Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Elflin skrev:
Trulsamin skrev:Jag har fått paket...

Men har inte hämtat ut det ännu, började spöregna efter dagishämtning...
:kort: :nono: :kort:
Ta genast på dig regnkläder och gå och hämta det! :this:

:fnissa: :heart:
Det finns ETT litet problem med det, utlämningsstället stänger klockan 19 8)
:notworking:
Trulsamin skrev:
Elflin skrev:

Användarens profilbild
Av tweed
:iagree:
Elflin skrev::notworking:
Trulsamin skrev:
Elflin skrev:

Användarens profilbild
Av Totte
Behöver input, för spenderbyxorna är på 8)

Kan ni mer erfarna snälla berätta för mig vad som är så himla bra med vajersystemen typ Knitpro, Addi.

Följdfråga: Gäller det isåfall att köpa hela set för att gå plus jmfrt med att köpa individuella rundstickor med olika längd på vajer resp. storlek i mm.?

(Har koll på att det skiljer i infästning mellan Knitpro och Addi.)

:tumsup: :urule: :rock: :this:
Användarens profilbild
Av tweed
Totte skrev:Behöver input, för spenderbyxorna är på 8)

Kan ni mer erfarna snälla berätta för mig vad som är så himla bra med vajersystemen typ Knitpro, Addi.

Följdfråga: Gäller det isåfall att köpa hela set för att gå plus jmfrt med att köpa individuella rundstickor med olika längd på vajer resp. storlek i mm.?

När jag köpte mitt första set knitpro hade jag precis börjat sticka på allvar och hade inga egna stickor, bara lånade av svärmor, om jag skulle köpt mig nya rundstickor i bra kvalitet i alla storlekar och längder hade det blivit dyrare, tror jag. Om man räknar med att man behöver en kort rundsticka, typ 40 och en riktigt lång, 100, i varje storlek som man använder, då tänker jag att man behöver iaf 3,5, 4, 4,5, 5, 5,5 och 6 kanske, för att täcka in det mesta så blir det 12 olika stickor. Sen kanske man är en som har många projekt igång samtidigt och då behöver man kanske fler i samma storlek och längd, då springer det snart iväg till iaf ungefär samma pris som de utbytbara seten. Men den största anledningen till att köpa sig ett helt set med utbytbara spetsar är nog bekvämligheten, man har alltid rätt stickstorlek hemma, och är de upptagna kan man alltid skruva av spetsarna och ta en ny vajer :mrgreen: Det ska väl också tilläggas att jag stickar allt på rundsticka, även när det är fram och tillbakastickaning, mycket skonsammare för axlar och handleder. Knit pros metallset är ju relativt billiga och vill man testa riktigt billigt så köper man ett startset med acrylstickorna som kostar 185kr, -20% med rabattkoden http://www.garnkorgen.se/index.php/cPath/47_450_489
kvarnvik skrev:

När jag köpte mitt första set knitpro hade jag precis börjat sticka på allvar och hade inga egna stickor, bara lånade av svärmor, om jag skulle köpt mig nya rundstickor i bra kvalitet i alla storlekar och längder hade det blivit dyrare, tror jag. Om man räknar med att man behöver en kort rundsticka, typ 40 och en riktigt lång, 100, i varje storlek som man använder, då tänker jag att man behöver iaf 3,5, 4, 4,5, 5, 5,5 och 6 kanske, för att täcka in det mesta så blir det 12 olika stickor. Sen kanske man är en som har många projekt igång samtidigt och då behöver man kanske fler i samma storlek och längd, då springer det snart iväg till iaf ungefär samma pris som de utbytbara seten. Men den största anledningen till att köpa sig ett helt set med utbytbara spetsar är nog bekvämligheten, man har alltid rätt stickstorlek hemma, och är de upptagna kan man alltid skruva av spetsarna och ta en ny vajer :mrgreen: Det ska väl också tilläggas att jag stickar allt på rundsticka, även när det är fram och tillbakastickaning, mycket skonsammare för axlar och handleder. Knit pros metallset är ju relativt billiga och vill man testa riktigt billigt så köper man ett startset med acrylstickorna som kostar 185kr, -20% med rabattkoden http://www.garnkorgen.se/index.php/cPath/47_450_489
Håller också med om att det blir billigare i längden att köpa utbytbara stickor och vajrar. En fast rundsticka (vanlig, inte knitpro) kostar ju kring 60:- och ska man ha flera längder i samma storlek, då blir det snabbt pengar. En annan fördel med lösa vajrar är ju att man kan koppla ihop flera vajrar och få en jättelång sticka. Praktiskt om man stickar något (säg en tröja) till någon (säg en vän) som är lite rund om magen, det blir så enkelt att prova då :wink:

