Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av CAKirre
dolvis skrev:Det här med bebistossorna sket sig på kursen kan jag säga. Hittills i alla fall. Det fanns liksom ingen anvisning på vilken storlek man skulle ha på garn eller nål utan istället skulle man virka provlapp och ingenting stämde sen på nåt sätt ändå. :hmm: Kursledaren blev förvirrad av engelskan + att jag inte fick med mig bilden på tossorna så hon kunde inte visualisera hur de skulle se ut. Får se om jag vågar mig på det igen. :?
Här är mitt mobilfodral i alla fall. Det var lätt att göra, inget mönster att följa, bara virka på som man ville ha det liksom. :wink: Färgerna är starka egentligen, bilderna blir dassiga i novembermörkret för mig.
Bild
Åh, nej! Förlåt! Det är mitt fel! Jag tänkte inte på att den sidan visar ett garnförslag, men att det inte alltid ligger i beskrivningen... Förlåt... :hide:
De har använt ett 100% akrylgarn, men det behöver ju inte du om du inte vill, garnet har ungefär 80m/50g och de har använt virknål 6.5. Så de virkas upp rätt snabbt när man väl har börjat.
Användarens profilbild
Av dolvis
CAKirre skrev:
dolvis skrev:Det här med bebistossorna sket sig på kursen kan jag säga. Hittills i alla fall. Det fanns liksom ingen anvisning på vilken storlek man skulle ha på garn eller nål utan istället skulle man virka provlapp och ingenting stämde sen på nåt sätt ändå. :hmm: Kursledaren blev förvirrad av engelskan + att jag inte fick med mig bilden på tossorna så hon kunde inte visualisera hur de skulle se ut. Får se om jag vågar mig på det igen. :?
Här är mitt mobilfodral i alla fall. Det var lätt att göra, inget mönster att följa, bara virka på som man ville ha det liksom. :wink: Färgerna är starka egentligen, bilderna blir dassiga i novembermörkret för mig.
Bild
Åh, nej! Förlåt! Det är mitt fel! Jag tänkte inte på att den sidan visar ett garnförslag, men att det inte alltid ligger i beskrivningen... Förlåt... :hide:
De har använt ett 100% akrylgarn, men det behöver ju inte du om du inte vill, garnet har ungefär 80m/50g och de har använt virknål 6.5. Så de virkas upp rätt snabbt när man väl har börjat.
:tumup: Tack! enligt beskrivningen verkade det behövas ett väldigt tjockt garn, stämde inte riktigt med min minnesbild av hur de såg ut färdiga. :wink: Får försöka igen. :)
Användarens profilbild
Av Cillan
Var länge sedan jag la upp någon bild här men jag börjar alltid på något projekt och sen är det tråkigt så då börjar jag på något annat. Har i alla fall slutfört en dubbelvirkad grytlapp modell större. Började egentligen på en med en färg på varje sida som skulle vara till mamma men jag kommer säkert vara rätt ursinnig på den innan den är färdig, jag gjorde som mönstret sa och klippte av garnet för varje varv och nu har jag sjutusen ändar att fästa vilket jag hatar att göra. Så då började jag på en ny till mig själv men gjorde inte en färg på varje sida utan bytte bara ibland och virkade då in de få ändar som blev.

Bild
Användarens profilbild
Av MuuM
Cillan skrev:Var länge sedan jag la upp någon bild här men jag börjar alltid på något projekt och sen är det tråkigt så då börjar jag på något annat. Har i alla fall slutfört en dubbelvirkad grytlapp modell större. Började egentligen på en med en färg på varje sida som skulle vara till mamma men jag kommer säkert vara rätt ursinnig på den innan den är färdig, jag gjorde som mönstret sa och klippte av garnet för varje varv och nu har jag sjutusen ändar att fästa vilket jag hatar att göra. Så då började jag på en ny till mig själv men gjorde inte en färg på varje sida utan bytte bara ibland och virkade då in de få ändar som blev.

Bild
Jag gör en dubbelvirkad grytlapp där jag struntar i att klippa av ändarna utan låter garnet följa med "i diket" när jag virkar den andra färgen. Det är kul att byta färg mitt i ibland.
Av Smultronbarn
Fina grejjer ni gör! :app:

Jag har inte kikat så mycket i virktråden, men nu kände jag ett behov av det.

