Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Kristina skrev:
Svampp skrev:Tänkte försöka slippa all sick-sack det blir annars :rodna:
Var tänkte du zickzacka? Jag har inte gjort det någonstans på min MT, alla sömmar viks ju in så jag tänker att de håller bra ändå och hittills har de ju gjort det, den är rätt flitigt använd senaste 2-3 månaderna minst.
Idag tänkte jag få tummen ur och klippa till delarna till min nya, måste bara fundera ut hur jag ska göra med huvudstödet/luvan. Kanske bara gör en platt konstruktion och inte en formsydd, det känns så krångligt.
Tja, jag tänkte mest att det var smart att sicksacka/over locksy alla sömmarna för att minska risken att det ska repas upp och därmed försvaga MT:n, men behövs det inte är jag den första att jubla :vågen:
Slagathoria skrev:Har just blivit klar med prototypen!!!! :vågen:

I morgon när lillan är vaken igen ska hon provsitta och då måste jag anpassa axelbanden och midjebandet en gång till, men annars är den klar!! Satt från ca. 10 till just för 5 minuter sedan och sydde och klippte och ammade så klart flera gånger. Och jag glömde visst att föra axelbanden tillbaka på rätt sidan innan jag sydde ihop sittdelsdelarna så jag fick improvisera för att slippa sprätta upp allt för det skulle ha tagit oäntligt lång tid... blev riktigt fult, men ändå ok. :whut:

Några enstaka små saker ska jag sen förändra till lillans riktiga MT, men prototypen är så otroligt fin så jag nästan inte kan tro att det var jag som sydde den!!! Klappar mig själv på axeln och tror att jag har blivit en ny människor som har blivit kär i sin symaskin :Hahaa:

Nu orkar jag inte sitta mer. Ryggen är sönderkört och jag bara måste lägga mig. Ser fram emot i morgon när jag får prova den på riktigt :app:

Undrar bara när jag hittar tid för den riktiga MT:en igen... och onbagen och alla de andra fina saker som jag har planerat sedan för länge sen...
Grattis till den färdiga prototyp! Hunnit prova den än?

Hur var det du skulle ha sytt på axelbanden? Har inte följt något mönster och insåg när du skrev om din lilla miss att jag faktiskt inte har någon plan alls för hur jag ska sy fast dem så att de sitter stadigt (skulle gärna vilja kunna förstärka med ett kryss, men kommer inte på hur det skulle gå till). Förklara gärna hur du tänkt göra så kanske jag kan härmas 8)

Vad är det du kommer ändra till den riktiga MT:n? Nåt man kan ha nytta av att känna till?

Hoppas din prototyp funkar bra tills du hinner sy den riktiga. Oerhört ambitiöst att sy en prototyp, brukar vara kanonbra, men med tanke på att det tagit mig ca 3 timmar hittills att klippa ut mönsterbitarna och jag inte är klar (har i och för sig klippt ut för min onbag samtidigt, men den skulle nog verkligen må bra av en prototyp den med :wink: ) så skulle det nog aldrig bli nån riktig MT i så fall, och definitivt ingen onbag i år :?
Har ni sett den här beskrivningen?
http://k-markt.blogspot.com/search/label/sybeskrivning
Där är det rätt bra beskrivet hur en sätter fast axelbanden mellan panelerna i ryggen så att det sitter stadigt, och då är det ju lätt att peta in de en bit extra och sy en snygg fyrkant med kryss i som förstärkning.

Jag håller på att klippa ut min nu! Har klippt ut axelband och midjeband och ska fålla axelbanden nu. Sen måste jag klura ut hur jag ska göra med huvudstödet, om jag ska klippa ut det i ett stycke tillsammans med ryggdelen, jag tror faktiskt att jag gör så, det känns som att det blir snyggast iom att jag klipper ur en randig sjal.
Och så tänkte jag vara lite extra pysslig och sy en ficka på ryggdelen också, dels till att peta i huvudstödet i när det inte används och dels förvara typ plånbok & mobil i om jag inte har egna fickor på kläderna.
Grattis till prototypen Slagathoria! :vågen:
Provat den nu? :)

Smart att klippa ut så man har huvudstödet direkt Kristina :tumup:. Det hade jag inte ens tänkt på.

Är så taggad för att sy en till mei tai, sambon gillar den första skarpt, så egentligen räcker det ju med den. Mest han som bär i mei tai iaf. Men jag fundrar på om lillens kusin i Spanien inte ska ha sig en mei tai till sommaren. Jag förutspår att Tricot slen kan bli aningens varmt när det är sommar i Spaninen :).
Sen skulle man ju kunna ha några stycken i roliga mönster här hemma också :mrgreen:.
Svampp skrev:
Grattis till den färdiga prototyp! Hunnit prova den än?

Hur var det du skulle ha sytt på axelbanden? Har inte följt något mönster och insåg när du skrev om din lilla miss att jag faktiskt inte har någon plan alls för hur jag ska sy fast dem så att de sitter stadigt (skulle gärna vilja kunna förstärka med ett kryss, men kommer inte på hur det skulle gå till). Förklara gärna hur du tänkt göra så kanske jag kan härmas 8)

Vad är det du kommer ändra till den riktiga MT:n? Nåt man kan ha nytta av att känna till?

