Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Trulsamin
Grönöga skrev:Hrm, satt och skrev ner julklappslista igår, det verkar bli t shirtar som grundpresent till alla i år! :tumup: Får se om barnen tröttnar, men tänkte om man gör på olika sätt och sprider ut målandet/tryckandet över jul så kanske det funkar. Det jag funderar mest på är känslan av att det inte riktigt duger med hemmagjort, att det behövs kompletteras med något köpt. Jag tror det ligger mycket hos mig, maken ser inga problem i att hans syskonbarn bara får hemgjort av oss medan våra får köpta leksaker av hans syskon. :hmm: och egentligen skulle jag vilja känna så också, på det stora hela kostar det lika mycket ju.

Hur tänker ni kring det här?

Jag tycker det är roligare med hemmagjort helt klart !!!
Användarens profilbild
Av yonohanna
Grönöga skrev:Hrm, satt och skrev ner julklappslista igår, det verkar bli t shirtar som grundpresent till alla i år! :tumup: Får se om barnen tröttnar, men tänkte om man gör på olika sätt och sprider ut målandet/tryckandet över jul så kanske det funkar. Det jag funderar mest på är känslan av att det inte riktigt duger med hemmagjort, att det behövs kompletteras med något köpt. Jag tror det ligger mycket hos mig, maken ser inga problem i att hans syskonbarn bara får hemgjort av oss medan våra får köpta leksaker av hans syskon. :hmm: och egentligen skulle jag vilja känna så också, på det stora hela kostar det lika mycket ju.

Det är ju så himla olika!
Jag (barnen) älskar att få en hemmaknypplad sak, som jag vet är gjord av kärlek. Det är något jag sätter stort värde på, o gärna sparar tills barnen blir äldre.
Medans det finns de som säkert tycker det är flummigt o kastar de åt sidan direkt.
Men som du säger, det kostar lika mycket som köpta saker. Men skillnaden är ju att ni har ansträngt er ganska mycket mer...
Jag förstår din känsla, men jag tycker du ska sträcka på dej o va stolt över din kreativitet! För jag tror o hoppas att de ser det som en fin gåva av kärlek :)
Användarens profilbild
Av Grönöga
Tack för lite input! Trodde jag hade dödat tråden där ett tag med mina neggotankar.. :tumup:
yonohanna skrev: För jag tror o hoppas att de ser det som en fin gåva av kärlek :)
Jo det tror jag också egentligen, om mina svägerskors familjer alltså. Men tror också jag är lite skadad eftersom det bland mina syskon är mer köpa köpa köpa som gäller. Hemmagjorda presenter brukar mest läggas undan direkt.. :?

Häromdagen beställde jag hem porslinsfärgspennor som jag tänkte storebror skulle få gå lös på koppar från second hand med, men jag tycker det tar EVIGHETER för panduro att skicka! :lol:
Användarens profilbild
Av Lindiwe
Jag har tänkt göra egen salva till kvinnorna i familjen men jag hittar inte några fina burkar att ha i salvan i. Är det någon som har något bra tips på var man kan köpa såna?

Kan man använda pärlplattor som grytunderlägg? Smälter det inte, hur varma saker klarar de?
Användarens profilbild
Av Cisco
Lindiwe skrev:Jag har tänkt göra egen salva till kvinnorna i familjen men jag hittar inte några fina burkar att ha i salvan i. Är det någon som har något bra tips på var man kan köpa såna?

Kan man använda pärlplattor som grytunderlägg? Smälter det inte, hur varma saker klarar de?
Oh, vad gör du för salva? Tror det finns små typ ceratburkar på Åhléns eller liknande. Sådana som finns till för att man ska kunna packa ner en liten mängd i necessären. Annars kanske Kicks har.. Så kan du ju måla dem/pimpa dem själv :)
Användarens profilbild
Av Lindiwe
Cisco skrev:
Lindiwe skrev:Jag har tänkt göra egen salva till kvinnorna i familjen men jag hittar inte några fina burkar att ha i salvan i. Är det någon som har något bra tips på var man kan köpa såna?

Oh, vad gör du för salva? Tror det finns små typ ceratburkar på Åhléns eller liknande. Sådana som finns till för att man ska kunna packa ner en liten mängd i necessären. Annars kanske Kicks har.. Så kan du ju måla dem/pimpa dem själv :)
Jag utgår från receptet i http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=50&t=81435 och så har jag i kokosolja också plus 1 tsk honung. Jag vet att de har de burkar som jag vill ha på Åhlens i Stockholm, men här i Örebro har jag inte sett dem. Tur att vi ska till Stockholm runt första advent. Får handla där om jag inte hittar här innan dess.
Användarens profilbild
Av zink
http://www.sjalbarn.se/forum/posting.ph ... &p=8607168

Bild

http://www.bokus.com/bok/9789113037493/julkulor/

"Julkulor" av Arne & Carlos

Julen är en speciell tid för de flesta av oss nordbor. Vintern är lång och mörkret kompakt. Vi tänder massor av levande ljus och kurar ihop oss i sofforna.

Men ändå är det något som fattas. Vi behöver något att sysselsätta oss med, alla de där långa, mörka kvällarna i soffan. Något som ytterligare kan lysa upp vintern.
Och det är här Arne & Carlos kommer in i bilden. Med hjälp av gedigen kunskap och erfarenhet lär de oss att sticka julgranskulor.
Sticka julgranskulor? Ja, ni läste rätt.

