Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
Jag har köpt några nystan bomullsgarn till mina blommor, de flesta är Järbos cotton soft. Jag virkar med 4 mm nål, men det beror på att det var vad som fanns hemma. Blommorna är i olika dova lila nyanser och jag siktar på att få till ett kuddöverdrag.
Av stina_m
Och där körde jag genast fast med lingarnet... Det är Linen från Marks & Kattens. Det är är i en härva eller vad det nu heter. Är det meningen att man ska nysta det själv eller finns det nåt bra trix? Och om man ska nysta det finns det nåt bra trix att göra det själv? Eller måste man anlita Maken eller nåt barn till hjälp?
Användarens profilbild
Av glis
stina_m skrev:Och där körde jag genast fast med lingarnet... Det är Linen från Marks & Kattens. Det är är i en härva eller vad det nu heter. Är det meningen att man ska nysta det själv eller finns det nåt bra trix? Och om man ska nysta det finns det nåt bra trix att göra det själv? Eller måste man anlita Maken eller nåt barn till hjälp?
Maken är bäst, vägrar han så lägger du härvan runt en stolsrygg. Eller köper en garnvinda på loppis, men det kan vara svårt att hitta.
Användarens profilbild
Av glis
imsel skrev:Varför måste/ska man nysta om det är en härva? :hmm: :oops:
För att annars är det snart ett härke! Man kan tänka sig att det skulle gå att sätta upp härvan på en vinda och virka/sticka direkt från den om man har plats och sitter still med sitt handarbete.
Användarens profilbild
Av Trulsamin
stina_m skrev:Och där körde jag genast fast med lingarnet... Det är Linen från Marks & Kattens. Det är är i en härva eller vad det nu heter. Är det meningen att man ska nysta det själv eller finns det nåt bra trix? Och om man ska nysta det finns det nåt bra trix att göra det själv? Eller måste man anlita Maken eller nåt barn till hjälp?
Man måste nysta upp härvorna själv. att skaffa en nystvinda är ett hett tips, jag köpte min för 20 kronor på loppis och jag ser ofta sånna på loppis så det är ett tips... Annars kan man använda en stolsrygg har jag hört men lättast är nog en make/sambo/barn/vän om man inte har en nystvinda... Jag har suttit på golvet med härvan uppspänd mellan mina fötter och nystat...
Av stina_m
Trulsamin skrev:
Man måste nysta upp härvorna själv. att skaffa en nystvinda är ett hett tips, jag köpte min för 20 kronor på loppis och jag ser ofta sånna på loppis så det är ett tips... Annars kan man använda en stolsrygg har jag hört men lättast är nog en make/sambo/barn/vän om man inte har en nystvinda... Jag har suttit på golvet med härvan uppspänd mellan mina fötter och nystat...
Med fyra dagar kvar till beräknad förlossning och att jag tyckt det är skitjobbigt att ta på mig strumpor i en månad är inte det just nu ett alternativ!! Fast det hade nog varit kul att se!! :lol:

Jag tog en stol till hjälp. Kom fram till att om Maken ska hjälpa mig så kommer han fråga vad jag jag ska virka och får han reda på att det ska bli disktrasor så får han nog spader... :roll:

Fast det gick sådär med en stol... Jag trasslade till det... Fram med saxen och så blev det ett stort nystan och ett litet. Det går bra det med!

Det här var mitt första försök att virka en disktrasa.
Bild

Har bara virkat fram och tillbaka i en maskbåge med en luftmaska varje gång jag vänder. Men kanten blev lixom vågig. Och när jag försökte virka fastmaskor runt hela blev det som hål. :(
Bild

Det spelar ju ingen större roll på en disktrasa egentligen men det vore trevligt om det blev fint. Och när jag virkade fastmaskor runt alla kanter blev en kant lixom bubblig. Som om jag virkade för många fastmaskor. Hur vet man vart man ska sticka ner virknålen när man gör fastmaskor runt om? :hmm:

