mia75 skrev:Allt handlar om att spänna tyget där det behövs för just dig. I början bara knöt jag sjalen "rakt av" men sen kom jag på att jag måste justera tyget mer. Jag knyter en enkel knut och drar sen åt över och underkant på tyget så att de blir mer spända än på mitten, då funkar det för mig. Jag vet inte om du fattar med min halvdåliga beskrivning men träna på, sjalen är underbar! 
Precis så.
Jag knyter om den ofta, behåller alltså inte sjalen knuten mellan varven. Jag sätter knuten högre än höften, nästan uppe vid midjan. Sedan sätter jag i barnet och ser till att knuten kommer nästan mitt fram, mellan brösten. Och så justerar jag knuten när barnet sitter i sjalen och sjalen är maximalt draperad över min axel. Jag ser först till att barnet har sjalen ordentligt draperad bakom ryggen så att det finns tillräckligt med tyg i överkant för att kunna dra upp som stöd för huvudet om han somnar. Sedan stödjer jag liksom upp barnet under rumpan på någon bordskant eller barnvagnshandtaget och drar åt riktigt hårt framför allt i överkant. Så hårt så att jag känner sjalkanten ordentligt i baksidan av armhålan på mig (den "ger" efter att man gått några steg och skär ändå inte in i armhålan). För att inte knuten ska "ge" så mycket så rullar jag sjaländarna lite i knuten. Sedan brukar den sitta jättebekvämt. Ibland får jag justera flera gånger innan jag blir nöjd. Detta gör jag när jag bär lillebror. Han tycker om att sitta tajt på höften och somnar gärna så.
Storebror däremot (2,5 år) som ju bara sitter kortare stunder, vill inte ha det så trångt. Med honom knyter jag bara sjalen vid höften, drar till den så knuten kommer mitt fram och sätter i honom. Han vill ändå mest sitta i sjalen för att prata och gosa lite och vill få plats med sina armar mellan mig och sig och ha lite rörelsefrihet. Det ger ju då inte samma avlastning och är inte lika bekvämt för mig, men gäller ju oftast bara korta stunder.
Lycka till!
// Eva