Med ett enda grundmönster kan du med hjälp av den här boken lära dig att sticka femtiofem olika julgranskulor att pryda din julgran och ditt hem med. De flesta med traditionella, nordiska mönster som passar extra bra på julen. Dessutom får du naturligtvis instruktioner om material, teknik, stickor, fyllning och extra utsmyckningar som glittergarn och strass. Självklart kan du ta avstamp i grundmönstret och designa dina egna julgranskulor. Sticka en uppsättning till granen, häng dem på dörren eller i fönstren - eller varför inte ge bort några stycken i julklapp?

(För det heter pumlor. fast då ska de ju egentligen vara ihåliga, inte stoppade...Join "Pumlans vänner"! http://solaris-guild.com/ )

Bild
Användarens profilbild
Av zink
Cisco skrev:

Om du vill ha större burkar och av plast... :hmm: Kolla om du känner ngn som jobbar som kemist! Typ köpa ut från universitetets kemiförråd... Förut kunde man ju köpa massvis med fina burkar på Apoteket, när de blandade själva.
Användarens profilbild
Av zink
yonohanna skrev:

Det är ju så himla olika!
Jag (barnen) älskar att få en hemmaknypplad sak, som jag vet är gjord av kärlek. Det är något jag sätter stort värde på, o gärna sparar tills barnen blir äldre.
Medans det finns de som säkert tycker det är flummigt o kastar de åt sidan direkt.
Men som du säger, det kostar lika mycket som köpta saker. Men skillnaden är ju att ni har ansträngt er ganska mycket mer...
Jag förstår din känsla, men jag tycker du ska sträcka på dej o va stolt över din kreativitet! För jag tror o hoppas att de ser det som en fin gåva av kärlek :)
I den här tråden lär du få lite bias på svaren om vad man tycker för egen del ;-) :lol:

Men däremot hur man tänker gentemot andra. Då måste jag nog säga attd et beror helt på vilken koll man har på de som får! "Risken" känns större med barn - till de föräldrar som tänker att köpes är bättre men kanske håller lite god min. D v s att de barnen skulle kunna säga ngt som era barn tar vid sig av. Fast de vuxna brukar vara bra på att inet säga men istället med kroppspråk avslöja sig...

Helt klart så gör jag skillnad på vilka som får. De som värdesätter hemgjort - får det mer avancerade. De andra inte.

(Parantes på ämnet: Vi hade hem makens moster och morbror i somras på middag och insåg att vi inte skulle få tid att fixa ngt, vi kom just hem från nå't. Så vi sa att det blir smörgåstårta och lite tidigare. Att köpa ingredienser till en smörgåstårta av den sort jag tänkt mig skulle kosta nstan lika mkt som en köpes och ta masvis med tid. Så vi tog en från kondiset. och OJ vad de var imponerade av det. :shock: De kommenterade det då och efteråt. För mig var det så bakvänt. Fast jag minsn ju att köpes-kakor var finare än hemgjort när jag var barn och sedan svängde det när tiden blev en bristvara istället!)
Användarens profilbild
Av zink
Göra klumpar i gips eller plastlera (cernit, Fimo) till komihåg-lapps-hållare /korthållare :tumup:

Gips: Billigare (fast man måste investera i formar och färg också om man tycker vattenfärg blir för blekt?). Bara målandet som lämnas till fantasin och rätt så styr då av formen.

Plastlera: Dyrare men enkel att jobba med och färdigfärgad. Fritt för fantasin!

Undras när man ska sticka in pinnen? I gipset när det halvstelnat? i plastleran låta den gräddas med? :hmm:

25 för 59 kr är ju prisvärt. det är nog storlekskillnad, de andra var 5 för 40 tror jag.

http://www.slojd-detaljer.se/Product.as ... uctid=8231

Bild

http://www.slojd-detaljer.se/Product.as ... uctid=4540

Bild

http://www.slojd-detaljer.se/Product.as ... uctid=4541

Bild

Tänkte mig gipsformarna med bokstäver, att de skulle kunna funka?

http://www.slojd-detaljer.se/deptlist.aspx?deptid=185

http://www.slojd-detaljer.se/Product.as ... uctid=9012

Bild
Användarens profilbild
Av Grönöga
Grönöga skrev: Häromdagen beställde jag hem porslinsfärgspennor som jag tänkte storebror skulle få gå lös på koppar från second hand med, men jag tycker det tar EVIGHETER för panduro att skicka! :lol:
Och gissa varför det tog en sådan tid för panduro att skicka? Jo porslinspennorna hade utgått trots att det står på hemsidan att de finns i lager. Och de andra två varorna jag beställt skulle komma in först den här veckan fast de också skulle finnas i lager. och dessutom så skulle de ändå inte skickat dem då eftersom utan porslinspennorna så skulle det bli för lågt ordervärde. Detta fick jag reda på genom att ringa kundservice idag då.. För att informera om det själva verkar inte ha funnits med i deras tankar? Men liksom varför ens ha en internetfunktion med inloggningskonto och allt när man ändå inte har någon nytta av den? För det är ju tydligen bara de som ringer in sin beställning som får reda på sådana här saker? :notworking:

Jaja, glad att jag ringde idag så det finns någon möjlighet att lösa det på annat sätt..
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?