Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

AislinCarys skrev:
dolvis skrev: Om barnet vägrar sitta inåtvänt och bara accepterar utåtbärning så funkar ändå bara babybjörn. (eller funkar beco med kankse? :hmm: ) I vilket fall så blir det inte något vidare ergonomiskt längre.
Det mest ergonomiska sättet att bära utåtvänt är i vävd sjal. Knyt på samma sätt som vanlig framåtknytning, band runt bebisen, sedan korsat. Fast dra ut banden åt sidan under barnets rumpa och ben, så långt det går, och se till att barnet sitter som i en liten stol (kan också sitta i buddah-ställning, om barnet går med på det), med knäna upp, åtminstone lika högt som rumpan. Det går utmärkt! Det här var enda sättet vi kunde få Lillan i ett bärdon under hennes första 8 månader.

Senare, när hon var runt året, och hade börjat gilla Ergon, vägrade hon inåtvänt en månad eller så igen. Då fick hon åka framåtvänt i Ergon, sittande på knä liksom. Det var inte särskilt ergonomiskt för mig, men Lillan var nöjd, och det var betydligt bättre än att bära i famnen!
Inte om barnet gallskriker med denna knytning men sitter hur nöjd som helst i en babybjörn. :wink: Jag förstår att det kan vara svårt att tro, men jag har själv upplevd det, så det kan förekomma. För oss såg bärdonshistorien ut så här: Månad 1-5 tungt sovandes bebis = ok i trikåsjal, hysterisk i sjal i vaken tillstånd oavsett position. Hysterisk i vagn nästan vid samtliga försök, funkade dock ibland om man lade tungt sovande bebis i rullande vagn och höll den rullande i ca en halvtimme. Månad 3-6 framåtvänd i sempers bärsele eller babybjörn ok i vaket tillstånd. Omöjligt med vagn överhuvudtaget. Buren i armarna med tvåhandsfattning ok utom ungefär 2 timmar kvällstid.
Månad 7 - 24 ok för det mesta både vaken och sovande i patapum, liksom i framåtvänd vagn bara hon inte behövde ligga ner i vaket tillstånd. Kortare turer vaken i bärpåse ok.
Från 2-3,5 år oftast ok i meitai.
sarahejhej skrev:Jag tycker inte att det praktiska argumentet behöver utesluta det ergonomiska! Det handlar ju delvis om att fördela barnets vikt på så stor bäryta som möjligt för att minska trycket på varje del av ytan. Jag tänker mig att skillnaden mellan att bli buren i babybjörn och i sjal är som att sitta gränsle över en hängmatta som är ihopdragen och en som är utbredd. Jag har svårt att tänka mig att många vuxna skulle föredra att sitta på en så smal yta/hängmatta som möjligt. Det är väl inte så flummigt?
Nix, du har helt rätt! Jag brukar formulera mig som "när ska jag ska sitta och titta på en film så gör jag ju hellre det i en soffa än på en cykelsadel" :tumup:
Har varit på Ölands skötdefest i helgen o då är det praktiskt att bära barnen för det var sjukt mycket folk... Om man ändå tagit med den tomma vagnen blir det gott om plats för alla pumpor man vill köpa :D
Tror nog att de flesta praktiska fördelarna redan är nämnda, men jag sällar mig till dem som tror att det är bra med att vara tydlig med att behovet och fördelarna med att bära skiljer från familj till familj och mellan olika barn, men också att alla bär nån gång och att det finns bärhjälpmedel för alla möjliga tillfällen och behov! :D

Från att ha en pyttebäbis boende i trikåsjal 24-7 till att ha en ringsjal redo när man ska laga mat med närhetstörstande treåring på höften.
Emma_oh skrev:
dolvis skrev: Om barnet vägrar sitta inåtvänt och bara accepterar utåtbärning så funkar ändå bara babybjörn. (eller funkar beco med kankse? :hmm: ) I vilket fall så blir det inte något vidare ergonomiskt längre.
Hm jag postade för tidigt. Här skulle jag bara inflika att man kan knyta barnet framåt i sjal också även om det som du mycket riktigt påpekar inte blir lika ergonomiskt :D
xsaga skrev:Bild
Fånig faktor men jag tror den säljer till många... kändisfaktorn. Det är snyggt och trendigt att bära barn i sjal...
Jag har redan klippt ut den på Gwen och satt upp på anslagstavlan på BVC :tumup:det va väl typ pga Angelina Jolie och Brad som BB blev så hett?
Då ska vi se - imorgon är det dags! Här kommer min skiss inför morgonen träff och sammanställning av alla era tips  

Säga att jag har lite grejer med mig att visa men börja med att fråga dem om någon bär och fråga de som inte bär hur mycket de bär "vanligt". Om det finns tillfällen då de hade önskat sig bärhjälp eller ett par extra händer. Prata lite om det. Säga att sele/sjal kompletterar vagn fint. 

