Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Slagathoria skrev:Usch, jag kommer inte framåt. Inte ens 5 minuter får man ha för att syssla med MT-projektet. Som om barnen har antenner för "nu tänker mamma ta sig egentid". Plums, nu har vi ett glas och en kruka mindre i hemmet. :whut:

Men visst är det helt underbart att ha barn!!! :lol:
Här sover lilleman som en stock :D. Har dock fastnat framför datorn :o :P.
Datorer och internet är fantastiska uppfinningar. Här står jag och skriver med en hand medan jag vaggar en övertrött liten tjej till sömns... vanligtvis somnar och sover hon jättebra, men idag varnar hennes antenner för att somna så mamma skulle fortsätta/börja med MT:n. Lika bra att jag lägger mig nu också. Men i morgon, då ska jag ... eller kanske inte ... fråga min dotter...

Men i tankarna är jag i alla fall med och försöker klura ut hur jag gör bäst med en vadderad nackstöd samt en luva och vadderade benhål. ni som sydd med liggunderlag, hur gjorde ni? syr man t ex midjebandet runt liggunderlagsremsor? Eller syr man först bandet och försöker stoppa in liggunderlaget sen? Och har man 2 remsor eller en som man syr på i midden?? :hmm:

Ni som valde vadderade axelband, varför ville ni inte ha utbredbara? och har ni provat utbredbara först?
Slagathoria skrev:Datorer och internet är fantastiska uppfinningar. Här står jag och skriver med en hand medan jag vaggar en övertrött liten tjej till sömns... vanligtvis somnar och sover hon jättebra, men idag varnar hennes antenner för att somna så mamma skulle fortsätta/börja med MT:n. Lika bra att jag lägger mig nu också. Men i morgon, då ska jag ... eller kanske inte ... fråga min dotter...

Men i tankarna är jag i alla fall med och försöker klura ut hur jag gör bäst med en vadderad nackstöd samt en luva och vadderade benhål. ni som sydd med liggunderlag, hur gjorde ni? syr man t ex midjebandet runt liggunderlagsremsor? Eller syr man först bandet och försöker stoppa in liggunderlaget sen? Och har man 2 remsor eller en som man syr på i midden?? :hmm:

Ni som valde vadderade axelband, varför ville ni inte ha utbredbara? och har ni provat utbredbara först?
Valde smala band för att jag har ett ganska stumt tyg. Och för att jag inte bestämt mig om jag gillar utbredbara på mei tai än. Inget jättefan av BBtai faktiskt :hmm:..har bara inte klurat ut vad det är jag inte gillar...(den enda jag testat med utbredbara)
thowida skrev: Bild
:love: :love: :love:
Exakt så tänkte jag att en MT ska se ut. Som en långsjal fast lite enklare/snabbare att knyta - och kanske lite roligare tyg. Om jag bara skulle få till det så fint ... Så för mig var det inte snack om smala axelband, skulle inte ens tänkt på det om inte några hade skrivit om det. Men nackdelen med utbredbara är nog att tyget måste vara mycket mer följsamt, eller? Är det den största anledningen för att inte välja utbredbara axelband? eller är det nåt mer som jag inte har tänkt på?
Slagathoria skrev:Men i tankarna är jag i alla fall med och försöker klura ut hur jag gör bäst med en vadderad nackstöd samt en luva och vadderade benhål. ni som sydd med liggunderlag, hur gjorde ni? syr man t ex midjebandet runt liggunderlagsremsor? Eller syr man först bandet och försöker stoppa in liggunderlaget sen? Och har man 2 remsor eller en som man syr på i midden?? :hmm:
Jag sydde in liggunderlaget på en gång typ. Först sydde jag tvärgående sömmar på var sida där liggunderlaget tog slut, sen lade jag in liggunderlaget (i ett stycke) och sydde igen, tillsammans med mittpanelen. Jag kan fota lite förklarande om du inte förstår, jag är dålig på att beskriva känner jag. Något jag fick göra senare som jag kanske skulle ha tänkt på från början, var att sy fast liggunderlaget i midjebältet också, för annars vrider det runt sig inne i tyget. Jag drog bara iväg två-tre varv med raksöm rakt över midjebältet med liggunderlag och allt och nu håller det sig still.
Kristina skrev:
Slagathoria skrev:Men i tankarna är jag i alla fall med och försöker klura ut hur jag gör bäst med en vadderad nackstöd samt en luva och vadderade benhål. ni som sydd med liggunderlag, hur gjorde ni? syr man t ex midjebandet runt liggunderlagsremsor? Eller syr man först bandet och försöker stoppa in liggunderlaget sen? Och har man 2 remsor eller en som man syr på i midden?? :hmm:
Jag sydde in liggunderlaget på en gång typ. Först sydde jag tvärgående sömmar på var sida där liggunderlaget tog slut, sen lade jag in liggunderlaget (i ett stycke) och sydde igen, tillsammans med mittpanelen. Jag kan fota lite förklarande om du inte förstår, jag är dålig på att beskriva känner jag. Något jag fick göra senare som jag kanske skulle ha tänkt på från början, var att sy fast liggunderlaget i midjebältet också, för annars vrider det runt sig inne i tyget. Jag drog bara iväg två-tre varv med raksöm rakt över midjebältet med liggunderlag och allt och nu håller det sig still.