Men, så dumt att jag inte tänkte på spectra-setet när jag beställde Kauni-garnet. Då hade jag nog köpt en sån åt Almas gudmor, hon har börjat sticka jättemycket. Men å andra sidan var det kanske lika bra, jag har ju inte råd ändå, när FK bråkar...

Och vanliga rundstickor men tjock vajer är ju helt hopplösa att sticka på, Magic loop blir mycket krångligare och över jag gillar jag tunn vajer så mycket bättre än tjock vajer...
Av mly
Nu har jag inte testat just de stickorna ni pratar om, men köp inte akryl stickor, kanske deras är bättre än andra jag vet inte... Jag vill ha metall stickor när jag stickar i syntet garn annars helst trä men metall går bra till allt men plaststickor och syntet garn går verkligen inte...
emmy_ackevik skrev:Nu har jag inte testat just de stickorna ni pratar om, men köp inte akryl stickor, kanske deras är bättre än andra jag vet inte... Jag vill ha metall stickor när jag stickar i syntet garn annars helst trä men metall går bra till allt men plaststickor och syntet garn går verkligen inte...
Men det problemet är ju lätt att undvika... man köper inte syntetgarn! 8) :wink:
Av mly
solängel skrev:
emmy_ackevik skrev:Nu har jag inte testat just de stickorna ni pratar om, men köp inte akryl stickor, kanske deras är bättre än andra jag vet inte... Jag vill ha metall stickor när jag stickar i syntet garn annars helst trä men metall går bra till allt men plaststickor och syntet garn går verkligen inte...
Men det problemet är ju lätt att undvika... man köper inte syntetgarn! 8) :wink:
Fungerar ju visserligen, men har man ett stort lager alla redan :oops: massa ärvda garner osv är det lite svårare. När jag va sticknybörjare köpte jag mer syntet garn, det va inte så dyrt och då gjorde det inte så mycket om det inte blev bra eller inte färdigt...
emmy_ackevik skrev:
solängel skrev:
Fungerar ju visserligen, men har man ett stort lager alla redan :oops: massa ärvda garner osv är det lite svårare. När jag va sticknybörjare köpte jag mer syntet garn, det va inte så dyrt och då gjorde det inte så mycket om det inte blev bra eller inte färdigt...
Mina ärvda akrylgarner är lekgarner till barnen. :tumup:

Och angående att köpa dyrt eller billigt garn; blir det inte så bra, kan man repa upp och göra något annat. Blir det bra är det väldigt trist om man har ett billigt garn som inte håller sig fint, med tanke på hur mycket jobb man ändå lägger ner på stickningen.
Av mly
solängel skrev:
emmy_ackevik skrev:
solängel skrev:
Mina ärvda akrylgarner är lekgarner till barnen. :tumup:

Och angående att köpa dyrt eller billigt garn; blir det inte så bra, kan man repa upp och göra något annat. Blir det bra är det väldigt trist om man har ett billigt garn som inte håller sig fint, med tanke på hur mycket jobb man ändå lägger ner på stickningen.
Mina barn är nog för små än så länge... Sen måste jag också erkänna, det finns en del syntetgarner jag faktiskt gillar... Svarta fårets sara som inte finns att få tag på längre har jag stickat tre tröjor till mig själv i, som jag älskar, A har en och jag har ett litet lager kvar så jag kan nog få ihop en eller två tröjor till till mig...
  • 1
  • 188
  • 189
  • 190
  • 191
  • 192
  • 291

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?