Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag blev så inspirerad och motiverad av alla era fina hemmasydda MT:arna att jag bara MÅSTE våga mig ut i det okända och försöka knåpa ihop en MT för min lilla flicka. Hon är bara så söt så jag har massor med idéer för vad jag vill göra för henne, vilka färger och mönster det ska bli, osv. Men tyvärr är jag uppvuxen med en mamma som trodde att en symaskin liksom alla andra elektroniska redskapar i hemmet går sönder bara man tittar på dem. Så jag har aldrig riktigt lärt mig hur man gör med symaskinen och har i självstudier och några enkla försök långsamt närmat mig utmaningen så att jag till slut kunde sy enkla kuddfodral och gardiner. Men mer än så har jag inte vågat - tills nu! Nu är det slut, jag måste bryta mönstret och får inte vara rädd för en maskin som väger mindre än mig längre. Eller vad säger ni, är en MT för mycket av ett projekt för en synovis?

Så här hade jag tänkt att det ska bli:
MT:en ska ha utbredbara axelband, nackstöd och en luva. Bebisen är redan 4 månader så MT:en behöver inte vara allt för smal nere vid benen. Jag skulle helst vilja ha ett mjukt tyg på insidan så det känns mysigt och fint på huden, framför allt på sommaren. På utsidan olika tyg med fina färger och mönster som jag sy ihop så det blir enligt mina designönskemål, kanske nån applikation också. Och höft- och axelbanden av ett tyg som matchar panelen.

Låter ganska enkelt, och ändå har jag tusentals frågor :hmm: :

1. Hur länge behöver man för hela processen?
2. Innan jag börjar med de olika stegen (rita upp mönstret, klippa ur tygbitarna, nålar ihop allt, sy...) är det något jag behöver tänka på?
3. Finns det något som är speciellt krångligt och som man kanske inte få till vid första försöket?
4. Om jag vill sy panelen som jag beskrev ovan och väljer tyg efter färg och mönster eller hur det känns kommer det nog att bli trikå inne och lakansväv ute (har varit på Ohlssons tyger och spanat ut tyg och då blev det sådana tyger). Nu var det i en annan tråd någon som rekommenderade att man i så fall skulle behöva ett dubbellager med något tyg som IKEAs Lenda/ indisk bomull emellan så att panelen får rätt styrka. Hur ser ni det? Och blir inte det lite varmt framför allt när man bär inomhus eller på sommaren?
5. Om man har utbredbara axelband så finns det ju olika sätt att sy fast dem, dvs hur man vikar änderna uppe vid axeln. Vilket sätt skulle ni rekommendera och varför?
6. Brukar ni vaddera höftbandet?
7. Använder ni extra stark tråd?
8. Förslag på tyg för banden som inte finns på IKEA?
.
.
.
Kommer säkert fler frågor när jag väl har kommit igång... :whut:
Kom gärna med synpunkter och egna erfarenheter i detta sammanhang :tumup:

Tack på förhand :heart:
Välkommen i "min" tråd, Kristina! The more, the merrier, eller hur ;-) Det är bara bra om vi blir flera med samma projekt. Då kan ni fråga saker som jag inte ens har tänkt på - ännu - och på det viset behöver jag inte göra samma fel :tumup:

Tack så otroligt mycket för dina goda råd, thowida. Det börjar nästan kännas som om du vore min sy- och tygmentor :heart: :heart: :heart:

Och vet du, vems MT det är på första bilden? Eller efter vilket mönster och i vilket tyg denna är sydd? Är det den beiga Lenda?
thowida skrev:
Slagathoria skrev: Och vet du, vems MT det är på första bilden? Eller efter vilket mönster och i vilket tyg denna är sydd? Är det den beiga Lenda?
Jag snodde bilden härifrån: http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... &sk=t&sd=a 8)

Tack för länkan!! Det verkar vara ett bra mönster (säger jag utan att ha testat en enda Mei Tai ens). Ser i alla fall så ut som om den är bekväm och har ungefär den stil som jag ville ha. Funkar det förresten bra att rulla upp underkanten ett varv för mindre barn så att sittdelen blir smalare (panelen är ju timglasformad)? Och varför vadderar de flesta midjebältet? Jag trodde att vitsen med en Mei Tai är att den är lika mjuk och följsam som en sjal, men enklare/snabbare att ta på. Så när man tycker att det funkar bra med sjalen borde man ju också gilla en MT utan vaddering, eller?
Slagathoria skrev:Välkommen i "min" tråd, Kristina! The more, the merrier, eller hur ;-) Det är bara bra om vi blir flera med samma projekt. Då kan ni fråga saker som jag inte ens har tänkt på - ännu - och på det viset behöver jag inte göra samma fel :tumup:
Vielen dank! :tumup:

Snabbt igen, bebisen vill inte att jag sitter vid datorn..
Jag klippte aldrig ut mönsterdelar, utan funderade bara ut vilka mått jag ville ha (hur långa axelband, midjeband och bredd/höjd på ryggstycket) och skrev upp och sen klippte jag efter måtten, min MT är inte insvängd eller något utan rak överallt, så jag behövde inget mönster så. Har du ett vävt bomullstyg behöver du inte ens tänka på att klippa 2 meter axelband rakt, klipp ett litet hack bara och så drar du isär tyget så långt du vill, då blir det trådrakt.
Sydde med vikningen Thowida visar (i närbilden) och den är jätteskön, iaf om man som jag gillar att dra ut sjalen/mt:n över överarmen. Den går bra att smalna ihop över axeln också om det behövs, det gör jag oftast när jag bär på rygg.

Jag vadderade också midjebältet (måttade så att vadderingen börjar vid mina höftben), men funderar på att skippa det den här gången, ska sy av en vävd sjal nu och den känns ju stadigare, så jag hoppas det blir bra, annars får jag väl sprätta och peta i en vaddering om jag saknar den mycket.

Och tid, det tog mig ungefär en halv dag koncentrerat arbete. Syendet är lätt, det är ju bara raksömmar, men jag fick klura en del på hur jag skulle montera ihop bitarna snyggast och bäst (sydde med panel).
Den ser ut så här, jag är jättenöjd med den, men jag saknar huvudstöd och så vill jag ha bättre tyg, den är sydd i vanlig lite kraftigare bomullsväv (fast tunnare än Lenda) bara och det känns lite stumt ibland.
Bild
Jag har tredubbelt tyg i ryggstycket och tycker inte alls det känns varmt, men Lenda är ju tjockare.
Nu har jag fått hem en MT, provat den med lillan och tittat på den lite närmare. För det första tyckte jag att axelbanden som är 170 cm långa verkade vara ganska korta för min smak. Jag är inte speciellt tjock eller så (80 cm midjan, 100 cm runt naveln), men jag kunde bara med nöd och näppe knyta dem på baksidan när jag bar lillan på magen (alltså kors över rumpan på henne och sen under hennes ben bak på ryggen). Helst skulle jag ju vilja kunna knyta framme. Tvärt om verkar midjebandet vara lite väl långt med 175 cm. Det är nog meningen att man har det i flera lager runt midjan innan man knyter det. Men varför? Är det av en säkerhetsaspekt, eftersom banden på det viset inte "öppnar" sig så lätt, även om det är slarvigt knytt eller inte alls? Eller känns det bekvämare när man bär större barn eller en längre stund? Men min lilla dotter är det ju som en dans på rosor oavsätt hur man bär, så jag kan inte riktigt avgöra vad som är bäst. Vad tycker ni?
Och hur stor skillnad angående avlastning blir det mellan 20 cm och 30 cm breda axelband? Och respektive 8 och 22 cm brett midjeband? Det var ungefär de mått på dem jag hittade när jag kikade lite runt i olika beskrivningar.

Har hittat lite extratyg här hemma som kanske inte är det bästa för just en MT, men duger kanske för en prototyp. Innan jag sätter igång med denna vill jag dock i alla fall ha så bra koll som möjligt och hunnit få till ett bra mönster så att jag bara behöver ändra några få och små detaljer innan jag börjar med det egentliga tyget. Hoppas också att lillan tillåter att jag sätter mig vid symaskinen en liten stund i morgon. Hoppas, hoppas, hoppas! Är så motiverad av alla era fina MT:er här på forumet :love:
Jag vill ju verkligen sy en mei tai jag med!! Nästa helg när sambon är ledig fre-sön kanske det skulle kunna hända :hmm:. Det jag undrat allra mest över är tyg. Orkar inte åka ända till Ikea utan tar nog hellre t-banan till Ohlssons tyger(annars hade ju Lenda vart ett säkert kort :wink: ). Någon som kan styra mig till ett bra mei tai tyg?
http://www.ohlssonstyger.se/TriggerShop/Default.aspx
Jag är helt lost på tygfronten :|. Vill nog först testa sy en enfärgad mest för att testa min förmåga, men sen om den blir bra vill jag nog gärna ha en med mönstrad panel också...
Eller det kanske inte är svårare?
Bild
Min första är vadderad i midjebälte, axelband och i nackstödet halvvägs ner över ryggen med ikea-fleecefilt (olika många lager efter behov). (och vilken LITEN Joel på den bilden, som sitter groda i MTn utan problem! Så ser det inte riktigt ut idag, haha!)

nästa hade utbredbara axelband och vadderade ben"hål" (fleece igen). Den har jag sytt om flera ggr i olika hybridexperiment, utan att nånsin bli helt nöjd med den. Nu är det nog urvuxen dessutom... tanken var att den skulle få en huva men det blidde aldrig så.
Bild
Vilka fina Thowida, Kristina och SCSI :loving:!