Jag förstår hur du menar. Men behöver man en extra fot på symaskinen eftersom liggunderlaget är så tjockt? Eller en speciell nåla?
Slagathoria skrev:Usch, jag kommer inte framåt. Inte ens 5 minuter får man ha för att syssla med MT-projektet. Som om barnen har antenner för "nu tänker mamma ta sig egentid". Plums, nu har vi ett glas och en kruka mindre i hemmet. :whut:

Men visst är det helt underbart att ha barn!!! :lol:
:lol: Känner igen det där!
Slagathoria skrev:
Kristina skrev:

Jag förstår hur du menar. Men behöver man en extra fot på symaskinen eftersom liggunderlaget är så tjockt? Eller en speciell nåla?
När jag sydde in liggunderlaget sydde jag som vanligt, vanlig nål och vanlig fot, när jag sydde fast det satt det en jeansnål på maskinen och den fick sitta kvar och det blev bra.
Nu är den klar :vågen:. Blev som jag hade tänkt mig, förutom att den faktiskt blev lite kort i ryggen iaf. Undra om han växt den lille plutten :hmm:. Med en huva så blir det nog bra dock(den är sydd men inte fastsatt än).

Kom på en tabbe jag gjort dock :hide:, glömde ju tvätta tyget innan!! :shock:
Så nu ligger mei taien i tvättmaskinen och vi hoppas att tyget inte krymper massor...håll tummarna!! :mrgreen:
Slängde i resten av tyget så jag inte gör samma tabbe igen om jag ska sy en till av samma tyg :tumup:.
Slagathoria skrev:Wow, då får man bara gratulera till underverket!! :app:

Jag kom på att jag har en stor rulle med pappersduk här hemma som jag kan använda som mönsterpapper och dessutom kan jag klistra ihop hela grejen för att provköra så jag inte sy ihop det i fel ordning eller dylikt :mrgreen:
Smart :tumup:. Riktigt drygt att sprätta ju!! Jag fick sprätta en söm och bara det tog ju sin lilla tid :P.

Ska se om jag kan fixa en bärbild imorgon om mei taien överlevde turen i tvättmaskinen. Tvättade den i 30 grader, så tror det borde gå bra :). Då borde jag ha sytt dit huvudstödet/huvan också :tumup:.
Vänta med spänning på in-action-bilderna :vågen:

Förresten, hur mycket extratyg tog ni på de olika delarna? Jag menar när man klippar ut tyget måste man ju lägga till lite extra centimeter så man kan sy. Hur mycket tog ni då och finns det ställen där man skulle ha extra mycket?
Vilken sticktyp använde ni för de olika delarna? Vilken nåla?

Ja, nu har då jag outat mig som en riktig synovis får man väl helt enkelt fråga på utan skam, eller hur? :mrgreen:
Grattis kristinek! Hoppas den klarade tvätten! Har också gjort den där missen, men olika bra resultat :oops:

Jag börjar bli klar över vad jag vill ha. I stort sätt är det en Melkai MT, men med vissa justeringar. Tog mått på en igår, men missade att ta måttet från över midjebandet och upp till överkant. Har ni någon teori om vad som är lagom långt? Min tjej är 1,5 år nu, men skulle helst vilja att det funkar från ca 6 månader och upp till ca 4 år. Jag har en idé om att forma överdelen såhär _/¨¨\_ och vaddera samt sätta band eller tryckknappar så att den kan vikas ner för mindre barn och när det större barnet är vaket och vill se ordentligt. Det ska också sitta nån slags fästen på bandet för att kunna hålla den på plats uppåt när det behövs. Behöver man ha en huva också?

Jag kommer förresten välja "smala" vadderade band, 11-12 cm breda. Anledningen är att jag helt enkelt tyckt att det varit överlägset skönast när jag provat, och detta trots en förrutfattad mening om att utbredbara var det som gällde för mig. Funderar på om det kan vara vettigt att göra banden bredare efter att vadderingen slutat, kanske runt 20 cm breda för att få mer sjalkänsla där man knyter kring barnet? Och i så fall, ska man på något vis se till att det blir enkelt tyg istället för dubbel där, och hur gör man i så fall? :hmm:

Ytterligare ett önskemål är nån form av ficka/or. Denna/dessa bör rymma mobil, plånbok, nycklar och extra napp (nåt mer??). Olika idéer jag har är:
1. Fickor på axelbanden, som hamnar nånstans strax över brösthöjd. Detta för att lätt kunna nå mobil osv utan att behöva hjälp eller att ta av MT. En eller två fickor på varje axelband, så får man dela upp prylarna.
2. En "väska" med band som man har hängandes bak på ryggen och fäster med nån slags spännen fram på bröstet för att lättare kunna ta på och av, kan då vara lite större. Själva väskan skulle se upp ungefär som en påse med långa remmar och nåt spänne längst ut på ändarna. Frågan är om man skulle behöva sätta nån slags remmar längst ner i hörnen också som man kan dra fram mot höfterna och fästa i midjebandet? Annars kanske det blir väldigt svajigt?
3. Ungefär som alternativ 2, men för att hänga fram. Remmarna blir nere istället för att kunna dra ner till exempelvis midjebandet och fästa och fästena uppe sitter istället direkt på överdelen av väskan.

Hoppas nån fattar hur jag menar! Verkar något/några av alternativen vettiga? Kan kan tänka sig att kombinera några av dem? Kan ju vara bra att kunna ta med nån blöja eller liknande nån gång ibland också. Är det för svårt att göra nåt sånt här när man är rätt ovan att sy?
En fråga till. Jag tänkte använda manchestertyg till midje- och axelband. Vad ska man tänka på mer än att jag antar att det inte ska vara stretch i? Smalrandigt eller bredrandigt? Spelar det nån roll tror ni? Funderar på att beställa online, har hittat en del riktigt billiga alternativ (får bara se hur lång leveranstid det är). Vad ska man titta efter för tyger till panelen? Det är ju lite svårt att känna på tygerna när det är online =) Är det vissa kategorier tyger som brukar funka? Är 100 % bomull bäst eller nåt annat?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?