Hoppas din prototyp funkar bra tills du hinner sy den riktiga. Oerhört ambitiöst att sy en prototyp, brukar vara kanonbra, men med tanke på att det tagit mig ca 3 timmar hittills att klippa ut mönsterbitarna och jag inte är klar (har i och för sig klippt ut för min onbag samtidigt, men den skulle nog verkligen må bra av en prototyp den med :wink: ) så skulle det nog aldrig bli nån riktig MT i så fall, och definitivt ingen onbag i år :?
Jag var på öppna förskolan med båda barn i morse och då fick tjejen sitta i sin nya MT hela tiden och hon sov så gott från 9.30 -12!!! Den fick helt klart VG. Några saker ska jag ändra till min nästa MT så den ska få MVG, bland annat ändrar jag storleken på luvan, minskar vinkeln mellan axelbanden och panelen, syr smalare fållar och JAG SKA INTE GLÖMMA ATT DRA AXELBANDEN PÅ RÄTT SIDAN IGEN INNAN JAG SYR IHOP SITTDELEN!!! Jag försöker att fixa bilder på nåt sätt, har dock inte möjlighet att lägga dem på nån offentlig server så det kan dröja ett tag. Men jag kan i alla fall börja att beskriva det jag gjorde (följer snart).
Tassar lite :) Håller på att sy en MeiTai-hybrid av Lenda-tyg och en slaktad Ellaroo långsjal. Axelband och panel är ihopsytt, bara avbärarbältet som skall på. Där är jag lite lost och funderar på snyggast och bästa sättet att fästa allt på :hmm: klurar mitt i ett migrän skov, halvförkylda barn och en hemtenta från högskolan. Plus en hund som vill ut :D

Undrar om man inte är riktigt som man ska då man börjat längta och planera in en tredje liten kotte - förhoppningsvis innan årets slut :D:D Kaos är nog helt enkelt vår grej i familjen *OT i tråden* Sorry :D
annelithor skrev:Tassar lite :) Håller på att sy en MeiTai-hybrid av Lenda-tyg och en slaktad Ellaroo långsjal. Axelband och panel är ihopsytt, bara avbärarbältet som skall på. Där är jag lite lost och funderar på snyggast och bästa sättet att fästa allt på :hmm: klurar mitt i ett migrän skov, halvförkylda barn och en hemtenta från högskolan. Plus en hund som vill ut :D

Undrar om man inte är riktigt som man ska då man börjat längta och planera in en tredje liten kotte - förhoppningsvis innan årets slut :D:D Kaos är nog helt enkelt vår grej i familjen *OT i tråden* Sorry :D
http://k-markt.blogspot.com/search/label/sybeskrivning I den länken tyckte jag det var rätt bra beskrivet (men jag fick prova med papper att lägga ihop allt innan jag fick till det i huvudet :rodna: ). Känner igen kaoset =) Lycka till!
Jag är förkyld och jävlig och undertråden jävlades med mig när jag skulle fålla axelbanden igår, så jag blev lite less och tog itu med att lista ut hur jag skulle göra på bästa sätt för att klippa ut huvudstödet i samma stycke som ryggdelen och jag lyckades på första försöket! Sydde en hel prototyp snabbt på overlocken och den blev grymt bra! :vågen:
Nu ska jag bara få ordning på undertråden och klippa ut ryggdelen i min slaktade sjal så kan jag sy klart min MT, den kommer bli så grymt snygg!

Bild på prototypen, jag är jättenöjd med formen på huvudstödet:
Bild
Ser faktiskt ut som en MT och dessutom som min, Kristina :app: Vad valde du för tyg till din prototyp?
Och är huvudstödet vikt på nåt sätt? Ser så ut på bilden.

Jag har ni också tagit bilder på min prototyp och skaffat en blogg som jag skulle använda för att lägga upp bilderna. Men nu är det tyvärr fullt på datorn så jag måste först skaffa plats på den innan jag kan överföra bilderna från mobilen på datorn. Men så snart som det är gjort så får ni se prototypen med samtliga mått, jag lovar!!
Slagathoria skrev:Ser faktiskt ut som en MT och dessutom som min, Kristina :app: Vad valde du för tyg till din prototyp?
Och är huvudstödet vikt på nåt sätt? Ser så ut på bilden.

Jag har ni också tagit bilder på min prototyp och skaffat en blogg som jag skulle använda för att lägga upp bilderna. Men nu är det tyvärr fullt på datorn så jag måste först skaffa plats på den innan jag kan överföra bilderna från mobilen på datorn. Men så snart som det är gjort så får ni se prototypen med samtliga mått, jag lovar!!
Rester från när jag sydde min första MT, lite kraftigare bomull från Ohlssons. Huvudstödet har bara vikmärken, biten jag tog till ryggdelen har legat vikt i en garderob rätt länge. ;)
Har du en smartphone kan du maila till dig själv, eller överföra direkt till typ picasa.
Slagathoria skrev:Slagathoria proudly presents:

http://slagathoriaspublicuploads.blogspot.com/

Bloggen är inte färdig än, men information och bilder finns där ;-)

Grymt fin! Måste bara fråga, vad hade du för stoppning i ditt nackstöd och hur mycket? Försöker avgöra hur mycket jag ska ha =)
Svampp skrev:

Grymt fin! Måste bara fråga, vad hade du för stoppning i ditt nackstöd och hur mycket? Försöker avgöra hur mycket jag ska ha =)

Det är ett dubbellager av en jättebillig filt (fleece) jag köpte på mataffären (får väl inte nämna vilket). Sen är ju luvan också där i fickan på framsidan som gör att det blir extra tjockt.
Slagathoria skrev:
Svampp skrev:

Det är ett dubbellager av en jättebillig filt (fleece) jag köpte på mataffären (får väl inte nämna vilket). Sen är ju luvan också där i fickan på framsidan som gör att det blir extra tjockt.
Ah, då vet jag! Har också en jättebillig fleecefilt (fast från IKEA :D), så borde bli nåt liknande, men ska ju inte ha nån huva med ficka så får lägga till ett lager eller så för det kanske. Nu ska jag klippa ut sista bitarna äntligen! Håll tummarna för att lillan sover länge så jag hinner börja nåla iaf också!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?