Tycker det såg riktigt skönt ut med vaddering vid benen :tumup:.
Tror jag vet precis vilka mått sittdelen ska ha och hur långa axelbanden ska vara osv(blandning mellan freehand och bb-tai).

Men är just tyget, läste att det gärna ska ha lite diagonalstretch. Men hur vet jag om ett tyg har det :hmm:?
Har sytt en del med min mormor när jag var yngre, men sånt tänkte man ju inte på då..
Helt lost på den fronten, att räkna ut hållbarhet på material teoretiskt fixar jag :lol:...men det här är inget jag har koll på :rodna:. En Hoppe här hemma kanske kan få bli en mei tai i framtiden, men tänkte prova mig fram lite först.
Jag är sugen på att börja, men vill ha lite tid på mig innan jag måste plocka undan allt när barnen vaknar. Bättre på kvällen, vi får se om inspirationen finns kvar i kväll :tumup: . Jag ska slakta en färgad äldre Easycare och så blir det mönstrad panel :) .
Slagathoria skrev:Nu har jag fått hem en MT, provat den med lillan och tittat på den lite närmare. För det första tyckte jag att axelbanden som är 170 cm långa verkade vara ganska korta för min smak. Jag är inte speciellt tjock eller så (80 cm midjan, 100 cm runt naveln), men jag kunde bara med nöd och näppe knyta dem på baksidan när jag bar lillan på magen (alltså kors över rumpan på henne och sen under hennes ben bak på ryggen). Helst skulle jag ju vilja kunna knyta framme. Tvärt om verkar midjebandet vara lite väl långt med 175 cm. Det är nog meningen att man har det i flera lager runt midjan innan man knyter det. Men varför? Är det av en säkerhetsaspekt, eftersom banden på det viset inte "öppnar" sig så lätt, även om det är slarvigt knytt eller inte alls? Eller känns det bekvämare när man bär större barn eller en längre stund? Men min lilla dotter är det ju som en dans på rosor oavsätt hur man bär, så jag kan inte riktigt avgöra vad som är bäst. Vad tycker ni?
Och hur stor skillnad angående avlastning blir det mellan 20 cm och 30 cm breda axelband? Och respektive 8 och 22 cm brett midjeband? Det var ungefär de mått på dem jag hittade när jag kikade lite runt i olika beskrivningar.

Har hittat lite extratyg här hemma som kanske inte är det bästa för just en MT, men duger kanske för en prototyp. Innan jag sätter igång med denna vill jag dock i alla fall ha så bra koll som möjligt och hunnit få till ett bra mönster så att jag bara behöver ändra några få och små detaljer innan jag börjar med det egentliga tyget. Hoppas också att lillan tillåter att jag sätter mig vid symaskinen en liten stund i morgon. Hoppas, hoppas, hoppas! Är så motiverad av alla era fina MT:er här på forumet :love:
Det lät som skumma mått. :hmm: Min har drygt 2 m långa axelband (minns inte exakt och ids inte mäta nu), och de räcker bra till att knyta bak när jag bär på magen, jag har funderat på ännu längre så de går att knyta fram vid magbärning, men jag tror det blir lite väl långt då. Midjebältet är några dm längre än vad jag är bred om höfterna, de går alltså inte att snurra två varv och jag tror inte att det behövs heller, fast å andra sidan är det ju enkelt att prova göra längre och se hur man gillar det och sen bara korta dom ifall man vill.
Bredden på midjebältet tänker jag mig nånstans 10-15 cm, smalare vill jag absolut inte ha och bredare känns lite meckigt.
Så du menar att du knyter midjebandet ungefär som man gör med ett förkläde? Alltså ungefär som med en bärsele fast man knyter i stället för att man har ett spänne. Jag tänkte i alla fall från början att ha det så. Var lite inne att ha änderna lite överlappande sa man kan ha kardborreband emellan samtidigt som man har två smalare extra band ungefär 20-30 cm ifrån änderna som man kan knyta... ska försöka rita upp det. Vad säger ni?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?