Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Jolin
Har också stickat flera mössor från det mönstret i alpaca och en i deras bomullsgarn, det blir jättabra och är enkelt.
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
får se till att snabbt sticka klart ullbyxorna så stickorna blir lediga.. :)
Av Umma
Jag har stickat en nu i vuxenstorlek! Sitter jätteskönt :iagree: men jag ser helt galen ut...Som en jätte :tutte: !
Av fridafnigy
Hej, jag har också sett det dropsmönster som diskuteras i tråden. Jag är nybörjare men har lyckas knyppla ihop två koftor och ett par byxor så jag har ju stickat lite iaf. Är sugen på mössan från drops men fattar faktiskt inte den första delen av instruktionen alls. Någon som kan förklara lite mera ingående vad de menar med:
Sticka rätst samtidigt som det ökas 1 m i höger sida och minskas 1 m i vänster sida
så här:
varv 1 (= rätsidan): 2 rm, 1 omslag (= 1 ökning), sticka tills det återstår 4 m och sticka 2 rm tills, 2 rm. varv 2 (= avigsidan): Sticka rm (omslaget stickas vridet räta, dvs sticka i den bakre maskbågen i stället för i den främre).

Evigt tacksam för all hjälp :)

Frida
Av fridafnigy
Hej igen, kanske lite svårt att hjälpa till när ni inte fattar det jag inte fattar :). Lite konkreta frågor är kanske på sin plats.

1) "varv 1 (= rätsidan): 2 rm, 1 omslag (= 1 ökning), sticka tills det återstår 4 m" . Betyder detta att jag ska göra 2rm, omslag ända tills jag bara har 4 maskor kvar på stickan eller ska jag bara göra det en gång och sedan sticka vanlig rätstickning tills jag bara har 4 m kvar?

2) "...och sticka 2 rm tills, 2 rm" Detta fattar jag inte alls, vad ska jag göra när det är 4 m kvar?
3) "varv 2 (= avigsidan): Sticka rm (omslaget stickas vridet räta, dvs sticka i den bakre maskbågen i stället för i den främre)" Ska jag sticka räta maskor på avigsidan? Med omslag, menar de att jag ska göra samma som på varv 1 dvs rm+omslag eller ska jag bara sticka rm fast vridna?

4)"Upprepa dessa 2 v tills arb mäter 5½-6-6½ (7-8) cm. Sedan avm 1 m i höger sida och ökas 1 m i vänster sida så här: Rätsidan: 1 rm, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över, sticka till det återstår 2 m, gör 1 omslag, sticka 2 rm." Menas detta vanlig avmaskning eller är det någon speciell teknik?

Hoppas på svar från någon vänlig själ :)

Frida
Användarens profilbild
Av ellla
fridafnigy skrev:Hej igen, kanske lite svårt att hjälpa till när ni inte fattar det jag inte fattar :). Lite konkreta frågor är kanske på sin plats.

1) "varv 1 (= rätsidan): 2 rm, 1 omslag (= 1 ökning), sticka tills det återstår 4 m" . Betyder detta att jag ska göra 2rm, omslag ända tills jag bara har 4 maskor kvar på stickan eller ska jag bara göra det en gång och sedan sticka vanlig rätstickning tills jag bara har 4 m kvar?

2) "...och sticka 2 rm tills, 2 rm" Detta fattar jag inte alls, vad ska jag göra när det är 4 m kvar?
3) "varv 2 (= avigsidan): Sticka rm (omslaget stickas vridet räta, dvs sticka i den bakre maskbågen i stället för i den främre)" Ska jag sticka räta maskor på avigsidan? Med omslag, menar de att jag ska göra samma som på varv 1 dvs rm+omslag eller ska jag bara sticka rm fast vridna?

4)"Upprepa dessa 2 v tills arb mäter 5½-6-6½ (7-8) cm. Sedan avm 1 m i höger sida och ökas 1 m i vänster sida så här: Rätsidan: 1 rm, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över, sticka till det återstår 2 m, gör 1 omslag, sticka 2 rm." Menas detta vanlig avmaskning eller är det någon speciell teknik?

Hoppas på svar från någon vänlig själ :)

Frida
1. bara vanlig räta maskor efter mönstret.
2 "och sticka två räta maskor tillsammans (minskning) och efter det två räta maskor" står det :)
3 ja, du ska bara sticka räta maskor så att det bildas åsar i stickningen som fungerar som resår. När du kommer till det omslag du gjorde förra varvet så stickar du det i den bakre maskbågen så att det inte blir ett hål utan en mer osynlig ökning. Det är bara den maskan du ska vrida
4 de menar att du ska avmaska som de beskriver, genom att dra den ena maskan över den andra.

Det som händer på varv fyra är att du ökar i sidan du tidiugare minskat i och vice versa :)

Lycka till!
Användarens profilbild
Av ellla
jag gillar hjälm mössor. Men jag gillar inte att sy. Alså stickar jag dem nerifrån och upp :) Det blir snygga zigzagränder då med :) Ska se om jag hittar nån bild....
Bild
Av fridafnigy
Hej och tack för hjälpen, nu vet jag hur jag ska göra!
En fråga till bara, hur stora har era mössor blivit? Alltså hur många cm huvudomkrets för de olika storlekarna har det blivit? Lite svårt att veta vilken storlek man ska sticka.

Tacksam för hjälp :)

Frida
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?