Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Malin
Jag har ju läst att vissa av er här har fått till BäraBarn-sjalen riktigt bra och trivs med den.
Det vore kul att få veta era bästa tips för att få den att funka bra, jag tycker att min är så mjuk och skön i tyget att jag vill ge den en ordentlig chans.
Användarens profilbild
Av Suskiv
mitt tips är att knyra ryggsäck med den. :) Är i kortaste laget, man får knyta under bebisen rumpa, men annars fungerar den bra.

Annrs tyckte inte jag att den var så svårt att få till på höften. Gäler bara at testa många ggr.
Användarens profilbild
Av Helena
Mitt tips är att alltid ha på sig och bebisen exakt samma lager kläder, annars får man knyta om. :cry: :cry:
Av LL
Ja, ge den gärna en chans. Bärbarnsjalen uppskattarjag allt mer, faktiskt.

Spänn hårt, som med alla sjalar. Tänk på att knuten töjer sig när man sätter i barnet så det ska vara riktigt tight från början. Se särskilt till att överkanten på sjalen är spänd. Den knut som visas på bärabarns hemsida är väl värd att lära sig.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av mojsan
..prova, prova, prova dig fram. Jag får ha knuten en bit högre upp än bärabarninstruktionerna, då går den att få till ganska bra. Och min första bärabarn, trejeansblå, är uuurgosig, medan chili är på inarbetningsstadiet.
Användarens profilbild
Av sus
Innan jag sydde om min till ringsjal så kom jag faktiskt riktigt bra överens med den. Jag gjorde inte bära barn knuten utan ett "dubbelt halvslag om egen part" (googla på bilder så får du upp massa exempel) då går knuten att justera lite både på längden och dra i bara ena kanten. Sen när sjalen satt bra så "låste" jag knuten genom att göra en vanlig knut på sjalens två ändar. Jättebekvämt och smidigt, men knuten blev aldrig särskilt snygg....[/img]
Användarens profilbild
Av mojsan
...sen kan du ju med ett par large-ringar ha den som ringsjal, fast utan att sy. Beskrivning finns nånstans härinne, vet jag.
Användarens profilbild
Av mia75
Allt handlar om att spänna tyget där det behövs för just dig. I början bara knöt jag sjalen "rakt av" men sen kom jag på att jag måste justera tyget mer. Jag knyter en enkel knut och drar sen åt över och underkant på tyget så att de blir mer spända än på mitten, då funkar det för mig. Jag vet inte om du fattar med min halvdåliga beskrivning men träna på, sjalen är underbar! :D
Användarens profilbild
Av Alex
Knyta om och om och om. En vacker dag så sitter det!! Plus att när man väl fått in snitsen (och barnet vant sig) så är det inte så kinkigt med knuten längre. Nu kan jag bara slänga ihop den, det funkar. Fast bara på Kalle...jag har ju på känn hur han sitter och så...
Av Evatora
mia75 skrev:Allt handlar om att spänna tyget där det behövs för just dig. I början bara knöt jag sjalen "rakt av" men sen kom jag på att jag måste justera tyget mer. Jag knyter en enkel knut och drar sen åt över och underkant på tyget så att de blir mer spända än på mitten, då funkar det för mig. Jag vet inte om du fattar med min halvdåliga beskrivning men träna på, sjalen är underbar! :D
Precis så.

Jag knyter om den ofta, behåller alltså inte sjalen knuten mellan varven. Jag sätter knuten högre än höften, nästan uppe vid midjan. Sedan sätter jag i barnet och ser till att knuten kommer nästan mitt fram, mellan brösten. Och så justerar jag knuten när barnet sitter i sjalen och sjalen är maximalt draperad över min axel. Jag ser först till att barnet har sjalen ordentligt draperad bakom ryggen så att det finns tillräckligt med tyg i överkant för att kunna dra upp som stöd för huvudet om han somnar. Sedan stödjer jag liksom upp barnet under rumpan på någon bordskant eller barnvagnshandtaget och drar åt riktigt hårt framför allt i överkant. Så hårt så att jag känner sjalkanten ordentligt i baksidan av armhålan på mig (den "ger" efter att man gått några steg och skär ändå inte in i armhålan). För att inte knuten ska "ge" så mycket så rullar jag sjaländarna lite i knuten. Sedan brukar den sitta jättebekvämt. Ibland får jag justera flera gånger innan jag blir nöjd. Detta gör jag när jag bär lillebror. Han tycker om att sitta tajt på höften och somnar gärna så.

Storebror däremot (2,5 år) som ju bara sitter kortare stunder, vill inte ha det så trångt. Med honom knyter jag bara sjalen vid höften, drar till den så knuten kommer mitt fram och sätter i honom. Han vill ändå mest sitta i sjalen för att prata och gosa lite och vill få plats med sina armar mellan mig och sig och ha lite rörelsefrihet. Det ger ju då inte samma avlastning och är inte lika bekvämt för mig, men gäller ju oftast bara korta stunder.

Lycka till!
// Eva
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?