- lör okt 01, 2011 23:07
Jag förstår att det kan vara svårt att tro, men jag har själv upplevd det, så det kan förekomma. För oss såg bärdonshistorien ut så här: Månad 1-5 tungt sovandes bebis = ok i trikåsjal, hysterisk i sjal i vaken tillstånd oavsett position. Hysterisk i vagn nästan vid samtliga försök, funkade dock ibland om man lade tungt sovande bebis i rullande vagn och höll den rullande i ca en halvtimme. Månad 3-6 framåtvänd i sempers bärsele eller babybjörn ok i vaket tillstånd. Omöjligt med vagn överhuvudtaget. Buren i armarna med tvåhandsfattning ok utom ungefär 2 timmar kvällstid.
Månad 7 - 24 ok för det mesta både vaken och sovande i patapum, liksom i framåtvänd vagn bara hon inte behövde ligga ner i vaket tillstånd. Kortare turer vaken i bärpåse ok.
Från 2-3,5 år oftast ok i meitai.
AislinCarys skrev:Inte om barnet gallskriker med denna knytning men sitter hur nöjd som helst i en babybjörn.dolvis skrev: Om barnet vägrar sitta inåtvänt och bara accepterar utåtbärning så funkar ändå bara babybjörn. (eller funkar beco med kankse?Det mest ergonomiska sättet att bära utåtvänt är i vävd sjal. Knyt på samma sätt som vanlig framåtknytning, band runt bebisen, sedan korsat. Fast dra ut banden åt sidan under barnets rumpa och ben, så långt det går, och se till att barnet sitter som i en liten stol (kan också sitta i buddah-ställning, om barnet går med på det), med knäna upp, åtminstone lika högt som rumpan. Det går utmärkt! Det här var enda sättet vi kunde få Lillan i ett bärdon under hennes första 8 månader.) I vilket fall så blir det inte något vidare ergonomiskt längre.
Senare, när hon var runt året, och hade börjat gilla Ergon, vägrade hon inåtvänt en månad eller så igen. Då fick hon åka framåtvänt i Ergon, sittande på knä liksom. Det var inte särskilt ergonomiskt för mig, men Lillan var nöjd, och det var betydligt bättre än att bära i famnen!

Månad 7 - 24 ok för det mesta både vaken och sovande i patapum, liksom i framåtvänd vagn bara hon inte behövde ligga ner i vaket tillstånd. Kortare turer vaken i bärpåse ok.
Från 2-3,5 år oftast ok i meitai.