Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Sjal avlastar bättre på mage än sele tycker jag. Annars kan du ju ta honom på ryggen. Jag skulle investera i en sjal, eller gå på en sjalträff för att få prova en iaf.
Nu när det är kallt bär jag gärna på mage - trots att nästan-ettåringen börjar bli lite tung och framför allt LÅNG - om vi är på stan och ska in och ut en massa. Det är svårt att justera kläderna på ryggen och överhettad bäbis är inte roligt att gå omkring med! Joels 10-11kg till trots bär jag honom utan problem ett par timmar både på mage och rygg - vävd långsjal avlastar grymt mycket bättre än sele!

Man brukar kunna hitta prisvärda beggade sjalar här på sjalbarn - och skulle ni inte trivas ihop är det bara att sälja vidare till samma pris.
Om du talar om var du bor kan det ju tänkas finnas nån i närheten som kan tänka sig att låna dig en sjal och lite hjälp med att knyta, oxå....
Jag har inga problem med att bära min 8-månaders i flera timmar. Jag är van och musklad för det. Men jag skulle likna det vid att vara gravid eller tjock, det är inte i axlar och rygg det känns på mig utan i benen och magmusklerna. Sjalen avlastar väldigt bra, men man kommer inte ifrån att man har blivit tio kg tyngre. Bra träning!
Kan fortfarande med 18 månaders ge mig ut på långa promenader, typ fyra timmar. Inte lika ofta längre för jag jobbar deltid nu.

Men det är inga problem. Använder mt då. Hann inte lära mig sjal på rygg riktigt och mt är smidigare. A vill inte vara med och träna...

Packning? När man bär lär man sig att bara ta med det man verkligen behöver. Ytterst få gånger det går åt skogen och då får man väl antingen gå hem eller kolla om man kan låna. I sb-sällskap så går det i princip alltid. Väskvagn medför bara att man tar med tio gånger mer än nödvändigt och handlar mer än nödvändigt. :wink:
Du kan ju ta med vagnen om du gillar den? Att ha grejer i alltså... Själv har jag aldrig haft vagn med någon av mina små och tycker att det funkar bra utan. Ryggen är ett bra tips. Om du bär barnet under din jacka kan du ta av jackan när du kommer in i affärer osv, om du upplever att bebisen blir för varm. En stor jacka, gärna i 90-talsmodell med vidare ärmar och axelsömmarna längre ned på ärmen, är min bästa bärjacka. Funkar fram och bak, lång nog att täcka över benen, enkelt som tusan.

Du kan gärna prova vävd sjal, det avlastar bra. Annars, Manducan på ryggen!
Jag har både vagn, sjal och manduca och tycker det funkar bra att växla, man måste ju inte välja antingen eller. Min plutt är oxå rätt tung och sjalen avlastar helt klart bäst på magen. Har inte lyckats lära mig amma i sjalen så ska det ammas eller bytas blöja tar jag av sjalen. Vagnen är bra att ha grejer i tycker jag, har alltid med mig en massa "nödvändigheter", men är inte vagnen med är det smidigast med ryggsäck. Sen är det inte alltid min kille vill "sitta fast" när han är vaken, han gillar att gympa och greja och då är det kul att halvsitta i vagnen. Jag bor oxå i Stockholm så om du vill kan vi ses nån gång så får du prova med min sjal :)
Jag bar w timmavis varje dag fram tills han fyllde ett. Sedan började jag jobba igen och då blev det inte flera timmar var dag.

Det som är tungt är för fötterna tycker jag. Efter en hel dag på stan när w var närmare året så fick jag lite ont i fotsulorna faktiskt.
Annars var det mest benmusklerna som byggdes på. Och om w ville amma väldigt ofta, tex vid förkylning, så kunde jag bli lite öm i ryggen om jag bar timmavis eftersom jag då hade honom lågt fram. Men oftast var vi ju hemma mest vid sjukdom.
Jag gick mycket i skogen och där är ju vagn ingen hjälp. Sen bor vi i en spårvagnsstad och både jag och maken är allergiska mot att ta med barnvagn på spårvagnen då det är krångligt och jobbigt och vi inte har tålamod att vänta på vagnar utan trappa eller om det är fullt med vagnar redan. *pust*
Nä, inte så jobbigt att bära mycket faktiskt. Men jag tror det känns tyngre om man bara bär ibland för då slappar musklerna av sig tycker jag.

När vi bara hade w så använde vi inte vagn innan ettårsåldern ungefär, jag kände inte behovet. Packade bara med en par tre blöjor och nån frukt (eller matlåda) och plånbok typ när vi skulle ut även om det var hela dagar. Fördelen med att ha ett barn som inte kräks och bajsar toklass antar jag. Bytte på toaletter, när han började stå upp så kunde jag även byta på toalettlock på toa utan skötbord. Innan det hade jag ofta en lätt ryggsäck med ett skötunderlägg i och bar på magen.

Med två barn blev det sittvagn till treåringen som ofta blev trött i benen. Men så hängde vi lite mer på tex öppna förskolan så det blev ju mindre fleratimmarspromenader.

Jag tänker att om man vill använda vagn och sjal så kan man göra det :D
Om barnet gillar vagnen så är det ju lätt att ta barnet i sjal och sedan när man tröttnar eller blir svettig eller vill lägga ner barnet av vilken orsak som helst så kan man ju göra det. Och packa mer saker, om man behöver det, blir ju lättare m vagn.
Helt enkelt, kör efter egen smak och behov! :tumup:
Jo, just. Jag har bara provat en ergokopia och en annan sele, men till barn under året tycker jag sjal är underbart avlastnade och skönt att bära i, speciellt om man bär timmavis.
Sen har jag upptäckt att sele visst har användningsområde i vårt hushåll att bära tvååringen i ute med overall och hela faderullan.
Men sjal vs sele är ju en smaksak.

Fikat har jag gjort med bebis i sjal utan problem. Men jag är ingen som hänger på cafe i timmar, så kortare sittningar är det jag har gjort :D
Vi använder vagn om jag glömt fylla på busskortet, behöver handla någonting tungt tex kattsand eller de få gånger Idun själv kommit på att hon velat ha vagnen när vi gått förbi vagnsförrådet.
Annars bär jag henne i sjal eller manduca. Till stan vägrar jag ha med vagnen. Fy vad jobbigt att vänta på hissar, försöka köra i affärer, behöva vänta om det redan är vagnar på bussen osv

Att bära är dessutom en ypperlig motivator till att låta barnet gå själv när det vill det! :tumsup:

Min man går flera mil med henne på magen och ryggsäck på ryggen. Vi tycker faktiskt båda att det är lättare att bära med ryggsäck om man ska bära på magen. Man får bättre hållning antar jag.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?