- tor feb 09, 2012 22:50
Jag blev så inspirerad och motiverad av alla era fina hemmasydda MT:arna att jag bara MÅSTE våga mig ut i det okända och försöka knåpa ihop en MT för min lilla flicka. Hon är bara så söt så jag har massor med idéer för vad jag vill göra för henne, vilka färger och mönster det ska bli, osv. Men tyvärr är jag uppvuxen med en mamma som trodde att en symaskin liksom alla andra elektroniska redskapar i hemmet går sönder bara man tittar på dem. Så jag har aldrig riktigt lärt mig hur man gör med symaskinen och har i självstudier och några enkla försök långsamt närmat mig utmaningen så att jag till slut kunde sy enkla kuddfodral och gardiner. Men mer än så har jag inte vågat - tills nu! Nu är det slut, jag måste bryta mönstret och får inte vara rädd för en maskin som väger mindre än mig längre. Eller vad säger ni, är en MT för mycket av ett projekt för en synovis?
Så här hade jag tänkt att det ska bli:
MT:en ska ha utbredbara axelband, nackstöd och en luva. Bebisen är redan 4 månader så MT:en behöver inte vara allt för smal nere vid benen. Jag skulle helst vilja ha ett mjukt tyg på insidan så det känns mysigt och fint på huden, framför allt på sommaren. På utsidan olika tyg med fina färger och mönster som jag sy ihop så det blir enligt mina designönskemål, kanske nån applikation också. Och höft- och axelbanden av ett tyg som matchar panelen.
Låter ganska enkelt, och ändå har jag tusentals frågor
:
1. Hur länge behöver man för hela processen?
2. Innan jag börjar med de olika stegen (rita upp mönstret, klippa ur tygbitarna, nålar ihop allt, sy...) är det något jag behöver tänka på?
3. Finns det något som är speciellt krångligt och som man kanske inte få till vid första försöket?
4. Om jag vill sy panelen som jag beskrev ovan och väljer tyg efter färg och mönster eller hur det känns kommer det nog att bli trikå inne och lakansväv ute (har varit på Ohlssons tyger och spanat ut tyg och då blev det sådana tyger). Nu var det i en annan tråd någon som rekommenderade att man i så fall skulle behöva ett dubbellager med något tyg som IKEAs Lenda/ indisk bomull emellan så att panelen får rätt styrka. Hur ser ni det? Och blir inte det lite varmt framför allt när man bär inomhus eller på sommaren?
5. Om man har utbredbara axelband så finns det ju olika sätt att sy fast dem, dvs hur man vikar änderna uppe vid axeln. Vilket sätt skulle ni rekommendera och varför?
6. Brukar ni vaddera höftbandet?
7. Använder ni extra stark tråd?
8. Förslag på tyg för banden som inte finns på IKEA?
.
.
.
Kommer säkert fler frågor när jag väl har kommit igång...
Kom gärna med synpunkter och egna erfarenheter i detta sammanhang
Tack på förhand
Så här hade jag tänkt att det ska bli:
MT:en ska ha utbredbara axelband, nackstöd och en luva. Bebisen är redan 4 månader så MT:en behöver inte vara allt för smal nere vid benen. Jag skulle helst vilja ha ett mjukt tyg på insidan så det känns mysigt och fint på huden, framför allt på sommaren. På utsidan olika tyg med fina färger och mönster som jag sy ihop så det blir enligt mina designönskemål, kanske nån applikation också. Och höft- och axelbanden av ett tyg som matchar panelen.
Låter ganska enkelt, och ändå har jag tusentals frågor

1. Hur länge behöver man för hela processen?
2. Innan jag börjar med de olika stegen (rita upp mönstret, klippa ur tygbitarna, nålar ihop allt, sy...) är det något jag behöver tänka på?
3. Finns det något som är speciellt krångligt och som man kanske inte få till vid första försöket?
4. Om jag vill sy panelen som jag beskrev ovan och väljer tyg efter färg och mönster eller hur det känns kommer det nog att bli trikå inne och lakansväv ute (har varit på Ohlssons tyger och spanat ut tyg och då blev det sådana tyger). Nu var det i en annan tråd någon som rekommenderade att man i så fall skulle behöva ett dubbellager med något tyg som IKEAs Lenda/ indisk bomull emellan så att panelen får rätt styrka. Hur ser ni det? Och blir inte det lite varmt framför allt när man bär inomhus eller på sommaren?
5. Om man har utbredbara axelband så finns det ju olika sätt att sy fast dem, dvs hur man vikar änderna uppe vid axeln. Vilket sätt skulle ni rekommendera och varför?
6. Brukar ni vaddera höftbandet?
7. Använder ni extra stark tråd?
8. Förslag på tyg för banden som inte finns på IKEA?
.
.
.
Kommer säkert fler frågor när jag väl har kommit igång...

Kom gärna med synpunkter och egna erfarenheter i detta sammanhang

Tack på förhand