Grattis kristinek! Hoppas den klarade tvätten! Har också gjort den där missen, men olika bra resultat
Jag börjar bli klar över vad jag vill ha. I stort sätt är det en Melkai MT, men med vissa justeringar. Tog mått på en igår, men missade att ta måttet från över midjebandet och upp till överkant. Har ni någon teori om vad som är lagom långt? Min tjej är 1,5 år nu, men skulle helst vilja att det funkar från ca 6 månader och upp till ca 4 år. Jag har en idé om att forma överdelen såhär _/¨¨\_ och vaddera samt sätta band eller tryckknappar så att den kan vikas ner för mindre barn och när det större barnet är vaket och vill se ordentligt. Det ska också sitta nån slags fästen på bandet för att kunna hålla den på plats uppåt när det behövs. Behöver man ha en huva också?
Jag kommer förresten välja "smala" vadderade band, 11-12 cm breda. Anledningen är att jag helt enkelt tyckt att det varit överlägset skönast när jag provat, och detta trots en förrutfattad mening om att utbredbara var det som gällde för mig. Funderar på om det kan vara vettigt att göra banden bredare efter att vadderingen slutat, kanske runt 20 cm breda för att få mer sjalkänsla där man knyter kring barnet? Och i så fall, ska man på något vis se till att det blir enkelt tyg istället för dubbel där, och hur gör man i så fall?
Ytterligare ett önskemål är nån form av ficka/or. Denna/dessa bör rymma mobil, plånbok, nycklar och extra napp (nåt mer??). Olika idéer jag har är:
1. Fickor på axelbanden, som hamnar nånstans strax över brösthöjd. Detta för att lätt kunna nå mobil osv utan att behöva hjälp eller att ta av MT. En eller två fickor på varje axelband, så får man dela upp prylarna.
2. En "väska" med band som man har hängandes bak på ryggen och fäster med nån slags spännen fram på bröstet för att lättare kunna ta på och av, kan då vara lite större. Själva väskan skulle se upp ungefär som en påse med långa remmar och nåt spänne längst ut på ändarna. Frågan är om man skulle behöva sätta nån slags remmar längst ner i hörnen också som man kan dra fram mot höfterna och fästa i midjebandet? Annars kanske det blir väldigt svajigt?
3. Ungefär som alternativ 2, men för att hänga fram. Remmarna blir nere istället för att kunna dra ner till exempelvis midjebandet och fästa och fästena uppe sitter istället direkt på överdelen av väskan.
Hoppas nån fattar hur jag menar! Verkar något/några av alternativen vettiga? Kan kan tänka sig att kombinera några av dem? Kan ju vara bra att kunna ta med nån blöja eller liknande nån gång ibland också. Är det för svårt att göra nåt sånt här när man är rätt ovan att sy?