Säga att barnet får/kan hänga med på väldigt mycket, men slipper vara i centrum. Och föräldrarna får sina vardagssysslor gjorda utan att känna det som att barnet försummas.

Säga att jag har pratat med andra vänner som bär och dessa är våra bästa tips där sjal/sele kan underlätta rent praktiskt. 

- man kan gå i skogen.
- med hund
- man kan dra en kundvagn på mataffären
- laga mat, diska, tvätta, dammsuga även med ett kinkigt barn
- bra vid tillfällen man inte behöver vagnen så mycket
- man behöver inte sätta på bebisen en massa ytterkläder, mössa och tossor räcker!
- man känner att barnet är lagom varmt och känner hjärtslagen och andetagen
- man kan surfa eller läsa eller se på tv samtidigt som man vaggar barnet på magen så att det sover
 - vilka fik/affärer som helst
- alltid plats på bussen
- rulltrappor
- oplogade vägar...
- Galgberget
- öppna förskolan
- ingen stulen vagn
- resor
- folkmassor
- slipper alltså traska ut med vagnen om det pissregnar/höststormar/man inte har någon lust att gå ut vid jobbig nattning. 
- Kolik
- Kissa när man vill

Avsluta med att burna barn skriker mindre både dag och natt. Det är ju en grymt bra sak. Barnskrik är ju rätt trist.

Funderar på att inte ens nämna BB, varken bu eller bä, eftersom jag kommer ha med mig en Beco och en vävd sjal, ev även bärpåse. Kommer frågan upp kommer jag bemöta med att det är bättre rent ergonomiskt för mig, jag kan bära utan att få ont, dra historien om soffa/cykelsadel för barnet. Bemöta frågan "kan man bära framåt med den" med att visa ett höftkryss och säga att de flesta väljer en bakåtvänd vagn till barn under ett år och att jag tänker samma sak med sjal/sele. 
FrokenG skrev:Då ska vi se - imorgon är det dags! Här kommer min skiss inför morgonen träff och sammanställning av alla era tips  

Säga att jag har lite grejer med mig att visa men börja med att fråga dem om någon bär och fråga de som inte bär hur mycket de bär "vanligt". Om det finns tillfällen då de hade önskat sig bärhjälp eller ett par extra händer. Prata lite om det. Säga att sele/sjal kompletterar vagn fint. 

Säga att barnet får/kan hänga med på väldigt mycket, men slipper vara i centrum. Och föräldrarna får sina vardagssysslor gjorda utan att känna det som att barnet försummas.

Säga att jag har pratat med andra vänner som bär och dessa är våra bästa tips där sjal/sele kan underlätta rent praktiskt. 

- man kan gå i skogen.
- med hund
- man kan dra en kundvagn på mataffären
- laga mat, diska, tvätta, dammsuga även med ett kinkigt barn
- bra vid tillfällen man inte behöver vagnen så mycket
- man behöver inte sätta på bebisen en massa ytterkläder, mössa och tossor räcker!
- man känner att barnet är lagom varmt och känner hjärtslagen och andetagen
- man kan surfa eller läsa eller se på tv samtidigt som man vaggar barnet på magen så att det sover
 - vilka fik/affärer som helst
- alltid plats på bussen
- rulltrappor
- oplogade vägar...
- Galgberget
- öppna förskolan
- ingen stulen vagn
- resor
- folkmassor
- slipper alltså traska ut med vagnen om det pissregnar/höststormar/man inte har någon lust att gå ut vid jobbig nattning. 
- Kolik
- Kissa när man vill

Avsluta med att burna barn skriker mindre både dag och natt. Det är ju en grymt bra sak. Barnskrik är ju rätt trist.

Funderar på att inte ens nämna BB, varken bu eller bä, eftersom jag kommer ha med mig en Beco och en vävd sjal, ev även bärpåse. Kommer frågan upp kommer jag bemöta med att det är bättre rent ergonomiskt för mig, jag kan bära utan att få ont, dra historien om soffa/cykelsadel för barnet. Bemöta frågan "kan man bära framåt med den" med att visa ett höftkryss och säga att de flesta väljer en bakåtvänd vagn till barn under ett år och att jag tänker samma sak med sjal/sele. 
Kanonbra!

Apropå babybjörn.. Man kan väl också bära framåtvänt i Beco Gemini? (dubbelkolla) och mei hip o ringsjal är ju oxå smidigt på höft!
Och - stora argumentet mot den tycker jag är att man inte kan bära på rygg och på ryggen orkar man bära tyngre barn och längre stund!!! Plus att man har händerna fria på ett helt annat sätt!
Jättefin sammanställning, FrokenG! Det kommer bli toppen imorgon, jag önskar jag var du för nu vill jag sjal/selfrälsa hela världen! Lycka till!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?