Alla tips mottages tacksamt!
Användarens profilbild
Av CAKirre
Nu är jag lite sent ute, men jag brukar vända upp och ner på en fotpall, eller dylikt och spänna upp härvan över så många av benen som det går. Sedan kan jag sitta i soffan med pallen nedanför mig och nysta. ;)
Nu har jag fått en garnvinda i julklapp, så det kommer kanske bli färre tillfällen med pallen.
Användarens profilbild
Av Fryle
Garnvinda och nystmaskin är ovärderliga!
Av pnylan
Här kommer en fråga, lite korkad kanske men... :oops:
Om man stoppar med ris, går det att tvätta då? i 40 grader? Min tanke är att riset inte påverkas förrän vid 100 grader eller är jag helt ute och cyklar nu??? :hmm: :oops:
vad är annars lämpligt att stoppa med om man vill ha lite tyngd?
Användarens profilbild
Av dolvis
pnylan skrev:Här kommer en fråga, lite korkad kanske men... :oops:
Om man stoppar med ris, går det att tvätta då? i 40 grader? Min tanke är att riset inte påverkas förrän vid 100 grader eller är jag helt ute och cyklar nu??? :hmm: :oops:
Hehe, jag VET inte men jag TROR det är fukten som påverkar riset, inte graderna.... :wink:
Av Sofie
dolvis skrev:
Hehe, jag VET inte men jag TROR det är fukten som påverkar riset, inte graderna.... :wink:
Jag är helt stensäker på att om du stoppar med ris och sedan tvättar i 40-grader kommer det sluta med en hård klump med mögel i.

Vill du kunna tvätta är det nog syntetisk "tyngdfyllning" som gäller. Eller sand möjligen, i en separat påse som limmas tät eller så. Jag tror jag hade en gammal leksakshund när jag var liten som hade sand i rumpan och i ändarna på tassarna. Men den låg väl antagligen i separata påsar som var fastsydda inuti. Sand torkar väl rätt långsamt också.
Av mly
stina_m skrev:
Trulsamin skrev:
Med fyra dagar kvar till beräknad förlossning och att jag tyckt det är skitjobbigt att ta på mig strumpor i en månad är inte det just nu ett alternativ!! Fast det hade nog varit kul att se!! :lol:

Jag tog en stol till hjälp. Kom fram till att om Maken ska hjälpa mig så kommer han fråga vad jag jag ska virka och får han reda på att det ska bli disktrasor så får han nog spader... :roll:

Fast det gick sådär med en stol... Jag trasslade till det... Fram med saxen och så blev det ett stort nystan och ett litet. Det går bra det med!

Det här var mitt första försök att virka en disktrasa.
Bild

Har bara virkat fram och tillbaka i en maskbåge med en luftmaska varje gång jag vänder. Men kanten blev lixom vågig. Och när jag försökte virka fastmaskor runt hela blev det som hål. :(
Bild

Det spelar ju ingen större roll på en disktrasa egentligen men det vore trevligt om det blev fint. Och när jag virkade fastmaskor runt alla kanter blev en kant lixom bubblig. Som om jag virkade för många fastmaskor. Hur vet man vart man ska sticka ner virknålen när man gör fastmaskor runt om? :hmm:

Alla tips mottages tacksamt!

Jag tycker din disktrasa blev jätte fin, om du virkar med fasta maskor så behöver du inte luftmaskan när du vänder, då kanske det blir bättre :hmm: jag är inte så jätte bra på detta, jag har virkat disktrasor i vågmönster, det va jätte simpelt och blev väldigt fint. Kan jag så kan du... Ska se om jag hittar mönstret igen...

Jag vill göra denna http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 33&lang=se men jag kan verkligen inte :cry:
Användarens profilbild
Av Fryle
Stoff o Stil har plastgranulat med tyngd för just denna användning. Tål tvätt.
http://www.stoffochstil.se/Katalog/Syti ... leid=24980
  • 1
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 117
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?