träningspass.

Borde väl göra mer situps och ryggträning men nä, bär lite och ofta med ständigt ökande vikt. :wink:

Passa er för BB-selar. Antagligen sådana selar de tror ska användas och därav rädslan. De är inte lämpliga för barn över ett år. Lätt att bäraren blir utsliten och skadad efter långa bärpass då.
Istället för att bära barnen med händerna, använd lämpliga redskap som finns. Hur många orkar skruva med enbart händerna? Kan gå men det är bra lättare med rätt verktyg!
Jag svarar utifrån min lilla som är 15 månader.

När bär ni?
På hundpromenader i skogen, vid matlagning och andra hushållssysslor, vid trädgårdsarbete, typ krattande.

I sele på ryggen, ibland i ringsjal. Från kanske 15 minuter upp till ett par timmar.

Få händerna fria och samtidigt ha ett nöjt barn, spara på mina överansträngda handleder, kunna gå i terräng där vagnen inte kommer fram.

Ergo, Manduca eller ringsjal.

Ibland i nacken om ringsjalen hamnat tokigt och trycker. Kan få lite ömhet i axlarna efter att ha burit länge i sele. Jag gör inget åt det, tänker att det är som omjag burit en stor ryggsäck länge, då blir axlarna också ömma/tröt ta. Jag har tidigare haft problem med ryggen, förebygger nya problem med övningar som jag fått av en sjukgymnast.

Min stora tjej bar jag senast i bärdon (sele på ryggen) när hon var tre år och några månader. Det var tungt, men gick bra.

En kommentar till: förskolepersonalen kör ju ofta barnvagn, och det kan ju vara nog så tungt och slitigt för t ex handlederna.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?