Jag virkar min första amigurumi, då sonen önskar sig en lila katt. :loving: I mönstret stod det virknål 3, men på ull/akrylgarnet jag använder står det stickor 5,5. Jag testade ändå med vikrnål 3, och har gjort huvudformen klar, men det blir lite glest på vissa ställen. Vad göra? :hmm: Större/mindre nål? Fastare virkning? Tråckla igen hålen så gott det går?

Tyckte "den magiska ringen" var svår att få kläm på. Kan man göra på nåt annat sätt?

Och en annan nybörjarfråga: "hoppa över en maska" - innebär det faktiskt att man bara inte virkar i nästa maska utan tar nästnästa (alltså andra maskan från där man är)?
Användarens profilbild
Av puppan
Smultronbarn skrev:Fina grejjer ni gör! :app:

Jag virkar min första amigurumi, då sonen önskar sig en lila katt. :loving: I mönstret stod det virknål 3, men på ull/akrylgarnet jag använder står det stickor 5,5. Jag testade ändå med vikrnål 3, och har gjort huvudformen klar, men det blir lite glest på vissa ställen. Vad göra? :hmm: Större/mindre nål? Fastare virkning? Tråckla igen hålen så gott det går?

Tyckte "den magiska ringen" var svår att få kläm på. Kan man göra på nåt annat sätt?

Och en annan nybörjarfråga: "hoppa över en maska" - innebär det faktiskt att man bara inte virkar i nästa maska utan tar nästnästa (alltså andra maskan från där man är)?
Svarar lite snabbt ang magisk ring. JAg tyckte också att det var svårt tills jag hittade den här förklaringen och nu tycker jag att det är plättlätt :tumup:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=m ... Xg&cad=rja

Om det är lite glest så kan man nästa lite i efterhand. Är det mycket glest skulle jag byta till en mindre virknål.
Av Smultronbarn
puppan skrev:
Smultronbarn skrev:Fina grejjer ni gör! :app:

Svarar lite snabbt ang magisk ring. JAg tyckte också att det var svårt tills jag hittade den här förklaringen och nu tycker jag att det är plättlätt :tumup:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=m ... Xg&cad=rja

Om det är lite glest så kan man nästa lite i efterhand. Är det mycket glest skulle jag byta till en mindre virknål.
Tack för ditt svar! :D Ska gå in och kolla på länken.

Nu hat jag börjat på kroppsdeln, och den blev tätare, tror jag spände tråden mer när jag virkade. Har nästat lite i huvuddelen, och den var väldigt gles i början (vid magiska ringen). Men för att vara första projektet så är jag rätt stolt ändå. :mrgreen:
Av LillMysan
Någon här som har virkat mormorsrutor och kan tipsa om något bra garn i fina, klara färger och lämplig virknål? :D
Användarens profilbild
Av nalimea
Har inte virkat på ett tag, tänkte virka en mössa som funkar för supernyfödd på BB...hur gör man en sån? :hmm:
Av Sofie
ganesha skrev:Har inte virkat på ett tag, tänkte virka en mössa som funkar för supernyfödd på BB...hur gör man en sån? :hmm:
Jag tänker att det är bra om den är rätt elastisk?
Isf vill jag igen tipsa om den virkade resåren :D
Jag ska lägga upp en bild på min virkade mössa m kant i den resåren. Men jag har sett fina mössor helt i sån ribb också.
Av corona
Bild

Dessa skall idag få flytta till Katter i Borås, som tar hand om hittekatter :heart:
De skall fira Kattens Dag i helgen och lotta ut dessa i sitt lotteri.

Det är sjuukt jobbigt att ge bort ngt som man har gjort, särskilt som man har dåligt skapa-självförtoende...
Användarens profilbild
Av pif paf puf
corona skrev:Bild

Dessa skall idag få flytta till Katter i Borås, som tar hand om hittekatter :heart:

Det är sjuukt jobbigt att ge bort ngt som man har gjort, särskilt som man har dåligt skapa-självförtoende...
Wow, vilka fina du har gjort! Är alla virkade? De är verkligen fina!
Av corona
pif paf puf skrev:

De två pricka är sydda, men resten är virkade :D
Användarens profilbild
Av Maddemoa
pif paf puf skrev:

Superfina!
  • 1
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 117
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?